جمعه 30 شهريور 1403, Friday 20 September 2024, مصادف با 16 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2671
منتشر شده در سه شنبه, 24 فروردين 1395 10:15
تعداد دیدگاه: 0
پس از 30 سال پرداخت حق بیمه؛

این روزها خبر قطع بیمه درمانی ۳۲ هزار بازنشسته شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان بازهم نقل محافل شده است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز و به نقل از ایمنا، قطع بیمه درمانی بازنشستگان ذوب‌آهن اصفهان همانند بحث معوقات حقوق آنها تا حدی تکراری است، در ابتدای سال 93؛ به دلیل عدم تمدید قرارداد شرکت ذوب‌آهن...

این روزها خبر قطع بیمه درمانی ۳۲ هزار بازنشسته شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان بازهم نقل محافل شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز و به نقل از ایمنا، قطع بیمه درمانی بازنشستگان ذوب‌آهن اصفهان همانند بحث معوقات حقوق آنها تا حدی تکراری است، در ابتدای سال 93؛ به دلیل عدم تمدید قرارداد شرکت ذوب‌آهن با صندوق بازنشستگی فولاد ایران، بیمه درمانی این تعداد افراد باطل و دفترچه‌های درمانی آنها فاقد اعتبار شد.
همچنین طی سال گذشته نیز در چند نوبت ارائه خدمات درمانی با پوشش بیمه‌ای برای بازنشستگان ذوب‌آهن اصفهان متوقف گردید، اما این مساله از سوی مسئولان دولتی رد شد.
در این مدت، پرداخت هرگونه وجه درمانی برای بازنشستگان ذوب‌آهن اصفهان بدون پوشش بیمه و کاملا آزاد انجام گرفته و مسئولان صندوق بازنشستگی فولاد ایران اعلام کردند که تا رفع این مشکل، فیش‌ قبوض پرداختی را آزاد به بازنشستگان ارائه دهند تا هر زمان شرکت سهامی ذوب آهن وجوه مقرر شده برای پوشش بیمه‌ای را پرداخت کرد، این فیش‌ها و فاکتورها واریز شود.
اکنون بعد از 2 سال، قصه پرغصه دست و پنچه نرم کردن مشکلات دریافت حداقل خدمات بیمه‌ای بازنشستگان ذوب‌آهن که 30 سال به عنوان کارگر و حقوق بگیر، بخشی از حقوق ماهانه خود را به صندوق بازنشستگی فولاد واریز کرده‌اند، تکرار شده است.
در روزهای اخیر شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان رسماً با ارسال نامه‌ای به صندوق بازنشستگی فولاد ایران اعلام کرده که بازنشستگان ذوب‌آهن اصفهان دیگر تحت پوشش بیمه درمانی نیستند.
از این رو، کسانی که با امید پوشش درمانی و مالی در زمان بازنشستگی، 30 سال حق بیمه ماهانه پرداخت کرده‌اند با تصمیم مسئولان این شرکت، از دریافت حق قانونی خود محروم شدند.
دلایل ذوب‌آهن در عدم پرداخت بیمه درمانی ۳۲ هزار بازنشسته اصفهانی
در پی ارسال نامه شرکت ذوب آهن اصفهان به صندوق بازنشستگی فولاد ایران مبنی بر قطع بیمه ۳۲ هزار بازنشسته، این شرکت دلایل عدم امکان پرداخت بیمه درمانی 32 هزار بازنشسته و تداوم سرویس دهی را اعلام کرد.
براساس اعلام "ذوب آهن"، این شرکت برطبق مفاد آئین‌نامه استخدامی واحدهای تابعه وزارت معادن و فلزات براساس تکلیف واحدهای اصلی و بالاسری (ایمیدرو و شرکت ملی فولاد ایران) نسبت به پرداخت هزینه‌های مترتب تا قبل از واگذاری شرکت اقدام می‌کرد.
همچنین با عنایت به واگذاری شرکت به بخش غیردولتی براساس مفاد امیدنامه پذیرش و درج شرکت در فرابورس مقرر شد تعهدات شرکت در خصوص هزینه‌های بهداشتی درمانی تا اجرای جزء "ر" بند 7 قانون بودجه سال 89 تداوم یابد که با عنایت به تحقق این موضوع، انتقال صندوق در سال 91 مستند به ماده 59 قانون بودجه آن سال ادامه هرگونه پرداخت بابت هزینه‌های فوق فاقد وجاهت قانونی است.
براساس تصمیمات متخذه در مجامع عمومی شرکت و در راستای مساعدت به بازنشستگان مقرر شد علیرغم انتقال صندوق به وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی؛ هزینه‌های بالا در سال‌های 92، 93 و 94 پرداخت و به حساب بدهکار صندوق گذاشته شود که بابت ایام فوق تاکنون بیش از 1500 میلیارد ریال پرداخت شده است.
در همین راستا با اتمام مجوز مجمع عمومی شرکت مبنی بر پرداخت هزینه‌های درمانی در سال 1394 و عدم وجود مجوز قانونی جهت تداوم آن در سال 1395 و شرایط نامساعد مالی این شرکت و نبود وجود اعتبار لازم، امکان تداوم سرویس‌دهی برای درمان بازنشستگان توسط این شرکت مقدور نیست و موضوع باید از طریق صندوق بازنشستگی فولاد کشور اقدام شود.
بازنشستگان ذوب‌آهن اصفهان نگران نباشند!
در حالی شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان با ارسال نامه‌ای به صندوق بازنشستگی فولاد ایران، رسما اقدام به قطع بیمه بازنشستگان این شرکت کرده که مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد دلیل اصلی قطعی بیمه درمان بازنشستگان این شرکت را توضیح داده است.
اکبر نوروزی با تاکید بر اینکه بیمه درمان بازنشستگان ذوب‌آهن برعهده شرکت شسبد است که ارائه دهنده خدمات درمانی و بیمه به بازنشستگان و مستمری‌بگیران صنعت فولاد بوده، اظهار کرد: شرکت ذوب‌آهن به دلیل مواجه شدن با بحران و افزایش هزینه، تصمیم گرفته قرارداد خود را با این شرکت تمدید نکند و با مدیریت خود بیمه درمان بازنشستگان شرکت را بپردازد.
وی با بیان اینکه بازنشستگان ذوب‌آهن نباید نگران قطعی بیمه درمان‌ خود باشند، افزود: با واگذاری صندوق بازنشستگی فولاد به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیمه درمان بازنشستگان به کارگزاری یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سپرده شد، اما در مقطع فعلی شرکت ذوب‌آهن تصمیم گرفته به تنهایی اداره این امور را برعهده بگیرد تا با مدیریت هزینه از میزان ضرردهی در این مقطع بحرانی که در بازار تقاضای خرید فولاد به شدت کاهش یافته، بکاهد.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد بیان کرد: وضعیت اقتصادی شرکت‌ ذوب‌آهن همانند سال‌های گذشته نیست و در پی صحبت‌ها و مذاکراتی که با ذوب‌آهن داشتیم بیمه درمان بازنشستگان این مجموعه قطع نخواهد شد و فقط مدیریت آن دیگر برعهده شرکت شسبد نیست.
این اظهارات در حالی است که شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان در روزهای اخیر رسما با ارسال نامه‌ای به صندوق بازنشستگی فولاد ایران اعلام کرده که بازنشستگان ذوب‌آهن اصفهان دیگر تحت پوشش بیمه درمانی نیستند.
عدم تمدید قرارداد ذوب‌آهن با شرکت بیمه‌ای شسبد طی دو سال اخیر سبب شده بیمه بازنشستگان ذوب آهن اصفهان نیز در کنار پرداخت حقوق آنها با اختلال همراه شود.
تا جایی که برخی از خانواده‌های بازنشستگان به امید تحت پوشش قرار گرفتن دوباره، بیماری خود را تحمل می‌کنند تا وجه آزاد برای درمان خود پرداخت نکنند و در شرایطی که پرداخت حقوق‌شان همواره با تاخیر همراه می‌شود متحمل پرداخت هزینه درمانی و فشار به خانواده نشوند.
بازنشستگان این شرکت در دوران اشتغال به عنوان شاغلان رسمی دولت، 30 سال به طور ماهانه حق بیمه پرداخت کرده بودند. حال باید دید شرکت ذوب‌آهن اصفهان در راستای مدیریت هزینه‌هایش چطور این قضیه را حل و فصل می‌کند؟
قطع بیش از یکسال بیمه درمانی بازنشستگان ذوب‌آهن
رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل کانون بازنشستگان فولاد اصفهان با تاکید بر قطع بیش از یکسال بیمه درمان بازنشستگان ذوب‌آهن، گفت: برای حل این مشکل به وزیر کار، مدیرعامل صندوق بازنشستگان ذوب آهن کشور، رئیس تامین اجتماعی کشور و مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان نامه نوشتیم، اما تاکنون هیچ پاسخی از سوی مسئولان مربوطه دریافت نکرده‌ایم.
مجتبی احمدی اضافه کرد: در پی پیگیری‌ها، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان پاسخ دادند که برای درمان بازنشستگان اعتبار نداریم و درمان‌های آنها ارتباطی به ما ندارد.
وی در ادامه تاکید کرد: بر اساس ماده 80 آیین نامه داخلی و همچنین سند "امید نامه" صندوق بازنشستگان فولاد تمام هزینه‌های درمانی، عیدی، بیمه عمر به عهده کارخانه ذوب آهن اصفهان است، اما از این مسئولیت شانه خالی می‌کند.
مدیرعامل کانون بازنشستگان فولاد اصفهان تعداد بازنشستگان ذوب‌آهن را ۴۶ هزار نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، هفت تا هشت هزار بازنشسته دارای بیماری‌های صعب‌العلاج هستند.
وی تصریح کرد: مشکل بازنشستگان صنعت فولاد از زمان واگذاری شرکت‌های زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شد که مدیران وقت صندوق و کانون در آن زمان آینده‌نگری نکردند، اعتراضی سر ندادند و نه تنها پیگیر رفع مشکلات نبودند، بلکه در برابر حقوق بازنشستگان ایستادگی هم می‌کردند.
احمدی با انتقاد از بی‌توجهی کارخانه ذوب آهن اصفهان به وضعیت درمان و رفاهی بازنشستگان، اظهار کرد: طبق قوانین عده‌ای از مستمری بگیران صنعت فولاد دارای دفترچه خدمات درمانی و بخشی دیگر برخوردار از دفترچه بازنشستگی فولاد هستند.
وی اضافه کرد: متاسفانه طی سال‌های اخیر اقدامات ذوب آهن در خصوص سوق دادن بازنشستگان آن واحد صنعتی به سمت استفاده از دفترچه بیمه سلامت، عملی کاملا مغایر با قانون است و این امر خلاف را هیچ‌کدام از شرکت‌های بزرگ مانند فولاد مبارکه و خوزستان انجام نداده‌اند.
اساس شکل‌گیری بیمه پایه سلامت برای تحت پوشش قراردادن کسانی است که هیچگاه حق بیمه‌ای پرداخت نکرده‌اند و تاکنون تحت پوشش بیمه‌ای نبوده‌اند.
اما بازنشستگان ذوب آهن اصفهان که بازنشسته کشوری محسوب شده و 30 سال حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی یا دیگر بیمه‌های موجود پرداخت کردند، آیا در دوران بازنشستگی باید از خدمات درمانی سازمان‌هایی که حق بیمه برای استفاده از خدماتشان در سال‌های بازنشستگی واریز کردند بی‌بهره باشند؟ و همانند کسانی که هیچ پرداختی حق بیمه‌ای نداشه‌اند، بیمه پایه سلامت دریافت کنند؟
مدیرعامل کانون بازنشستگان ذوب آهن اصفهان با اشاره به تعرفه پرداختی 10 درصدی بیماران در مراکز درمانی، بیان کرد: این رقم در بیمارستان‌های طرف قرارداد با ذوب‌آهن اصفهان بیش از استاندارد وزارت بهداشت یعنی حدود 40 درصد اخذ می‌شود که این عمل مغایر قانون است.
وی با انتقاد نسبت به بی‌توجهی مدیرعامل کارخانه ذوب آهن اصفهان به بحث درمان بازنشستگان، گفت: در این مجتمع صنعتی کارگرانی از استان‌های مختلف کشور مشغول به کار بودند که پس از بازنشستگی به زادگاه خود بازگشتند و طبق قانون به هر مرکز درمانی در هر شهری که مراجعه کنند باید این کارخانه بیمه درمانی آنان را پرداخت کند، اما این امر اجرا نمی‌شود.
احمدی در ادامه تصریح کرد: مدیرعامل ذوب آهن مدعی است که بازنشستگان باید فقط در بیمارستان فولاد شهر ویزیت شوند، این سخن کاملا خلاف قانون است و معنایی ندارد که یک بازنشسته این کارخانه که در زابل یا ارومیه ساکن است مسافت طولانی را برای مراجعه به مرکز درمانی یاد شده طی کند.
مسئولیت قطع بیمه درمانی بازنشستگان 100 درصد متوجه وزارت تعاون است
دبیر کانون‌های فولادی و معدنی سراسر کشور با اشاره به ارسال نامه شرکت ذوب‌آهن اصفهان به صندوق بازنشستگی فولاد ایران مبنی بر قطع بیمه ۳۲ هزار بازنشسته در اواخر هفته گذشته، گفت: مسوولیت قطع بیمه درمانی این افراد 100 درصد متوجه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
ابراهیم دستمزد قطع بیمه درمانی بازنشستگان ذوب‌آهن اصفهان را غیرقانونی دانست و اظهار کرد: کمبود بودجه صندوق بازنشستگی فولاد علت ارسال این نامه عنوان شده، اما چنین مشکلاتی به بازنشستگان که 30 سال حق بیمه پرداخته‌اند هیچ ارتباطی ندارد.
وی ادامه داد: از آنجا که صندوق بازنشستگی فولاد زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و توسط این وزارتخانه اداره می‌شود، مسئولیت چنین حرکت غیرقانونی متوجه این وزارتخانه است.
دبیر کانون‌های فولادی و معدنی سراسر کشور یادآور شد: از زمان جابجایی صندوق بازنشستگی فولاد از وزارت صنعت به وزارت کار، وضعیت حقوق بازنشستگان نیز بدتر از گذشته شده و متاسفانه سیاست مدیران این صندوق تفرقه افکنی بین بازنشستگان است.
وی گفت: یک سوال مهم اینجا مطرح است که آیا پس از 30 سال پرداخت حق بیمه، بازنشسته کشوری حقی در دریافت خدمات درمانی بیمه ندارد؟
دستمزد اضافه کرد: در حال حاضر بازنشستگان ذوب‌آهن از داشتن خانه مهر، خانه سالمندان، خدمات مشاوره تعذیه، ورزش و بهداشت بی‌بهره‌ هستند و نام کانون ذوب‌آهن باعث می‌شود، بازنشستگان از خدمات زیادی بهره‌مند نباشند.
وی اظهار کرد: در حال حاضر 50 تا 60 درصد بازنشستگان ما به دلیل سال‌ها کار و تلاش در شرایط سخت، دچار بیماری‌های مزمن شغلی هستند که در این زمینه نیاز به توجه بیشتری دارند.
دبیر کانون‌های فولادی و معدنی سراسر کشور یادآور شد: از زمان تاسیس ذوب‌آهن تا به امروز، همیشه مسایل مربوط به بازنشستگان با تنش روبه‌رو بوده، مصوبات هرگز به خوبی اجرا نشده و به حقوق بازنشستگان به دلیل کثرت آنها رسیدگی نگردیده است.
وی با تاکید بر اینکه بازنشستگان از پیگیری مطالبات صنفی و قانونی خود دست بر نمی‌دارند، بیان کرد: بازنشستگان ذوب آهن اصفهان خواهان ملاقات و گفتگو با مدیرعامل ذوب‌آهن هستند.
دستمزد خاطر نشان کرد: در حال حاضر هزینه‌های نسخه‌های درمانی بازنشستگان ذوب‌آهن با تأخیر چند ماهه پرداخت می‌شود و بازنشستگان این صندوق از این وضعیت نا‌راضی هستند.
داستان تکرار دردسرهای بازنشستگان عظیم ذوب‌آهن اصفهان در ابتدا و انتهای هر سالی با عدم پرداخت معوقات و حقوق آنها، سر و صدایی به پا می‌کند که با اعتراض این افراد در قالب تجمع و پس از قول مسئولین، تا ماه‌ها بعد فراموش می‌شود، اما اکنون تکرر توقف بیمه درمانی آنها و رد آن توسط مسئولان بیش از یکسال کاسه صبر این بازنشسته‌ها و خانواده‌هایشان را لبریز کرده است.
سلامت جسمی و روانی مبنای کیفیت زندگی افراد و همچنین کاهش رنج‌های آدمیان و تنزل هزینه‌های اقتصادی جامعه و دولت است.
ایجاد نظام جامع سلامت و درمان، که در آن بر گسترش پیشگیری از بروز بیماری‌ها و کاهش هزینه‌های مردم برای بخش بهداشت و درمان تأکید می‌شود، از اهداف دولت یازدهم است.
بر همین اساس یکی از مهمترین اولویت‌های مسئولان دولت یازدهم به حداقل رساندن مشکلات مردم در حوزه سلامت، تأکید بر رویکرد انسان سالم با یکپارچگى در سیاستگذارى، برنامه‌ریزى، ارزشیابى، نظارت و تخصیص منابع عمومى، ارتقا شاخص‌هاى سلامت هوا، امنیت غذا، محیط و بهداشت جسمى و روحى، کاهش مخاطرات و آلودگیهاى تهدیدکننده سلامت است؛ اکنون باید به نظاره نشست دید دولت تدبیر و امید که رسیدگی به بخش درمان را از رویکردهای اصلی خود در زمان انتخابات سال 92 اعلام کرده بود، امسال که به نام سال "اقتصاد مقاومتی، عمل و اجرا" نامگذاری شده، چه تدابیری را برای رفع مشکلات چند ساله بازنشستگان ذوب‌آهن اصفهان می اندیشند./

نوشتن دیدگاه