شنبه 31 شهريور 1403, Saturday 21 September 2024, مصادف با 17 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3342
منتشر شده در چهارشنبه, 03 شهریور 1395 09:23
تعداد دیدگاه: 0

بیش از 40 درصد از متکدیان اصفهان غیر بومی و از کشورهای همسایه هستند که با برانگیختن احساسات مذهبی مردم، درآمد ماهیانه چند میلیونی کسب کرده و این پدیده را به یکی آسیب های جدی شهر اصفهان تبدیل کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایمنا، تکدی‌گری یکی از مشکلات اجتماعی است که خاص کشورهای در حال توسعه نبوده و در بعضی از کشورهای توسعه‌ یافته نیز رواج دارد. فقر، اختلافات خانوادگی، اعتیاد و اغفال کودکان از جمله دلایل بروز این پدیده است.
بسیار پیش آمده که در خیابان ، معابر و اماکن عمومی و حتی محلات با افرادی اعم از مرد و زن ، پیر و جوان ، کودک و یا افرادی با مشکلات جسمی مواجه شوید که از شما درخواست کمک پولی بکنند .این درخواست ممکن است واقعی و از سر نیاز و یا در بیشتر مواقع روشی برای کسب درآمد با برانگیختن احساسات مذهبی واخلاقی باشد. این روش کسب درآمد مرزهای اجتماعی را شکسته تا جایی که جوانان در رده سنی ۲۰ تا ۳۰ سال نیز بدون هیچ خجالتی به اشکال مختلف اقدام به این کار می‌کنند.
از آسیب های جدی که این پدیده ناخوشایند به شهرها و جامعه ما وارد ساخته این است که افراد به تکدی گری به چشم یک شغل پرآمد نگاه می کنند. یکی از دلایل افزایش این پدیده در جامعه گذشته از فقر و بیکاری ، همین موضوع است .
از دید جامعه شناسی تکدی گری به دوگونه‌ پنهان و آشكار تقسيم بندی می شود؛ که دراین میان دعانويسي، کف‌بینی، و رمالی نمونه‌هايي از تكدي پنهان است.
اما مسئله اصلی که به یکی از آسیب های اجتماعی تبدیل شده و بيش‌ترين مشكلات را به وجود آورده در تكدي آشكار است. افرادي كه در اين گروه قرار مي‌گيرند سعي مي‌كنند به شيوه‌هاي گوناگون ترحم افراد را برانگيخته و از آن‌ها درخواست كمك كنند، در اين روش ما با گدايان حرفه‌اي مواجه هستيم كه به‌صورت يك شغل و حرفه به اين موضوع نگاه مي‌كنند.
ازدیدگاه اسلام ، تکدی‌گری (گدایی کردن) و درخواست کمک مالی از مردم اگر از روی نیاز و حاجت ضروری باشد اشکال ندارد، اما درعین‌ حال اصرار بر درخواست و تقاضای کمک، اگر همراه با سماجت و پافشاری باشد مورد تأیید نیست.
از نظرآسیب شناسان اجتماعی تکدی گری چهار ويژگي اصلي دارد: (1) معاف بودن از مسئوليت اجتماعي (2) عدم سرزنش توسط ديگران به دليل نيازمندي (3) انتظار برآوردن نيازهايشان توسط ديگران (4) عدم مشاركت در توليد اجتماعي و بهره‌گيري از دسترنج ديگران.
با وجود اقدامات خوب و موثر و احداث مركز فضليت كه مسئوليت نگهداري و ساماندهي متكديان را در شهر بر عهده دارد، اکنون شاهد افزایش پديده تكدي‌گري در شهر اصفهان هستیم ، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان «تکدی گری» را می‌توان بستر آسیب‌های اجتماعی دانست.
یکی از مشکلات اصلی برخورد با پدیده تکدی گری دراصفهان متكديان خارجي هستند . با وجود جمع آوری این افراد متاسفانه پس از چندی به سطح شهر باز می گردند . این متکدیان در مناطق حاشیه شرقی شهر اصفهان در خانه‌های مخروبه و غیراستاندارد و حتی آغل حیوانات سکونت داده‌ شده‌اند و به‌ صورت سازمان‌دهی شده به تکدی گری اقدام می‌کنند.
متکدیان خارجی نه‌تنها باعث تشدید بحران‌ها و آسیب‌های اجتماعی می شوند بلکه متأسفانه گاهی با شیوع برخی بیماری‌ها در کشور نیز همراه است. این افراد درحاشیه شهر اصفهان منزل کرایه نموده و به‌صورت قومی، ایلی و فامیلی در یک‌ خانه 70 متری ساکن می‌شوند و باندهای تکدیگری، توزیع مواد مخدر و حتی خلاف‌های گسترده‌تر را تشکیل می‌دهند.
هفته گذشته مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان ازافزایش 15 درصدی جمع آوری متکدیان در کلانشهر اصفهان خبر داد و گفت : 40 درصد از متکدیان ایرانی نیستند که در این میان، 430 متکدی بومی و 1091 متکدی غیر بومی بوده و از این متکدیان 909 نفر مرد و 612 نفر زن بوده اند که در اصفهان جمع آوری شدند.
وی با بیان اینکه بیشتر متکدیان غیر ایرانی اتباع پاکستان، افغانستان ، سوریه و بنگلادش هستند گفت : متکدیان بیگانه به خصوص پاکستانی در گروه های 50 تا 100 نفری در وضع بسیار نامطلوب زندگی می کنند و ناقل بیماری های واگیردار هستند. این افراد با سوء استفاده از احساسات دینی و عواطف مذهبی شهروندان روزانه 100 تا 150 هزار تومان درآمد دارند.
يكي از مشكلات در حوزه برخورد با پديده تكدي‌گري، نداشتن اهتمام جدي همه دستگاه‌ها براي مقابله با اين پديده است. پیش از این ، سعید صادقی مدیرکل بهزیستی استان دراین باره گفته است : شورای ساماندهی متکدیان استان اصفهان ۱۲ دستگاه مسئول هستند که در این میان تنها ۴ دستگاه تا حدودی به تعهدات خود جامه عمل می پوشانند.
به منظور ریشه کن کردن پدیده گدایی، نیاز است این اقدامات صورت پذیرد .
ادغام و همکاری هماهنگ همه سازمان ها و خیریه ها در یک تشکیلات منسجم جهت جمع آوری امکانات برای مقابله با پدیده تکدی.
قانونی کردن مقابله و مبارزه با تکدی و معرفی قضایی و حقوقی رفتار تکدی گری به عنوان عملی که نقض قانون می‌شود.
برخورد قاطع با متکدیان حرفه ای و شیادانی که به یک نوع زندگی انگلی خو گرفته‌اند.
جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه، ایجاد کارگاه‌های آموزش فنی – حرفه‌ای، توجه خانواده ها و کنترل اطفال و نیز آگاه کردن «کمک دهندگان » یکی از ابزارهای مهم مبارزه با تکدی است.
يكي ديگر از اقدامات، ضرورت فعال شدن سازمان زيباسازي شهرداري و كميته فرهنگ شهروندي براي فرهنگ‌سازی مؤثر در این زمینه است.
واضح است كه ديگر تنها جمع‌آوري اين گروه براي حل اين معضل پاسخگو نيست و بايد به‌ صورت جامع براي حل اين مشكل انديشيد. چراکه جمع‌آوري نه‌تنها سبب كاهش اين پديده نشده بلكه در برخي از اوقات منجر به افزايش و نيز جري شد آنان نيز شده است.

نوشتن دیدگاه