دوشنبه 26 شهريور 1403, Monday 16 September 2024, مصادف با 12 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2272
منتشر شده در سه شنبه, 07 مهر 1394 12:57
تعداد دیدگاه: 0
"همراز" بررسی می کند؛

این روزها مهندسان کشور در تب و تاب انتخابی بزرگ قرار گرفته و به دنبال برگزاری انتخابات سازمان نظام مهندسی ، در تلاش هستند تا با انتخاب بهترین ها حد اقل بتوانند در شیوه اداره صنف خودشان تاثیر گذار باشند. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز ، هرچند نمی توان نقش صنوف مختلف در جامعه را نادیده گرفت، اما...


این روزها مهندسان کشور در تب و تاب انتخابی بزرگ قرار گرفته و به دنبال برگزاری انتخابات سازمان نظام مهندسی ، در تلاش هستند تا با انتخاب بهترین ها حد اقل بتوانند در شیوه اداره صنف خودشان تاثیر گذار باشند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، هرچند نمی توان نقش صنوف مختلف در جامعه را نادیده گرفت، اما از پر رنگ بودن برخی نقش ها هم نمی توان غافل شد ، به طوری که غفلت از برخی از این صنوف به منزله نادیده گرفتن برخی زیرساخت های اجتماعی بوده و از نمونه های بارز این موضوع می توان به سازمان نظام مهندسی در سراسر کشور اشاره نمود.
سازمانی که با نگرش صحیح به اصول مهندسی در سطح جامعه می تواند تاثیری بس بزرگ در نحوه فعالیت صنف مهندسان و نحوه ارتباط جامعه با آنان ایفا نماید و با کاسته شدن ارزش و مقام آن، می توان مشکلات عدیده ای ناشی از این بی توجهی را در جامعه بر شمرد.
با این اوضاع، باید گفت این صنف در تمام کشور به ویژه در استان اصفهان هنوز جایگاه واقعی خود را نیافته و به رغم تعداد بالای اعضای این نظام صنفی ، جامعه رشد و ترقی خاصی در این زمینه مشاهده نکرده است.
هرچند انتخاب اعضای هیئت مدیره این سازمان بر اساس انتخاب اعضا شکل می گیرد، اما می توان گفت پیدا کردن سرنخی در کلاف سردرگم مهندسی ، خود به دانش روز نیازمند بوده و باید از فن و حرفه نیز مدد گرفت.
چرا که دارا بودن فنون مدیریت که لازمه آن دانش حرفه ای صنف مربوطه می باشد، می تواند به کمک افراد آمده و آنان را در اداره سازمان های صنفی مربوطه موفق نماید، اما اتفاقی که پس از انتخابات سال 91 این نظام صنفی در اصفهان افتاد، به رغم این که نوید تغییر در این مسیر را به اعضای صنف مهندسان استان اصفهان داده بود،چیزی نبود غیر از دلزدگی اعضای برای یک حضور پرشور و بی برنامگی پس از حضور به گونه ای که به طور مشخص اختلافات اعضای منتخب به محض ورود به این نظام صنفی بر فعالیت آنان چیره شد و هرچند افراد با شعار "جوان گرایی" وارد میدان شده بودند، اما از این جهت که جوان گرایی بدون پشتوانه تجربه پیشکسوتان باعث خدشه در وجهه یک نظام می گردد، این رخداد نامیمون خیلی زود در سازمان نظام مهندسی استان اصفهان رقم خورد.
در آن زمان سازمانی که با بیش از 28هزار عضو در رشته های مختلف عمران، معماری ، مکانیک، برق ، نقشه برداری ، شهرسازی و ترافیک فعالیت می کرد، شاهد حضور تنها 3 هزار و 200 عضو خود در این انتخابات بود.

  • حداقل ها برآیند تمام جامعه نیستند

علی توکلی مهر ، کارشناس ارشد مسایل سیاسی و مدرس دانشگاه در این زمینه معتقد است مشارکت 12 درصدی اعضای یک سازمان در انتخابات مدیران خود هرگز نمی تواند برآیند افکار و نظرات اعضا باشد و باید برای یک نظام صنفی به گونه ای عمل کرد که در انتخابات آن افراد بیشتری خود را موظف به حضور بدانند.
اتفاقی که با رسمی شدن حضور افراد صاحب نام و باسابقه در زمینه هیا مختلف اجرایی در انتخابات پیش روی سازمان نظام صنفی استان اصفهان قابل پیش بینی است، اما بر اساس نظر کارشناسی توکلی مهر، در سازمان هایی که اعضای آن حرفه ای و دانش محور عمل می کنند، هرگز نمی توان بر اساس وعده های تو خالی شعار گونه نسبت به جلب نظر افراد اقدام نمود و باید با دانش و آگاهی و رزومه قوی وارد عمل شد.
این مدرس دانشگاه همچنین افزود: رسوب غیر صنفی هیئت مدیره در مقام و جایگاه خود باعث می گردد تا مدیران که با حداقل رای بر مسند ریاست تکیه می زنند، حامیان و مخالفان زیادی را برابر خود ببینند و همین امر خلاء بزرگی را در دید اعضا ایجاد می کند و باعث می گردد در ادوار بعدی با قدرت و حضور بیشتری در انتخابات شرکت کنند.
اما در این میان آنچه برای اعضا اهمیت دارد، میزان تحقق وعده های انتخاباتی افراد در دوره های گوناگون مدیریتی است، به طوری که عدم اجرای این وعده ها می تواند تاثیر منفی در عملکرد طیف یا گروه مدعی گذاشته و زمینه را برای رقبای آنان بازتر کند.

  • وعده هایی که توقع ایجاد کردند

در بررسی میدانی وعده های داده شده در دوره پیشین انتخابات سازمان نظام مهندسی استان اصفهان به نتایج چشمگیری می رسیم که بیان آن خالی از لطف نیست.
بطور مثال یکی از اعضای با سابقه سازمان نظام مهندسی استان اصفهان در این زمینه به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی همراز گفت: در دوره قبلی برای پیروزی در انتخابات وعده های گوناگونی داده می شد، اما آن چه بیشتر از همه مورد توجه هیئت مدیره قرار گرفت، برقراری "سامانه ارجاع نظارت" و "سامانه سنجش عملکرد پرسنل سازمان" بود که می توان این دو محور را حداقل کاری دانست که سازمان نظام مهندسی در شرح وظایف خود دارد.
یکی دیگر از اعضای این سازمان نیز نسبت به اجرایی نشدن بخش هایی از قانون در سامانه ارجاع نظارت انتقاد کرد و به خبرنگار ما گفت:یکی از وعده های مدیران فعلی این سازمان اجرای سیستم قانونی امتیاز دهی بود، اما به صورت سهوی یا عامدانه این سیستم پیاده نشد و هیچ فردی نیز نسبت به اعتراض اعضای معترض به عدم اجرای این قانون پاسخی نداد، در حالی که اجرای این قانون یا بیان دلایل عدم اجرای آن می تواند کمک شایانی به سئوال های ایجاد شده در ذهن اعضای سازمان داشته باشد.
وی یکی دیگر از انتقادات وارد به این سازمان را در زمان مدیریت جدید، عدم پاسخگویی درست به اعضا بیان کرد و ادامه داد:سازمان نظام مهندسی به هیچ عنوان شرایط پاسخگویی را رعایت نکرده و از سوی دیگر این سازمان به یک تاریک خانه ای تبدیل شده که شفاف سازی در آن امری بعید به نظر می رسد.
برخی از مهندسان جوان استان و اعضای این سازمان نیز در گفت وگو با خبرنگار ما به مسایلی مانند نبود انضباط مالی و عدم پاسخگویی در باره وجود و راه اندازی شرکت های اقماری سازمان نظام صنفی با شعار سود دهی به اعضا مانند شرکت "ایوان صفه" اشاره کرده و از این که این سازمان تاکنون گزارش شفافی از فعالیت های مالی ارایه نکرده است ، و یا در باره درگیری این سازمان به نهاد های مدیریت شهری به رغم این که می توان از قدرت مالی و اعتباری این نهاد های مدیریتی به ویژه پس از تحولات اخیر در شهرداری اصفهان به نحو بهتری بهره گرفت اشاره کرده و از نبود تمایل جهت حذف دلالان ، عدم اجرای طرح مجری ذیصلاح ،نبود امکانات رفاهی مناسب برای اعضا و برخورد نا مناسب پرسنل سازمان با مهندسان گلایه مند بودند.
در این میان باید به بی انضباطی های اداری در این دوران نیز اشاره نمود که به طور خاص رسانه ای شدن استفاده یکی از مدیران این سازمان از عنوان مدرک "دکتری" در مکاتبات اداری خود با توجه به این که دارای مدرک دکتری نبوده است ، خدشه بزرگی به شخصیت مهندسی در استان وارد نمود. به گونه ای که در نشست خبری مورخ مورخ 21 دیماه سال گذشته وقتی خبرنگاری راجع به مدرک مدیرعامل این سازمان با عنوان "دکترپزشکی" سئوال پرسید، وی در مقام پاسخ عنوان داشت: "من دانشجوی نزدیک به دفاع دکتری هستم و دوستان به من لطف داشته و بنده را دکتر خطاب می‌کنند."
خبرنگار نیز در ادامه اظهار داشت : "اما در دعوت نامه این نشست خبری که برای رسانه ها ارسال شده شما خودتان را دکتر پزشکی اعلام کرده اید" که وی بیان داشت "نه اصلا."
بعد از این ماجرا خبرنگار دعوت نامه نشست خبری را در جمع به وی نشان داد که با امضای خود رئیس سازمان نظام مهندسی همراه بود.

 

nezam01

  • باید شان مهندسان حفظ شود

با این توضیح ، حالا برخی از کاندیداهای هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی با شعار "احیای کرامت انسانی مهندسان" وارد کارزار انتخابات شده تا بتوانند با استفاده از شرایط موجود و همراهی با مدیریت جدید شهری منشا تحول در این سازمان تاثیر گذار باشند.
مهندس عبدالله کوپایی ، استاندار اسبق استان های اصفهان ،خراسان و چهارمحال و بختیاری که اکنون یکی از کاندیدای گروه انتخاباتی موسوم به "امید" است ، در این زمینه گفت: برای اداره سازمان نظام مهندسی استان باید ترکیب جوان گرایی که زمینه ساز تلاش و کوشش و پیگیری است با تجربه به یک نظام فکری تاثیر گذار مبدل شود که اساس آن مبتنی بر خرد جمعی باشد.
وی اظهار کرد:در گروه "امید" کاندیدا ها اساس را بر احترام به رقبای خود گذاشته اند، چرا که در دوره های اخیر در هیئت مدیره ها نشان داده است که اصطکاک موجود نه تنها به نفع سازمان نبوده که به ضرر سازمان و شان مهندسان هم تمام شده و بیشترین لطمه این موضوع به مردم وارد آمده است.
عضو سازمان نظام مهندسی استان اصفهان با تاکید بر این که باید اصطکاک های درون سازمانی و برون سازمانی در صنف مهندسان با تعامل بر طرف شود، افزود: در چنین نظام مشخصی می توان امیدوار بود که شان مهندسان به آن ها بازگردد.
علی عموشاهی ،مشاور معاون وزیر کشاورزی و کاندیدای گروه "امید" نیز در این زمینه بر استفاده از خرد جمعی تاکید دارد و می گوید، مهندسان قشر آگاه، باسواد، تلاشگر و زحمتکشی هستند که قطعا استفاده از دانش و آگاهی آنان در اداره سازمان نظام مهندسی می تواند در بهبود اوضاع این سازمان تاثیر گذار باشد.
معاون عمرانی شهردار سال های 76 تا 82 اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر در سازمان نظام مهندسی استان اصفهان صف و ستاد مخلوط شده و به همین دلیل سیاست گذاری ها خیلی خوب انجام نمی گیرد و آن هم به دلیل این است که در سازمان نظام مهندسی فعالیت اجرایی غالب شده و همین امر اعتماد به نفس کارکنان و مهندسان را تحت الشعاع قرار داده است.
عضو سازمان نظام مهندسی استان اصفهان ضمن اشاره به رکود بی سابقه دوسال گذشته در امر ساخت و ساز در اصفهان افزود: اکنون با تغییر در مدیریت شهری و تمایل آنان به تعامل با همه مهندسان اصفهان می توان تحولات رو به جلویی در این سازمان رقم زد.
بنا بر این گزارش به نظر می رسد سازمان نظام مهندسی استان اصفهان پس از انتخابات پیش رو بتواند با تعامل با شهرداری و سازمان مسکن و شهرسازی با اتکا به دانش محوری در این زمینه رشد و پویایی بهتری نسبت به دوره پیشین به خود بگیرد.

 

---------------------
گزارش از رضا صالحی پژوه

---------------------

نوشتن دیدگاه