دوشنبه 2 مهر 1403, Monday 23 September 2024, مصادف با 19 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 26161
منتشر شده در دوشنبه, 02 مهر 1403 16:14
تعداد دیدگاه: 0
معاون حفاظت و بهره‌برداری حوضه زهره_جراحی:

معاون حفاظت و بهره‌برداری حوضه زهره-جراحی با تأکید بر اهمیت مدیریت یکپارچه منابع آبی، از پروژه‌های احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی و برنامه‌های نوآورانه برای بهبود مدیریت آب‌های سطحی در تأسیسات آبی در مناطق جنوبی کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، محمدحسین منتظریون معاون حفاظت و بهره‌برداری حوضه زهره-جراحی با بیان اینکه وضعیت منابع آب در حوضه آبریز جنوبی کشور به دو بخش زیرزمینی و سطحی تقسیم می‌شود، اظهار کرد: هر ساله در بخش مدیریت آب‌های سطحی برنامه‌های مدیریت منابع و مصارف سدها و تأسیسات آبی با همکاری شرکت‌های آب منطقه‌ای تنظیم و به منظور اجرا، ابلاغ می‌شود.
وی در این زمینه افزود: در حوضه آبریز زهره-جراحی و حوضه‌های جنوبی کشور، ۲۰ سد فعال در حال بهره‌برداری وجود دارد که حجم مخزن کل آن‌ها به ۷ میلیارد و ۶۳۸ میلیون مترمکعب می‌رسد.
منتظریون همچنین به وابستگی استان‌های جنوبی کشور به ویژه سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس، هرمزگان و بوشهر به منابع آب زیرزمینی اشاره و تأکید کرد: مدیریت آب‌های زیرزمینی در این مناطق از اولویت‌های اصلی برنامه‌های ما به شمار می‌رود.
معاون حفاظت و بهره‌برداری حوضه زهره-جراحی با بیان اینکه پروژه‌های احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی در سال جاری با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود، افزود: نظارت بر این پروژه‌ها افزایش یافته و با کمک اجرای دستورالعمل مدیریت توامان منابع آب و مصرف برق، زمینه‌ای مساعد جهت اجرای هرچه بهتر و بیشتر پروژه‌های طرح مذکور را فراهم آورده که امیدواریم اثربخشی موضوع را در بهبود نسبی وضعیت آبخوان و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی شاهد باشیم.
وی در خصوص مدیریت و حفاظت از پیکره‌های آبی نیز اظهار کرد: حفاظت و صیانت از رودخانه‌ها و محدوده تالاب‌ها از وظایف وزارت نیرو است و هرساله با تزریق اعتبارات لازم به شرکت‌های تابعه، به منظور رسیدن به اهداف ابلاغی، موضوعات در حوضه آبریز مورد رصد و پایش قرار می‌گیرد.
منتظریون با اشاره به توسعه ابزارهای اندازه‌گیری برای کنترل و پایش شبکه‌های آبیاری و نقاط مصرف، گفت: در کنار اعتبارات لازم برای نگهداری و تعمیرات و مرمت و بازسازی تاسیسات سد و شبکه، با طرح تجهیز نقاط به ابزارهای اندازه‌گیری هرساله نقاط جدیدی به عنوان نقاط مصرف عمده به ادوات اندازه گیری تجهیز شده و زمینه لازم برای تحویل آب به بهره‌برداران به صورت حجمی در جهت مدیریت بهینه منابع آبی فراهم می‌شود./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه