جمعه 27 مهر 1403, Friday 18 October 2024, مصادف با 14 ربیع‌الثانی 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 26260
منتشر شده در دوشنبه, 23 مهر 1403 14:20
تعداد دیدگاه: 0

دکتر ناصر رضایی پور با بیان اینکه امروز مفهوم و اهمیت بهداشت در نظام سلامت گم شده است تصریح کرد: موضوع پیشگیری و بهداشت در تمامی کتب درمانی ما حق تقدم دارند و طب ایرانی به دلیل نوع رویکردی که نسبت به سلامت دارد، می تواند به میزان قابل توجهی هزینه‌های درمان را کاهش دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، دکتر ناصر رضایی پور، پزشک و متخصص طب ایرانی در خصوص تفاوت رویکرد طب ایرانی و طب نوین در درمان بیماری‌ها، گفت: ما در طب سنتی عقیده داریم هیچ دو انسانی مشابه هم نیستند، پس درمان یک بیماری در دو انسان مختلف نمی‌تواند یکسان باشد در حالی که در پزشکی نوین پاسخی یکسان به هر دو بیمار داده می‌شود.

وی افزود: ماهیت طب ایرانی بر پایه حفظ تندرستی افراد است و در واقع متخصصان طب ایرانی، مسؤول حفظ سلامتی مردم‌اند در حالی که امروزه، دانش بهداشت به جزء کوچک و کمرنگی از دانش پزشکی تبدیل شده تا جایی که منبع درآمد پزشکان، بیماری بیماران است و نه سلامت آنها.

این پزشک متخصص طب ایرانی اظهار کرد: ما نمی‌گوییم که طب سنتی باید جایگزین همه روش‌هایی شود که بشر با تلاش‌ها و پیشرفت‌های خود به آنها دست یافته است بلکه نگاه ما به این مکاتب طبی، «جایگزین طب مکمل» یا Integrative Medicine است.

دکتر رضایی پور با تاکید بر اینکه باید در طب سنتی ایران مثل هر روش دیگر از افراط و تفریط پرهیز کرد و نمی‌توان و نباید هیچ روش نوین علمی را بدون پژوهش و بررسی نفی کرد؛ گفت: ما برخلاف برخی مدعیان طب سنتی برخی درمان‌های طب رایج مثل واکسن را نفی نمی‌کنیم و نیز رویکرد افراطی نسبت به برخی روش‌های درمانی طب سنتی نداریم؛ مثلاً حجامت، یکی از ده‌ها روش درمانی در طب ایرانی است به طوریکه در کتب منبع و مرجع اصلی طب سنتی ایران، تنها بخش‌های کوچکی به درمان‌های دستی از جمله حجامت و فصد اختصاص یافته و در مقابل، در هزاران صفحه به روش‌های اصولی حفظ تندرستی و درمان بیماری از جمله تغذیه درست توصیه شده است.

وی با بیان اینکه امروز مفهوم و اهمیت بهداشت در نظام سلامت گم شده و تمامی سیستم‌های سلامت دنیا مجبور هستند تا بخش عمده‌ای از هزینه‌های خود را در حوزه درمان خرج کنند؛ تصریح کرد: امروزه تمام نظام‌های سلامت دنیا بر اصل درمان معطوف شده‌اند در حالیکه موضوع پیشگیری و بهداشت در تمامی کتب درمانی ما حق تقدم دارند و طب ایرانی به دلیل نوع رویکردی که نسبت به سلامت دارد، می تواند به میزان قابل توجهی هزینه‌های درمان را کاهش دهد.

این پزشک متخصص طب ایرانی با اشاره به اینکه از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها با تکیه بر اصلاح سبک زندگی می توان پیشگیری کرد؛ اظهار داشت: در طب ایرانی درمان با پیشگیری آغاز می شود و مهم‌ترین تکلیف پزشک متخصص طب ایرانی توجه به حفظ سلامت افراد است که با تشریح روش درست زندگی از جمله خوابیدن و تغذیه و ورزش و...باعث می شود تا افراد، پیش از درگیری با بیماری به فکر درمان باشند و به اصلاح پیشگیری را به صورت ریشه ای و در زمان مناسب شروع کنند.

دکتر رضایی پور در پایان گفت: اصلاح سبک زندگی در تغذیه و خواب و ورزش بدون هیچ هزینه ای می تواند سلامت انسان ها را تضمین کند و این مهم باید مورد توجه همه افراد قرار بگیرد./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه