شنبه 8 دي 1403, Saturday 28 December 2024, مصادف با 26 جمادی‌الثانی 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2289
منتشر شده در سه شنبه, 14 مهر 1394 08:13
تعداد دیدگاه: 0
عضو سازمان نظام مهندسی استان اصفهان و کاندیدای گروه "امید":

عضو سازمان نظام مهندسی استان اصفهان و کاندیدای گروه امید ضمن انتقاد از وضعیت فعلی این سازمان و جایگاه آن در کشور، خواستار مشارکت حداکثری اعضای سازمان در انتخابات برای بهبود این وضعیت شد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز ، مهدی زمانی با توجه به در پیش رو بودن انتخابات نظام مهندسی به مشکلات فعلی...


عضو سازمان نظام مهندسی استان اصفهان و کاندیدای گروه امید ضمن انتقاد از وضعیت فعلی این سازمان و جایگاه آن در کشور، خواستار مشارکت حداکثری اعضای سازمان در انتخابات برای بهبود این وضعیت شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، مهدی زمانی با توجه به در پیش رو بودن انتخابات نظام مهندسی به مشکلات فعلی این سازمان اشاره کرد و اظهار داشت: با تشکیل سازمان نظام مهندسی به تدریج اعضای آن در طی سال ها افزایش پیدا کردند و با وجود تدوین مقررات ملی به تدریج بی‌نظمی‌هایی در آن شکل گرفت.

وی افزود: اکنون سازمان به جایی رسیده است که منزلت مهندسان رعایت نمی‌شود و کارفرما و محاسب نیز راضی نیستند وبه نوعی می توان این گونه تعبیر کرد که مهندسین ما با سازمان نظام مهندسی قهر کرده‌اند.

عضوسازمان نظام مهندسی اصفهان تاکید کرد: با توجه به این شرایط اکنون اصفهان بعد از استان های سیستان و بلوچستان، ایلام، خراسان جنوبی و کرمانشاه جزو پنج استانی قرار گرفته است که کمترین کاندیدا را برای انتخابات نظام مهندسی دارد و این در حالی است که همواره در اکثر زمینه ها پیشرو بوده است.

وی ادامه داد: بر این اساس گروهی از دوستان دور یکدیگر گرد آمدند تا برای حفظ جایگاه نظام از سازمان حمایت کنند و با همدلی و وحدت و کنار گذاشتن کدورت‌ها برای حل مشکلات نظام مهندسی چاره ای بیندیشیم.

زمانی با بیان اینکه بسیاری از کاستی‌های نظام مهندسی قابل اصلاح است، تصریح کرد: بدین ترتیب تعدادی از مهندسان همدل، هم‌سو و هم‌زبان در گروه "امید"گرد هم جمع شده‌اند تا در کنار یکدیگر در انتخابات آینده شرکت کنند و برنامه‌های خود را نیز برای اصلاح این نظام مدون کرده‌ایم.

وی با اشاره به برنامه‌های این گروه برای اصلاح ساختار نظام مهندسی در اصفهان تصریح کرد: اکنون با سیستمی نابسامان در نظام مهندسی روبرو هستیم؛ در واقع بروکراسی‌های نظام مهندسی به طور مثال برای دریافت پروانه ساختمان توسط مراجعه‌کننده بسیار زمان بر و خسته کننده است.

عضو سازمان نظام مهندسی ادامه داد: با تغییر روند موجود می توان به یک راهکاری رسید که هم مراحل قانونی به درستی طی شود و هم مراجعه کنندگان هم اینقدر اذیت نشوند.

وی با اشاره به اینکه این امر یک گام برای کمک به اشتغال است، ابراز داشت: اگر رویه‌فعلی برای ساخت و ساز را ساده تر کنیم سرمایه ها به جای سوق به سمت بانک ها به سمت ساخت و ساز خواهد آمد و اشتغال ایجاد می‌شود.

زمانی با بیان اینکه در شرایط فعلی بسیاری از همکاران فعالیت‌های ساخت و ساز خود را معطوف به استان های دیگر مانند یزد و قم و شهرکرد کرده‌اند، ابراز داشت: به همین دلایل است که اعتقاد داریم با اصلاح برخوردها، کاستن از بروکراسی های اداری دست و پا گیرمی‌توان به بهتر شدن وضع موجود کمک کرد و تمام این موارد را در برنامه‌های خود آورده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه نباید نگاه سیاه و سفید به ماجرا داشته باشیم، ابراز داشت: باید توجه داشته باشیم که قوانین وحی منزل نیستند و می‌توان آنها را اصلاح کرد به این معنا که باید بهترین مسیر را برای قوانین انتخاب کنیم تا هم مجری هم کارفرما راضی باشند.

وی اضافه کرد: برنامه‌های گروه "امید" با علم به قوانین موجود نوشته شده است و اعتقاد داریم باید مسیرهایی را برویم که به جای اینکه جزو چند سازمان آخر در کشور باشیم، الگوی بقیه قرار بگیریم.

زمانی اضافه کرد: ما به دنبال منافع عده خاصی نیستیم بلکه معتقدیم که باید سیستمی در نظام مهندسی تعریف کنیم که از برخورد سلیقه ای با موضوعات احتراز کنیم.

وی با بیان اینکه در این راه برخی قوانین شهرداری و آیین نامه نظام دارای اشکالاتی است که می‌توان در رفع آنها کوشید، بیان داشت: برای اصلاح قانون می‌توان به وزیر پیشنهاد داد، از مجلس پیگیری کرد و یا با هیئت دولت در این زمینه تعامل کرد که حتی ممکن است سال ها به طول بیانجامد اما نباید از پیگیری دست بکشیم.

عضو سازمان نظام مهندسی خاطرنشان کرد: باید توجه کنیم تا تامین منافع کارفرما باعث نادیده گرفتن حقوق و منافع مجری نشود.

وی افزود: در یک مثال ساده در گذشته اگر یک نفر می خواست یک خانه بسازد به یک استاد معمار مراجعه می‌کرد و بعد از ساخت هم کاملاًراضی بود چراکه در خانه ای زندگی می کرد که بسته به نیاز و سلیقه اش شخص برایش خانه می ساخت، اما حالا همان ساختمان امروزه ناظر هماهنگ کننده، ناظر سازه، طراح سازه، معمار، تاسیسات و 12-10 مهندس دارد اما در آخر نیز کارفرما و کسی که در ساختمان زندگی می‌کند ناراضی است.

وی با اشاره به اینکه مهندسی سازی را با نگاه دیگر تعریف کرد، اظهار داشت: لازم است به جایی برسیم که کارفرما به مهندس نظام مراجعه کند و من همان سازه را با قیمت پایین تر و کیفیت بالاتر و استاندارد و البته قانونی و براساس روند و دستورالعمل برایش کامل کنم.

زمانی با بیان اینکه مهندسی سازی یعنی تفکر وارد ساخت و ساز شود، گفت: با تفکر می توان ساخت و ساز را مدیریت کرد و با مصالحی که متناسب با جغرافیای هر منطقه است ارزان و ساده تر کار را تمام کرد.

گفتنی است ، مهدی زمانی پیش از این مسئولیت های زیر را برعهده داشته است:
تدریس در دانشگاه های آزاد، پیام نور و غیر انتفاعی مختلف استان.
مولف 5 جلد کتاب در زمینه¬ی مهندسی عمران.
رئیس دفتر فنی تونل چشمه لنگان به مدت 1 سال.
رئیس دفتر فنی سازمان مسکن و شهرسازی به مدت 5 سال.
مدیر احیاء بافت فرسوده مرکز شهر تهران در وزارت مسکن و شهرسازی به مدت 2 سال.
معاون فنی شرکت شهرکهای صنعتی به مدت 1 سال.
همچنین اعضای گروه امید عبارتند از:نیلوفر شاه منصوری ،عبدالله کوپایی ، علی عموشاهی ، مصطفی مهربد ، مهدی زمانی ، سید محمد مهدی موسوی ، علی ربیعی ، اکبر ربانی فرد ، دیهیم تاکی ، مسعود خوانساری ، ایرج بیژن ، عباس صادقی ، محمد مسعود ، مجتبی ربیع زاده و مسعود حقدانی

نوشتن دیدگاه