جمعه 30 شهريور 1403, Friday 20 September 2024, مصادف با 16 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2684
منتشر شده در پنج شنبه, 26 فروردين 1395 12:18
تعداد دیدگاه: 0
رییس پلیس فتا استان اصفهان تایید کرد:

رییس پلیس فتا استان اصفهان گفت: مخدرهای صوتی، فايل‌هاي صوتي خاصي هستند که مي‌توانند با پالس‌هاي توليد شده در فرکانس‌هاي متفاوت براي هر گوش، تاثير خاصي بر بخش‌هاي مختلف مغز بگذارند و تجربه متفاوت مواد مخدر و محرک صنعتي و سنتي را در مغز به وجود آورند. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، سرهنگ سيد...

رییس پلیس فتا استان اصفهان گفت: مخدرهای صوتی، فايل‌هاي صوتي خاصي هستند که مي‌توانند با پالس‌هاي توليد شده در فرکانس‌هاي متفاوت براي هر گوش، تاثير خاصي بر بخش‌هاي مختلف مغز بگذارند و تجربه متفاوت مواد مخدر و محرک صنعتي و سنتي را در مغز به وجود آورند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، سرهنگ سيد مصطفی مرتضوی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر شیوع نوعی مخدر ديجيتالی در فضاي مجازي، اظهار کرد: پيشرفت تکنولوژي در جوامع، تغييرات زیادی را در روند زندگي عموم مردم به وجود آورده که متاسفانه اين تغييرات به نحوه خريد و فروش و استعمال مواد مخدر نيز رسيده است.
وی با بیان اینکه اعتياد به مواد مخدر، راه جديدی را از طريق فضاي مجازي و موسيقي براي خود پيدا کرده‌ است، افزود: مدتيست، نوع جديدي از مخدرها و محرک‌هاي نوظهور است که پا به بازارهاي جهاني گذاشته‌ و کاملاً با انواع شناخته شده اين مواد متفاوت است؛ در حقیقت، محرک‌ها و مخدرهايی هستند که در انواع و آثار مختلف، به صورت ديجيتالي توليد شده و در دنياي مجازي دست به دست مي‌شوند.
مرتضوی با بیان اینکه مخدرهاي ديجيتالي پديده‌هايي مربوط به عرصه وب هستند، تصریح کرد: مخدرهای صوتی، فايل‌هاي صوتي خاصي هستند که مي‌توانند با پالس‌هاي توليد شده با فرکانس‌هاي متفاوت براي هر گوش، تاثير خاصي بر بخش‌هاي مختلف مغز بگذارند و تجربه متفاوت مواد مخدر و محرک صنعتي و سنتي را در مغز به وجود آورند. اين اختلاف فرکانس‌هاي پخش شده در هر گوش مي‌توانند اثر متفاوت هريک از مواد مخدر و محرکي همچون کوکائين، ترياک، مرفين، آدرنالين، کراک، حشيش و بسياري از مواد ديگر و حتي الکل را در مغز مصرف‌کنندگان شبيه‌سازي کنند.
رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان ادامه داد: این محرک‌ها و مخدرها، از طريق امواج صوتي، همان تاثير مخدرهاي سنتي و گاه، قوي‌تر از آن را براي مصرف‌کنندگان‌شان به ارمغان مي‌آورند؛ این امواج، اين روزها، بازار خوبي در کشورهاي غربي و حتي عربي براي خود دست‌وپا کرده‌اند و به عنوان «مخدرهاي ديجيتالي» در ميان جوانان شناخته مي‌شوند.
وی اظهار کرد: هدف از مخدرهای ديجيتال، کنترل تکانه‌ها و تشويق مغز شنونده به همگام‌سازي امواج مغزي با امواج صوتي است؛ تفاوت در فرکانس‌هاي ايجاد شده منجر به تغيير خلق و خو و انرژي افراد مي‌شود.
رییس پلیس فتا استان اصفهان گفت: به عنوان مثال، اگر شنونده بخواهد، رفتار آرامي داشته باشد، بايد در يک گوش‌ به موزيکي با امواج 140 هرتز و در آن يکي به موزيکی با فرکانس 145 هرتز گوش دهد. تفاوت بين دو فرکانس 5 هرتز است که شنونده درک و امواج مغزي‌اش را با آن تنظيم می‌کند؛ اگر شنونده بخواهد به انرژي بيشتري برسد، این تفاوت بين دو فرکانس بايد 20 هرتز باشد.
مرتضوی با بیان اینکه با دستکاری اين ضربان و فرکانس ورودی به هريک از گوش‌ها مي‌توان اثرات مخدرها و محرک‌هاي مختلف را شبيه‌سازی کرد، افزود: برخي‌ها مدعي آن هستند که اين اصوات مي‌توانند در کاهش وزن، ميزان يادگيري، تقويت حافظه و غيره نيز تاثيرگذار باشد.
وی تصریح کرد: موضوع استفاده از مخدرهاي ديجيتالي به اندازه‌اي جدي است که حتي سايت هاي منتشر کننده اين مخدرها نيز با هشدارها و پيام هاي خطر WARNING، نسبت به ورود به صفحات دانلود اين موزيک ها و استفاده از آن براي افرادي که از مشکلات ذهني و روحي رنج مي‌برند، هشدار داده و در فيلم‌هاي منتشر شده از آثار مصرف اين مخدرها نيز، تاثيرات خطرناک استفاده از آنها کاملا مشخص است.
رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: زنگ خطر ورود مواد مخدر شنيداري، به صدا در آمده و با توجه به آنچه گفته شد، مشخص است که مخدرهايی صوتي وجود دارند که در صورت غفلت می‌توانند به شکلي کاملا غيرمحسوس بين افراد به خصوص جوانان و نوجوانان، که در اين دوره سني علاقه خاصي به شنيدن موسيقي‌هاي مختلف و دسترسي آسان به اينترنت دارند رواج پيدا کنند.
مرتضوی افزود: هندزفري‌هايي که جوانان و نوجوانان‌مان ساعت‌ها، در منزل و کوچه و خيابان، در حال حرکت و در حال استراحت، در گوش‌شان مي‌گذارند، زنگ خطر را به صدا درآورده است و بايد مراقب باشيم که برخي امواج ما را تحت تسخير خود درنياورند.
وی اظهار کرد: اگرچه بسياري، وجود چنين مخدري را تکذيب نموده و آن را فقط يک هياهوي رسانه اي مي دانند و استفاده از اينگونه مخدرها، هنوز در کشورمان شناسايي نشده است ولي آگاهي‌بخشي به مسئولان امر و همه همکاران باعث مي شود تا سياست هاي مناسب و قابل اطميناني در مبارزه با اين مخدرهاي جديد در پيش گرفته شود، چراکه بسياري از سايت‌هاي اينترنتي که اقدام به فروش و حتي امکان دريافت رايگان اين موزيک‌ها را براي مخاطبان‌شان مهيا کرده اند، در دسترس عموم قرار دارند.
رییس پلیس فتا استان اصفهان تصریح کرد: ابزار مخدرهاي ديجيتال ، اينترنت است و از طريق آن، اين افراد تشکيل فرقه و گروه مي‌دهند. آسيب‌هاي اجتماعي کم کم همه جوانب زندگي را تحت تأثير قرار مي‌دهند. اينگونه آسيب‌ها مثل فقر و کالاهاي ضد فرهنگي و مواد مخدر به‌صورت آشکار نمايان نمي‌شوند بلکه گاهي مثل يک قطعه آهنگ مي‌توانند ما را به‌سوي اعتياد و تخريب سوق دهند.
مرتضوی گفت: مواد مخدر سنتي و صنعتي به عنوان سرکوب‌کننده مسائل فردي عمل مي‌کنند اما اعتياد سايبري به دليل تأثيرات اجتماعي، جامعه را از درون نابود مي‌کند.
برپايه گزارشات کشورهاي عربي، موج استفاده از اين فايل‌هاي صوتي به اين کشورها رسيده و بسياري از جوانان عرب به دنبال تجربه اين مخدرهاي ديجيتالي هستند.
در ايران نيز پس از طرح اين موضوع و گسترش آن در فضاي مجازي، اين امر با واکنش مراکز و افراد مختلف مواجه شده است، در حالي که قائم مقام دبير کل ستاد مبارزه با مواد مخدر از عدم وجود و شيوع اين پديده در ايران خبر مي‌دهد. خطر حضور مواد مخدر ديجيتالي از سال 88 در ايران مطرح شد، اما اطلاعات چندان زيادي درباره آن وجود نداشت.

نوشتن دیدگاه