رئیس سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر ضرورت نصب و راهاندازی رادار هواشناسی در سواحل دریای عمان گفت: افزایش تعداد سامانههای راداری به ارتقاء سطح و دقت پیشبینیهای کوتاه مدت برای مخاطراتی مثل سیلاب کمک میکند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، سحر تاج بخش مسلمان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور درباره ضرورت نصب رادارهای هواشناسی در سواحل دریاها به ویژه دریای عمان توضیح داد: کشور ما دارای توپوگرافی پیچیدهای است، بنابراین رادارهای هواشناسی برای ارتقاء پیشبینیهای کوتاه مدت پدیدهها و مخاطرات بارشی از جمله سیلابها لازم است و کمک میکند سطح خدمات و پیشبینیها را ارتقا دهیم.
رئیس سازمان هواشناسی کشور اظهار کرد: جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان در فصول تابستان که سیستمهای موسمی فعال هستند و حتی در فصول پاییز و زمستان هم برای فعالیت سایر سامانههای غیر موسمی، از مناطق بسیار آسیب پذیر به شمار میآیند که در این شرایط، سامانههای راداری کمک میکند خدمات هواشناسی را برای پیشبینیهای کمتر از ۶ یا ۱۲ ساعت ارتقا دهیم.
معاون وزیر ره و شهرسازی با اشاره به دو اولویت اصلی برای مکانیابی رادارهای هواشناسی بیان کرد: شدت و تواتر سیلابها در منطقه و همچنین جمعیت پذیری مناطق در اولویتبندی سازمان هواشناسی برای انتخاب مناطق به منظور نصب و راهاندازی رادار است.
وی با تاکید بر ضرورت نصب رادار در دریای عمان گفت: ما در کشور حداقل به ۲۶ رادار هواشناسی نیاز داریم که یکی از آنها باید حتما در منطقه دریای عمان نصب و راهاندازی شود و این موضوع حسب اولویت در دستور کار قرار گرفته است.
به گفته تاجبخش، در حال حاضر ۱۰ رادار در کشور وجود دارد و قرارداد ۲ رادار دیگر برای نصب و راهاندازی در شمال کشور هم در دست اجراست.
وی تاکید کرد: در مناطقی از کشور با توپوگرافی پیچیده مثل امام زاده داوود و فیروزکوه، به نصب رادارهای کوچکتر برای پیشبینیهای کوچک مقیاس نیاز داریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه هواشناسی دریایی اظهار کرد: شبکه دیدبانی و پایش دریاها نیازمند توسعه است و میکوشیم با افزایش راهاندازی بویههای دریایی به ویژه در دریاهای جنوب و نصب رادار این حوزه را تقویت کنیم.
رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: حدود ۲۰ ایستگاه ساحلی در دریای شمال و جنوب وجود دارد و اطلاعات و دادهها را ثبت میکند.
وی با بیان اینکه منبع اصلی مخاطراتی بارشی مثل سیلابها، رطوبت است، افزود: این رطوبت برای کشور ایران عمدتا از اقیانوس هند، دریای عمان، دریای سرخ و مدیترانه تامین میشود و ناپایداریهای جوی به دنبال آن تشدید میشود.
تاجبخش تاکید کرد: در حال حاضر تغییر اقلیم، روی برهمکنش اقیانوس و جو تاثیر گذاشته و از آنجاکه تغییرات حوزه دریا علاوه بر حملونقل دریایی، بر حوزه حملونقل هوایی هم تاثیر گذار است، پیشبینی تغییرات جوی اقیانوسها و دریاهای جنوب و ثبت دادهها در این حوزه ضروری است./انتهای پیام