جمعه 30 شهريور 1403, Friday 20 September 2024, مصادف با 16 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2999
منتشر شده در پنج شنبه, 03 تیر 1395 12:16
تعداد دیدگاه: 0
با خشکی 60 حلقه چاه؛

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: تا اول تیرماه سال جاری 60 چاه ازبیش از 100 حلقه چاهی که در اختیار شهرداری است، خشک شده؛ این در حالی است که شهرداری اصفهان تنها شهرداری کشور محسوب می شود که حتی یک لیتر آب شرب برای آبیاری فضای سبز مصرف نمی کند.

 احمد رضا مصور با بیان اینکه در حوزه فضای سبزشهری مدیریت شهری اصفهان به حفظ فضای سبز فعلی و نه توسعه آن اعتقاد دارد، خاطرنشان کرد: قطعا این درک را داریم که در وضعیت آبی فعلی نیازی به گسترش و توسعه فضای سبز نیست، اما قطعا نسبت به فضای سبز موجود باید حساس باشیم و بتوانیم آن را نگهداری کنیم.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان افزود: در شهر اصفهان 4 هزار هکتار فضای سبز وجود دارد که 2 هزار و 300 هکتار دراختیار شهرداری و هزار و 700 هکتار در اختیار ارگانهای دیگر است، با این حال شهرداری نسبت به آبیاری آنها نیز گاهی اقدام می کند.
نیاز 54 میلیون لیتری فضای سبز اصفهان به آب
مصور با اشاره به اینکه سالیانه 54 میلیون متر مکعب آب برای آبیاری فضای سبز شهری اصفهان احتیاج است، تصریح کرد: میزان مصرف آب برای فضای سبز در همه ماه های سال یکی نیست و به طور مثال در تیرماه اوج مصرف آب است و در این ماه نیازمند 7 میلیون متر مکعب آب هستیم، اما در پاییز و زمستان و هنگام باز بودن آب زاینده رود قطعا میزان کمتری آب برای آبیاری نیاز است.
وی ادامه داد: تا اول تیرماه سال جاری 60 حلقه چاه از بیش از 100 حلقه چاهی که در اختیار شهرداری است خشک شده در حالی که شهرداری اصفهان تنها شهرداری کشور محسوب می شود که برای آبیاری فضای سبز حتی از یک لیتر آب شرب استفاده نمی کند.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته به جای 54 میلیون متر مکعب آب تنها 36 میلیون متر مکعب آب برای فضای سبز وجود داشت، ادامه داد: اگر در سال جاری 36 میلیون یا کمتر از این میزان آب در اختیار داشته باشیم با تنش خشکی درختان و کم آبی شدید برای فضای سبز اصفهان مواجه می شویم.
درد مشترک شهرداری و کشاورزان شرق
مصور تاکید کرد: درد شهرداری و کشاورزان شرق اصفهان دقیقا یکی است، یعنی آنها نیازمند آب زاینده رود و فضای سبز اصفهان نیز نیازمند همین آب است. معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان تاکید کرد: اینکه گاهی اعلام می شود شهرداری و کشاورزان در خصوص آب اختلاف دارند، صحیح نیست.
وی گفت: شرایط آب و هوایی در سال جاری بغرنج تر است و دمای هوای اصفهان یک تا 2 درجه نسبت به تابستان های گذشته گرمتر خواهد بود.
مصور خاطرنشان کرد: به همین منظور سعی کرده ایم که گون های گیاهی مقاوم به خشکی با میزان مصرف آب کمتر و گونه های چمن با مصرف آب کمتر کشت کنیم، اما قطعا این گونه ها زیبایی چمن های گذشته اصفهان را ندارد.
شهرداری چاه غیرمجاز ندارد
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان در خصوص وجود چاه غیر مجاز در میان چاه های شهرداری اظهار کرد: لیست چاه های شهرداری اصفهان را برای بررسی در اختیار آب منطقه ای قرار می دهیم، اما مطمئن هستم که شهرداری اصلا چاه غیر مجاز ندارد.
وی درخصوص مشکل پیش آمده با شرکت آب منطقه ای گفت: چاه باغ زره سازان یک چاه 200 ساله است و سالیان طولانی از این چاه برای
آبیاری باغ و فضای سبز میدان امام (ره) استفاده می شود، اما ناگهان و بدون اطلاع شهرداری پلمپ شد در حالی که این چاه اصلا مشمول بحث های فعلی و چاه های جدید نمی شد، البته موضوع رفع شده است.
مصور با طرح این سوال که آیا می خواهیم فضای سبز اصفهان حفظ شود یا خیر؟ گفت: شهرداری اصفهان نیز به نوعی حق آبه دار است و امکان جایگزینی هر درخت تنومندی که به خاطر خشکسالی سقوط کند وجود ندارد.
وی با اشاره به اهمیت فضای سبز در اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات آب، دستورات محکمی برای جلوگیری از اسراف و مصرف بی رویه آب در هنگام آبیاری فضای سبز شهری داده شده است و با متخلفان در این زمینه به شدت برخورد می شود.

نوشتن دیدگاه