جمعه 30 شهريور 1403, Friday 20 September 2024, مصادف با 16 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2833
منتشر شده در پنج شنبه, 30 ارديبهشت 1395 09:42
تعداد دیدگاه: 0
در همایش هم اندیشی هم افزایی و چالش های شهرهای جدید کشور:

شهرداران و اعضای شورای اسلامی شهر های جدید کشور به میزبانی شهرداری شهر جدید بهارستان گرد هم جمع شدند تا در همایش یک روزه با عنوان هم اندیشی ، هم افزایی و چالش های شهرهای جدید به شناخت بیشتر مشکلات در شهر های جدید پرداخته و بتوانند برای رفع این مشکلات چاره اندیشی کنند . درک متفاوت از توسعه شهرها...


شهرداران و اعضای شورای اسلامی شهر های جدید کشور به میزبانی شهرداری شهر جدید بهارستان گرد هم جمع شدند تا در همایش یک روزه با عنوان هم اندیشی ، هم افزایی و چالش های شهرهای جدید به شناخت بیشتر مشکلات در شهر های جدید پرداخته و بتوانند برای رفع این مشکلات چاره اندیشی کنند .
درک متفاوت از توسعه شهرها یکی از مشکلات شهرهای جدید
میریان عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهر های جدید کشور در این همایش با تاکید بر اینکه شهر های جدید ما دارای چالش هایی است که باید به خوبی به آن پرداخته شود و رفع آنها با دقت مد نظر قرار گیرد گفت: عمده مشکلاتی که در رابطه با همه بحث های مربوط به شهر های جدید می توان دید درک متفاوت از توسعه است .در حقیقت ایجاد شهر جدید یکی از مقوله های توسعه های شهری در کشور است چرا که دیگر شهرها دارای برنامه ریزی و چهار چوب روشن هستند .
میریان از شهرهای جدید به عنوان یکی از سه باب اصلی توسعه شهری نام برد و اذعان داشت : در این میان ساختار قوانین و چهار چوب شهر جدید تفاوت زیادی با شهرهای دیگر دارد و باید مسئولین آن در این راستا به گونه ای عمل کنند که شهر بتواند هویت واقعی خود را به دست آورد به طوریکه همه ساکنان رضایت خاطر از زندگی در آن داشته باشند و اگر اینگونه نباشد از بد مدیریتی آن است .
وی همچنین اشاره ای به آمار شهر ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن کرد و تصریح نمود : در گذشته آمار شهر ها در کشور تنها 400 بود و الان به 1200 رسیده است که تعداد زیادی از این شهر ها در گذشته روستا بوده و چند سالی است تبدیل به شهر شده است .
عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید کشور از تفاوت های روستاهای تبدیل به شهر شده در مقایسه با شهرهای جدید سخن گفت و یاد آور شد: شهرهای جدید توسط دولت جانمایی شده و به نوعی امروز آنها شهری هستند که دیروز بیابانی بیش نبوده و از همین رو اداره آنها چهار چوب ، قوانین و برنامه ریزی متفاوتی دارد وهمین باعث شده تا به دنبال تعریف چهار چوب متفاوتی برای آنها برویم و اگر قانون خاص در این شهرها نباشد نمی توان کار کرد .
وی در رابطه با مدیریت شهرهای جدید نیز خاطر نشان کرد: برای توسعه شهرهای جدید باید به سمت مدیریت واحد پیش برویم و این به معنی آن نیست که مسئولیت یا بر عهده عمران و یا بر عهده شهرداری باشد بلکه باید کارها با همفکری و همکاری هم انجام شود و باید در برنامه ریزی ها همسو و هم فکر عمل نمود و به دنبال تک روی در انجام کارها نبود .
رشد شهر های جدید متوازن نیست
فضل الاه کفیل فرماندار شهرستان اصفهان نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه شهر های جدید با تنوع فرهنگ ها به عنوان ایران کوچک نام می گیرند اذعان داشت : رشد و توسعه در این شهر ها متوازن نیست و زیر ساخت های لازم عقب تر از جمعیت است و باید در این زمینه چاره ای اندیشیده شود .
وی از شهر جدید بهارستان به عنوان شهری که هم افزایی در آن در حال شکل گرفتن است نام برد و تصریح نمود: به نوعی می توان بیان کرد در بهارستان هم افزایی در حال شکل گرفتن است و خوشبختانه در انجام کارها در این شهر مشکل دو مدیریتی دیده نمی شود
پویایی خاصیت اصلی شهر های جدید
مهدی فاتحی شهردار بهارستان نیز در این جلسه از شهرهای جدید به عنوان مولود جمهوری اسلامی نام برد و یاد آور شد : این شهر ها باید به گونه ای توسعه و پیشرفت داشته باشند که مایه فخر جمهوری اسلامی باشد و برای تحقق این مهم نیاز به همت بیشتر است .
وی ادامه داد: در مطالعه وضعیت شهرهای جدید در کنار شهرهای توسعه یافته دنیا این واقعیت کاملا مشهود است که نه تنها دیگر افزایش جمعیتی در شهرهای بزرگ دیده نشده بلکه سر ریز آنها را می توان در شهرهای جدید دید اما متاسفانه ایجاد شهرهای جدید در کنار کلان شهر اصفهان و تهران نه تنها از آمار جمعیت این شهر ها نکاسته بلکه حتی جمعیت آنها نیز افزایش داشته است لذا از همین رو باید بیشتر تلاش کرد و شرکت مادر تخصصی نیز باید در رفع مشکلات شهرهای جدید بیشتر بکوشد .
وی از ایجاد دبیرخانه دائمی شهر های جدید در شهر جدید بهارستان خبر داد و افزود: امیدواریم با ایجاد این دبیرخانه و تشکیل جلسات متعدد بتوانیم در رفع مشکلات شهرهای جدید قدم های بلندتری برداشت البته وزارت کشور و راه و شهر سازی نیز باید حمایت کنند تا مشکلات شهر های جدید هر روز کمتر شود .
وی در ادامه به معرفی شهر جدید بهارستان پرداخت و گفت: این شهر در حال حاضر دارای صد هزار نفر جمعیت جمعیت است و قابلیت پذیرش جمعیت 500 هزار نفری را نیز دارد .بهارستان دارای پاکترین هوا است و در اینجا 230 هکتار منطقه تفریحی داریم وبا 350 هکتار اراضی پارک در جنوب این شهر این آمادگی وجود دارد که این منطقه تفریحی بتواند جایگزین منطقه گردشگری صفه شود .
فاتحی همچنین متذکر شد شهرهای جدید شکل گرفته اما هویت بخشی آنها شکل نگرفته است اماباید این را اعلام کنم که شهر بهارستان اولین شهری است که در این زمینه وارد عمل شده و کارهای مطالعاتی ویژه ای در حال انجام است ./
گفتنی است در این همایش اعضای شورای راهبردی شهرهای جدید کشور انتخاب و فعالیت این شورا رسما آغاز شد .

نوشتن دیدگاه