يكشنبه 9 دي 1403, Sunday 29 December 2024, مصادف با 27 جمادی‌الثانی 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3474
منتشر شده در دوشنبه, 29 شهریور 1395 11:18
تعداد دیدگاه: 0

رئیس خرید قطعات یدکی ساخت داخل فولاد مبارکه از بومی سازی بخش ثابت (استاتور) یکی از بزرگترین موتورهای نورد گرم (موسوم به قفسه R1) این شرکت با همت کارشناسان داخلی خبر داد.

 به نقل از فولاد مبارکه، احمد ذوالفقار بیک افزود: با وجود تحریم ها و محدودیت های پیش رو برای خرید خارجی استاتور، این کار نخستین بار در کشور صورت گرفت و با انجام آن بیش از 110 میلیارد ریال صرفه جویی شد.
وی با بیان اینکه با ساخت این استاتور، ایران به جمع سازندگان این تجهیز فوق سنگین در جهان پیوست،گفت: پس از 15 ماه تلاش، این تجهیز بسیار حساس، بومی سازی و آماده بهره برداری شد.
رئیس دفتر فنی تعمیرات ناحیه نورد گرم فولاد مبارکه نیز با بیان اینکه موتور "قفسه R1" نورد گرم از لحاظ قدرت یکی از بزرگترین موتورهای DC نه تنها در نورد گرم بلکه در فولاد مبارکه است، گفت: موتور قفسه R1 یکی از کلیدی ترین و اصلی ترین تجهیزات نورد گرم است که بدون آن انجام نورد بسختی و در شرایط سخت میسر می شود.
بهمن میرزاخانی افزود: موتور این قفسه ساخت شرکت مارلی (MARELI) ایتالیا است که بخش ثابت آن(شامل دو نیم استاتور هر یک به وزن تقریبی 40 تن) فاقد هرگونه یدکی، مدرک و نقشه ساخت است.
کارشناس تعمیرات پیشگیری نورد گرم فولاد مبارکه نیز در این زمینه گفت: بعد از 23 سال کارکرد این موتور، به مرور استاتور و عایق سیم پیچ آن ضعیف و این امر سبب بروز چند مورد اتصالی در سیم پیچ های استاتور و در نتیجه تحمیل توقف های ناخواسته در خط نورد گرم فولاد شده بود.
مهران بهرامی گفت: بروز این مشکلات احساس نیاز به تعویض استاتورها را افزایش داد که در نهایت منجر به بومی سازی این استاتور شد.

نوشتن دیدگاه