شنبه 3 آذر 1403, Saturday 23 November 2024, مصادف با 21 جمادی‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 9946
منتشر شده در چهارشنبه, 06 آذر 1398 00:18
تعداد دیدگاه: 0
وزیر-کشور-طبیعی-است-که-طرح-سهمیه‌بندی-بنزین-مشکلاتی-را-برای-مردم-ایجاد-کند

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، عبدالرضا رحمانى فضلى وزیر کشور در برنامه نگاه یک ضمن تبریک هفته...

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، عبدالرضا رحمانى فضلى وزیر کشور در برنامه نگاه یک ضمن تبریک هفته بسیج، گفت: با توجه به افزایش قیمت بنزین و طرح الگوی مصرف در چند روز گذشته، ابهامات و شبهات زیادی مطرح شد البته طبیعی است که طرح به این بزرگی مشکلات و مسائلی را برای مردم ایجاد کند؛ اما لازم است برای تشریح موضوع چند مقدمه را بپذیریم.

او ادامه داد: نکته اول این است که تمامی دولت‌ها و حکومت‌هایی که تجلی اراده مردم هستند، برای مردم امنیت، آرامش، رفاه، توسعه و نیک بختی می‌خواهند؛ به ویژه حکومت و دولت ما که اسلامی است.

وزیر کشور افزود: تمامی مردم می‌دانند که ما دشمن داریم، این موضوع بحث امروز نیست بلکه ٤ سال است که دشمنان به طرق مختلف درگیر بودند و قصد داشتند ساختار نظام را تغییر دهند. 

رحمانى فضلى با بیان اینکه باید قبول کنیم در جامعه مشکلاتی وجود دارد که در بحث اقتصاد و معیشت بیشتر مشهود است،  اظهار کرد: بخشی از این مشکلات اقتصادی، معیشتی و تولید به ساختار برمی گردد و تاریخی است؛ حتی قبل از انقلاب هم با ساختار‌های غلط و روند فعالیت‌های اقتصادی دچار اعوجاج‌هایی بوده که وابستگی یکی از نمونه‌های آن است. البته در حال حاضر این مشکلات تغییرات زیادی پیدا کرده است، اما آثار آن آشکار است.

وزیر کشور گفت: یکی از موضوعات دیگر، بحث عملکرد است. با توجه به شرایط مختلف در این ٤ سال، متاسفانه نوع عملکرد دولت‌ها موجب شده بخشی از این مشکلات انباشته شود، هرچند روند کلی مثبت، مناسب و قابل دفاع است. همچنین بخشی از این مشکلات هم به دخالت‌های خارجی برمی گردد، کسانی که نمی‌خواهند کشور ما رشد و توسعه پیدا کند از جمله تحریم‌هایی که ما در حال حاضر با آن مواجه هستیم ما در مقاطع مختلف تحریم‌هایی را با شدت‌های مختلف تجربه کردیم.

 او با اشاره به بحث بنزین در دولت‌های پیشین، تاکید کرد: در خصوص موضوع بنزین مردم خوب ما به یاد دارند که از زمان دولت سازندگی بحث سیاست تعدیل وجود داشت و یکی از ویژگی‌های آن یکسان سازی و آزاد سازی نرخ‌ها بود از جمله نرخ انرژی، برق و...؛ این موضوع در دولت‌های بعد هم مطرح بود و در دولت ما هم به عنوان یکی از موضوعات حائز اهمیت مطرح است زیرا حجم یارانه‌ها و استفاده از انرژی قابل توجه است و مردم عزیز ما هم با این وضع کاملا آشنا هستند.

وزیر کشور  افزود: یک مثالی میان تمام مردم وجود دارد که می‌گویند آب ارزان‌تر از بنزین است. در دولت آقای احمدی نژاد این آزادسازی صورت گرفت و در آن مقطع ما با ٢ الی ٣ روز اغتشاشات مواجه شدیم که دلیل اصلی آن هم این بود که این موضوع ٣ ساعت زودتر از اجرا به اطلاع مردم رسیده بود که صف‌های طولانی را به همراه داشت.

رحمانی فضلی ادامه داد: در دولت ما ٢ بار نرخ تغییر کرده، یکبار به 700 تومان و بار دیگر به 1000 تومان بوده است که با موفقیت انجام شد. همچنین در مرحله سوم در سال 1396 قصد داشتیم که این قیمت انجام شود البته مبانی قانونی و حقوقی این مسئله در مجلس تصویب شده بود و هم اراده دولت و عموم مردم این بود که مسئله ساماندهی شود.

وی تصریح کرد: در  تاریخ 1396/10/1 جلساتی را در ارتباط با این موضوع در بعد امنینی و انتظامی که مربوط به شورای امنیت است برگزار کردیم، شورای امنیت متشکل از اعضایی همچون سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، قوه قضائیه، ارتش، صدًا و سیما و وزارت کشور است. در حقیقت در ابتدای دی ماه سال ٩٦،  تمام امکانات آماده شده بود که افزایش قیمت بنزین صورت بگیرد، اما وقایع دی ماه همان سال باعث شد که ما آن را اجرا نکنیم و این موضوع به تعویق افتاد، اما کماکان بعد قانونی وجود داشت و پیگیری انجام می‌شد.

 وزیر کشور ادامه داد: در سال ٩٧ مجددا تصمیم به اجرای این کار گرفتیم، اما با تحریم‌های سهمگین آمریکا و مشکلات اقتصادی مواجه شدیم، در خصوص نحوه انتخاب سناریو، در کل ٤ سناریو مطرح بود که به بحث گذاشته شد، نخستین موضوع، پیشنهاد افزایش قیمت پلکانی بود یعنی به تناسب میزان مصرف و نوع ماشین قیمت گذاری مختلف انجام شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه  پیشنهادی را مجلس مبنی بر اینکه ما به هر ایرانی در روز 0.7 لیتر بنزین بدهیم، ارائه کرد. افزود: در این طرح مردم بنزین را در بازار سوخت تبدیل کنند و این در آمد متعلق به همه باشد؛ البته پس از بررسی در جلسه سران، برای اجرا آن مشکلاتی وجود داشت.

وی گفت: مشکل بعدی کارت‌ها بود، وزارت نفت مامور شد که کارت تولید کند، بنابراین در این مرحله هم به دلیل سهمیه بندی و تولید کارت، سهمیه بندی بنزین عقب افتاد؛ برای همین نظریه یکسان سازی قیمت، مستلزم وجود کارت است. وزارت نفت باید کارت‌ها را از خارج وارد می‌کرد، البته تولید کارت هوشمند در داخل کشور هم اندازه‌ای دارد، اما خوشبختانه حدود 40 تا 50 هزار تولید شد. در آن جلسه مطرح شد که حداقل بین 4 تا 5 ماه لازم است که کارت تولید کنیم.

وزیر کشور ضمن بیان دوباره اقدامات گفت: ما در این دولت در دو مقطع، سال 93 و 95 این طرح را عملیاتی کردیم، در سال 96 به دلیل شرایط دی ماه این موضوع انجام نشد، در سال 97 بدلیل اینکه سهمیه بندی مبنا شد و کارت هوشمند با مشکلاتی رو‌به رو بود، سهمیه بندی بنزین عقب افتاد و در ضمن تمامی این سال‌ها، کار تبلیغاتی و اطلاع رسانی انجام می‌شد. در ادامه در سال 98 زمینه‌ها آماده شد تا سهمیه بندی بنزین اجرا شود. قراربود شب جمعه‌ای در دو یا سه ماه قبل این کار اجرا شود که در روز چهارشنبه، زمان اجرا آن لو رفت؛ یکی از خبرگزاری‌ها خبر سهمیه بندی بنزین را به نقل از یکی از مسئولین زد.

او ادامه داد: پس از این اتفاق تمام کشور در پمپ بنزین‌ها صف کشیدند، که دیدیم اجرای این کار امکان پذیر نیست، بدلیل اینکه صف‌های طولانی بنزین، تمامی نخواهد داشت؛ ضمن اینکه ما تجربه سال 86 را در این موضوع داشتیم، یکی از نگرانی‌های ما این بود که مردم ذخیره سازی کنند؛ که این کار مخاطرات خود را دارد؛  در پی این موصوع وزارت نفت اعلام کرد که این طرح اجرا نمی‌شود. مرحله بعدی که این دفعه بود و اجرایی شد، تمام ملاحظات و تحلیل‌ها بررسی شد، وزارت اطلاعات مبانی کار، تجربه و رصد مستمر بر این موضوع را دارند؛ همچنین سپاه، نیروی انتظامی و قوه قضاییه تمامی اطلاعات را برای اجرایی شدن این طرح بررسی کردند.

رحمانی فضلی بیان کرد: یکی از موضوعاتی که برای همه ابهام دارد این است که چرا ساعت اجرا این طرح اعلام نشد؟ ما دو تجربه در سال 86 و چند ماه قبل داشتیم که وقتی ساعت اعلام می‌شود، پمپ بنزین‌ها شلوغ می‌شود؛ مثلا ساعت سه شب قبل تمامی پمپ بنزین‌های ما شلوغ شد، بدلیل اینکه سهمیه تاکسی‌ها و وانت‌ها قابل ذخیره نبود و تمامی افراد به صف پمپ بنزین مراجعه کرده بودند، در آنجا دستور داده شد تا در تلویزیون و تمامی رسانه‌ها اطلاع رسانی شود که سهمیه آن‌ها قابل ذخیره است.

خبر در حال تکمیل است...

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه