دبیر شورای هماهنگی سازمان های مردم نهاد زیست محیطی استان اصفهان گفت: مردم حق دارند از جزییات مصوبه مصرف مازوت و دلایل آن با خبر شوند تا بدانیم چه مزیت هایی در ازای این مصوبه در قبال این همه ضرر و بیماری، عاید مردم اصفهان می شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، حشمت الله انتخابی روز پنجشنبه در نشست فعالان محیط زیست که به مناسبت روز هوای پاک در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد، افزود: اگر مصوبه ای از طرف شورای امنیت ملی در خصوص مصرف مازوت وجود دارد در اختیار رسانه ها قرار داده شود تا مردم مشاهده کنند در قبال کدام مزیت ها باید این همه ضرر و بیماری را به جان بخرند.
وی تصریح کرد: امسال در اصفهان، در ۳۰۰ روز گذشته فقط یک روز هوای پاک داشته ایم و بیش از ۵۰ درصد از روزها ناسالم یا ناسالم برای عموم بوده است. در سه سال گذشته هم بیش از سه روز هوای پاک نداشته ایم. دستگاه ناظر بر قانون هوای پاک کدام نهاد است و چه می کند؟
این فعال محیط زیست با اشاره به وظایف دستگاههای اجرایی در وضعیت قرمز و ناسالم اشاره شده در دستورالعملِ اعمال ممنوعیتها و محدودیتهای موقت زمانی، مکانی و نوعی در شرایط اضطرار آلودگی هوا مربوط به تبصره ۳ ماده ۳ قانون هوای پاک، گفت: استفاده از سوخت مایع در نیروگاهها و صنایع مجاور کلانشهرها ممنوع و در این تبصره به صراحت به توقف مصرف مازوت تاکید شده است اما پرسش این است که اداره کل حفاظت محیط زیست و استانداری اصفهان چگونه میخواهند این قانون را رعایت کنند؟
وی با اشاره به ماده ۲ قانون هوای پاک که تصریح می کند، تمامی اشخاص ، دستگاهها و موسسات اعم از دولتی و غیردولتی، شهرکها، و نواحی صنعتی موظف به رعایت مقررات قانون هوای پاک هستند و سازمان حفاظت محیط زیست مسوول نظارت بر حسن اجرای این قانون است، گفت: نقش نظارتی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به ویژه در ۳ سال گذشته به چه شکلی بوده و چرا باوجود این نظارتها، روز به روز شرایط در حال بدتر شدن است.
دبیر شورای هماهنگی سازمان های مردم نهاد زیست محیطی استان اصفهان ادامه داد: چرا پلمب مشعلهای مازوت سوز نیروگاه باز شده و وضعیت اجرای قانون هوای پاک تا این حد تاسف بار است.
وی تصریح کرد: بند ۵ از ماده یک قانون هوای پاک میگوید مواقع اضطراری مواقعی است که با استمرار پایداری جوی و یا افزایش میزان غلظت آلایندهها، شرایط به گونه ای در کوتاه مدت سلامت انسان و محیط زیست را دچار "مخاطره جدی" کند وماده ۳ قانون هوای پاک می گوید در مواقع اضطرار سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت کشور و تصویب هیات وزیران باید از ممنوعیت ها یا محدودیت ها موقتی زمانی، مکانی و نوعی را برای پیشگیری از اثرات زیانبار و مقابله با منابع آلوده کننده هوا برقرار کند.
انتخابی در ادامه با انتقاد از پایبند نبودن به نظارت جدی بر رعایت مادهها و تبصرههای قانون هوای پاک که مسبب شرایط اضطرار آلودگی هوای اصفهان شده است، افزود: طبق اعلام استانداری، در دو ماه گذشته در شهر اصفهان با شرایط اضطرار هوا روبه رو بوده ایم و از طرف دیگر واژه "مخاطره جدی" در بند ۵ ماده یک قانون هوای پاک بسیار شفاف است؛ چرا باوجود صراحت قانون، حتی پس از اینکه شاخص آلودگی هوا به بالای ۱۵۰ رسید، فعالیت منابع آلاینده از جمله مصرف مازوت در نیروگاه متوقف نمی شود؟
«تبصره ۲ ماده ۳ قانون هوای پاک تصریح دارد که در شرایط اضطرار آلودگی هوا تمامی دستگاهها و ارگانهای ذی ربط در محدوده ضوابط قانونی موظف به همکاری و رعایت الزامات اعلامی حفاظت محیط زیست هستند و مسوولان و مدیران مستنکف از این حکم مشمول ماده ۵۷۶ قانون مجازارت اسلامی می شوند.»
دبیر شورای هماهنگی سازمان های مردم نهاد زیست محیطی استان اصفهان با اشاره به این قانون ادامه داد: پرسش این است که تا کنون اداره کل محیط زیست استان کدام دستگاه و ارگان را مجازات کرده است؟
انتخابی اظهار داشت: وزارت نیرو بر اساس ماده ۲۳ آیین نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگیها موضوع ماده ۲ قانون هوای پاک موظف بوده است تا پایان تیرماه ۱۳۹۸ کلیه نیروگاه هایی که در طول سال ۱۳۹۷ به دلیل مصرف سوخت مازوت بیش از ۳۰ روز حدود مجازِ انتشار آلودگی را رعایت نکنند، با تایید سازمان حفاظت محیط زیست به نصب تجهیزات کاهش نشر آلایندههای هوا مجهز کند.
وی افزود: خواست ما این است که استانداری اصفهان و اداره کل حفاظت محیط زیست استان گزارشی از اقدامات نیروگاه شهید منتظری برای اجرای این بند از آیین نامه فنی مرتبط با قانون هوای پاک ارائه کنند./انتهای پیام
ایرنا