شنبه 31 شهريور 1403, Saturday 21 September 2024, مصادف با 17 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3493
منتشر شده در یکشنبه, 04 مهر 1395 08:35
تعداد دیدگاه: 0
معاون صنایع دستی کشور:

معاون صنایع دستی کشور در حاشیه سی و ششمین مجمع عمومی آسیا و اقیانوسیه گفت: ایران مجدداٌ و بدون یک رأی مخالف در مسئولیت ریاست غرب آسیا ابقا شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایمنا، بهمن نامور مطلق ضمن اشاره به گزارش غدا هیجاوی در مجمع عمومی آسیا- اقیانوسیه و تقدیر وی از فعالیت های ایران اظهار داشت: آنچه مشخص است و بنابه گفته غدا هیجاوی، تقریباً حضور ایران در رشته های مختلف صنایع دستی خوب بوده وحضور ایران در شهرهای جهانی، برگزاری نمایشگاه ها و برگزاری نشست های علمی بیش از گذشته بوده است.
وی افزود: آنچه اکنون باید بیش تر به آن توجه داشت این است که فعالیت های تجاری، بازاریابی و اقتصادی را باید افزایش دهیم، در این قسمت هنوز شکاف های بزرگی احساس می شود و باید آن را تقویت کنیم ضمن این که کیفیت و طراحی های نو در عین توجه به طراحی های سنتی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی درباره انتخابات مجمع گفت: انتخابات در چند ردیف انتخابات منطقه، قاره ای و جهانی انجام می شود. انتخابات جهانی به نوبت می چرخد که دوره آسیا تمام شده و دوره اروپا درحال آغاز است و احتمالاً کاندید اصلی فردا اروپا خواهد بود و ریاست شورا از چین به اروپا و احتمالاً به انگلستان انتقال می یابد.
نامورمطلق ادامه داد: در حوزه قاره آسیا غدا هیجاوی می تواند یک دوره دیگر انتخاب شود و ما نیز از او حمایت می کنیم زیرا خصوصاً برای کشور ما بسیار تلاش کرده و سودمند بوده و حتی ما در هیجدهمین اجلاس صنایع دستی در اصفهان برای ایشان یک برنامه تجلیل نیز درنظر گرفته ایم، به همین جهت حضور ایشان برای ما ذی قیمت است و با نشستی که بین کارشناسان خودمان داشتیم تمایل داریم ادامه پیدا کند. در حوزه منطقه در جلسه ای که قبلاً داشتیم، ایران مجدداً به عنوان مدیر غرب آسیا انتخاب و تجلیل شد.
معاون صنایع دستی کشور خاطرنشان ساخت: ما الان در حوزه آسیا و غرب آسیا جایگاه خوبی را در سه سال اخیرپیداکرده ایم و این جایگاه درحال تثبیت شدن است و امیدواریم در آینده نقش های بزرگ تری را در حوزه صنایع دستی دنیا ایفا کنیم و مطمئینم می توانیم نقش تعیین کننده ای در آینده داشته باشیم.
وی افزود: ریاست غرب آسیا مجدداً تمدید شد و ایران مجدداٌ و بدون یک رأی مخالف در عنوان خود ابقا شد و من نیز به عنوان مدیر غرب آسیا ابقا شد. درحالی که پیش از این، مسئولیت بین ایران و عمان تقسیم می شد اما الان ایران حضور فعال تری دارد، عمان حذف نشده ولی ایران به عنوان مدیر اصلی غرب آسیا شناخته می شود و ما امیدواریم غرب آسیا را که در بحران قرار گرفته است تکان بدهیم.
بهمن نامورمطلق در پاسخ به این برگزاری این اجلاس در اصفهان چه نقشی درسهم ایران در بازارهای اقتصادی صنایع دستی خواهد داشت، گفت: این اجلاس، اجلاس غیرتجاری است و بیش تر، آموزش و ترویج و مانند اینها مورد هدف است ولی حضور این افراد و تجار که اکنون بیش از گذشته است موقعیت مناسبی را فراهم آورده تا به گفتگو بپردازند ازجمله این نتایج این است که نمایندگان نپال قصد دارند ما در این کشور نمایشگاهی داشته باشیم و شهر اصفهان را دعوت کرده اند تا تفاهم نامه را امضاکنند، هم چنین هندی ها نیز درحال گفتگو برای تفاهم نامه و حداقل نمایشگاه مشترک هستند و اینها نتایح تجاری این اجلاس هستند، اما از نتایج عملی آن می توان به برگزاری کارگاه های عملی اشاره کرد که قصدداریم تجربیات رنگرزی طبیعی و سنتی را منتقل کنیم و فعالیت هایی از این دست که با هم نشینی با یکدیگر حاصل می شود و مطمیئنم اگر از این شرایط استفاده کنیم، صنایع دستی بعد از این اجلاس هویت دیگری پیدا می کند.
معاون صنایع دستی ضمن اشاره به این که حضور فعال ایران نقش مهمی در انتخاب شهرهای اصفهان، تبریز، مشهد و لالجین به عنوان شهرهای جهانی در زمینه صنایع دستی داشته است، اظهار داشت: این عنوان ها خیلی برای شهرهای بزرگ ما امتیاز نیست، مگر این که موقعیت ایجاد کند تا این شهرها بتوانند از این عناوین استفاده کنند،مهم بعد از آن عنوان است. مثلاً اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی انتخاب شده تا حرکت های بزرگی در ان انجام شود، موزه ساخته شود، بورس ساخته شود، نمایشگاه های بین المللی گذاشته شود و مورادی دیگر.
نامورمطلق گفت: وظیفه ما موقعیت سازی است و وظیفه شهرها استفاده از این موقعیت ها است. وی اشاره نمود: اغلب شهرهای بزرگ و قدیمی ما قابلایت ثبت شدن به عنوان شهرجهانی را دارند ولی این ثبت شدنشان خیلی مهم نیست استفاده کردن مهم است و ما اگر بدانیم استفاده نمی کنیم اصلاً به دنبالش نمی رویم.
وی در پاسخ به این سوال که برگزاری این اجلاس در اسناد بالادستی تا چه اندازه تأثیرگذار است و قدرت چانه زنی سازمان را تا چه اندازه می تواند بالا ببیرد، گفت: مطمئناً می تواند و تأثیرگذار است. همین که معاون رئیس جمهور می آید، مدیران استانی بسیج می شوند. ما درخواست های شهرهای صنایع دستی را زیاد داریم، بین استان ها بین شهرها رقابت است و اینها تأثیرات بسیار خوبی دارد ولی متأسفانه در ایران رسم بر این است که تا پای عنوان می دورند و زمانی که عنوان را گرفتند دیگر ان چیزی که وظیفه شان است را رها می کنند درحالی که ما همیشه گفتیم که بعد از دریافت عنوان است که وظیفه اصلی شهرها شروع می شود.
وی به ایجاد موزه در اصفهان اشاره نمود و گفت: من امیدوارم با توجه به گزارش هایی که به من ارائه شده، موزه بزرگ اصفهان تأسیس شود که اگر این مهم رخ دهد اتفاق بسیار بزرگی است.

نوشتن دیدگاه