این روزها هر اتفاقی که می افتد یک پای کار نام رسانه ها مطرح می شود و یکی از متهمان اصلی پرونده رسانه است!
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، هرجا کار خوب و مردم پسندی صورت می گیرد، رسانه باید دست به سینه و غلام حلقه به گوش باشد و مانند یک تکه سیم مسی که جریان الکتریسته را خوب تر از بقیه سیم ها منتقل می کند، جریان صورت گرفته را منتقل کند، مثل اینکه برخی مسئولان "رسانه" را با "رسانا" و خبر را با جریان الکتریسته اشتباه گرفته اند.
اگر هم مشکلی پیش بیاید در یک مشی غلط ولی اشتباه، اهالی رسانه باید چشم و گوش ببندند و مُهر به زبان بزنند، مبادا مدیرانی که راه به بیراهه رفته اند از چشم و دل مردم بیفتند، بدون آنکه در نظام ارزشی ایران مبتنی بر آموزه های دین مبین اسلام کمترین تاوان اشتباهات سهوی مدیران، اطلاع یافتن مردم است و این همان نکته طلایی مردم سالاری دینی است.
در این میان برخی هم هستند که همواره به دنبال دیوارهای کوتاهی برای پریدن و بعد از آن شکستن کاسه کوزه ها بر سر آن دیوار می گردند که بحمدا... رسانه ها این نقش را در دید مسئولان به خوبی بازی می کنند.
به طور مثال یکی از مقام های ارشد استان اصفهان این روزها در جلسه تنظیم بازار به صورت تلویحی مدعی شده است که گرانی بازار نتیجه القاء برخی از رسانه ها است و گرانی به غیر از یکی دو کالا ، اینچنین وجود عینی و نماد بیرونی ندارد! وی در این زمینه گفته است که "افزایش کاذب قیمت ها به بازخورد رسانه ای باز می گردد و همه اقدامات اطلاع رسانی نشده و مسائل در بعضی از رسانه ها یک طرفه مطرح می گردد که بی انصافی است."
این در حالی است که فارغ از نگاه حرفه ای رسانه ای در زمینه اطلاع رسانی و تحلیلی به ویژه تحلیل بازار که یک اقدام کاملا تخصصی و کارشناسی است و رسانه نمی تواند آن را مد نظر قرار ندهد، پیش از این کارشناسان اقتصادی از وضعیت نابسامان بازار شب عید به ویژه بازار میوه تذکر داده بودند و رسانه ها به عنوان بستر امن ارایه اطلاعات صحیح و شفاف سازی و به دور از شایعه سازی و سیاه نمایی تنها منتقل کننده این اخبار و نظرات بودند.
از سوی دیگر این مسائل در حالی بیان می شود که مردم نیز به خوبی شاهد و ناظر آن بودند که قیمت میوه شب عید امسال با قیمتی که از رسانه های مختلف به نقل از مسئولان نقل می شد تفاوت های زیادی داشت، به طوری که بر اساس اعلام ستاد تنظیم بازار قرار بود پرتقال تامسون جنوب کیلویی 48 هزار ریال و تامسون شمال 17 هزار ریال به فروش برسد که در نهایت در بازارهای روز که حدود 30 درصد ارزانتر از دیگر فروشگاه ها ارایه می شود، هرکیلو حدود 69 هزار ریال ارایه شد.
همچنین قرار بود خیار اصلاح شده هر کیلو 24 هزار ریال بفروش برسد که در نهایت 30 هزار ریال به فروش رسید.
کیوی هایوارد نیز که قرار بود کیلویی 41 هزار ریال به فروش برسد، در نازل ترین قیمت، کیلویی 50 هزار ریال به فروش رسید و این جدای از قیمت نارنگی است که در رسانه ها به نقل از مسئولان کیلویی 49 هزار ریال قیمت خورد، اما در بازار بیش از 110 هزار ریال به فروش رسید.
از سوی دیگر راستی آزمایی این ادعا که رسانه ها به این افزایش قیمت ها دامن می زنند، کار آسانی است، به این شکل که امروز که حدود چهل روز تا ماه مبارک رمضان باقیمانده است، هرکیلو مرغ گرم در اصفهان به قیمت کیلویی 75 هزار و 500 ریال به فروش می رسد، اما باید نشست و دید آیا مسئولانی که به نوعی درد را شناخته و عامل آن را رسانه می دانند و دنبال درمان آن می گردند، می توانند با کنترل این بازار به دور از تنش های رسانه ای 40 روز دیگر نیز مرغ را به همین قیمت در بازار ارایه نمایند؟
یادداشت از پارسا فرزین