عضو شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه پدیده بیمعنا و زشت دور دور مدتی است که به عنوان یک بیماری در برخی از کلانشهرها به عنوان یک ناهنجاری قابل مشاهده است، گفت: مسئولان برای مقابله با این ناهنجاری اجتماعی چارهای بیندیشند. ابوالفضل قربانی در نود و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر با بیان...
عضو شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه پدیده بیمعنا و زشت دور دور مدتی است که به عنوان یک بیماری در برخی از کلانشهرها به عنوان یک ناهنجاری قابل مشاهده است، گفت: مسئولان برای مقابله با این ناهنجاری اجتماعی چارهای بیندیشند.
ابوالفضل قربانی در نود و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر با بیان اینکه موارد و شاخصهای متعددی وجود دارد که به واسطه آنها شهرها جذابتر میشوند، اظهار کرد: نظافت، آثار تاریخی، سیما و منظر متناسب و منظم، نظم و انضباط، رفتار صحیح شهروندان، برخورد و برنامهریزی صحیح مسئولان شهرها، محیط زیست و آب و هوا از جمله این شاخصهها است.
وی با اشاره به اینکه کیفیت جابهجایی در رتبهبندی شهرها نقش اساسی در جذابیت شهرها دارد، اضافه کرد: چگونگی جابهجایی یکی از موارد مهمی است که در سطح شهر باید مورد توجه قرار بگیرد.
عضو کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: آلودگی هوای ناشی از تردد خودروها سالانه در جهان سبب ایجاد یک میلیون مرگ زودرس شده و تأثیر مستقیمی بر روی غذا دارد.
وی با تاکید بر اینکه همچنین این معضل تأثیر مستقیم روی سلامت شهروندان و بناهای تاریخی موجود در شهر دارد، ادامه داد: نیمی از تغییرات اقلیمی نیز ناشی از آلودگی هوا است و در حال حاضر سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر در سطح جهان در اثر سوانح مربوط به حمل و نقل جان خود را از دست میدهند.
قربانی با بیان اینکه همچنین سالانه 20 میلیون نفر در جهان در اثر جابهجایی با خودرو زخمی میشوند، تاکید کرد: با توجه به عوارض و زیانهای جبرانناپذیر و از جنبههای اقتصادی و زیست محیطی تا ضروری ایجاد نشود، نباید برای جابهجایی از هیچ خودرویی استفاده کرد.
وی با اشاره به اهمیت میزان جابهجایی افزود: میزان جابهجایی باید در حداقل میزان آن باشد و زمان و سرعت جابهجایی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.
عضو کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه در شهر اصفهان ما به الگوی جابهجایی بهتر و متعادلتری نیاز داریم، گفت: مدیریت شهری و مسئولان حوزه حمل و نقل شهری باید در این زمینه مطالعه و برنامهریزی لازم را انجام بدهند.
وی با بیان اینکه این الگو باید به مردم آموزش داده شود تا فرهنگ بهتری برای جابهجایی برای خود انتخاب کنند، اظهار کرد: به عنوان مثال در مسیرهای کمتر از یک کیلومتر نباید از هیچ وسیله نقلیهای استفاده شود و این مسیرها باید به صورت پیاده طی شود.
قربانی با اشاره به اینکه در مسیرهای کمتر از سه کیلومتر نیز باید از دوچرخه استفاده شود، ادامه داد: در مسیرهای پنج تا 10 کیلومتر نیز باید از وسایل نقلیه عمومی استفاده شود و استفاده از خودروهای شخصی نیز باید برای مسیرهای بیشتر از 10 کیلومتر و در حد ضرورت باشد.
وی با تاکید بر اینکه باید برای هر جابهجایی توجیه اقتصادی مناسبی وجود داشته باشد، تصریح کرد: برای هر جابهجایی باید ایمنی لازم از زمینههای مختلف برای مردم وجود داشته باشد.
عضو کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تعیین کاربریها باید بر تغییر شیوه سفر استوار باشد، اضافه کرد: سیاستهای کاربری زمین باید برای تغییر در شیوه سفر استوار باشد.
وی با اشاره به اینکه پدیده بیمعنا، زشت و مسخره دوردور مدتی است که به عنوان یک بیماری در برخی از کلانشهرها به عنوان یک ناهنجاری اجتماعی قابل مشاهده است، تاکید کرد: این ناهنجاری اجتماعی عوارض نامطلوبی را به دنبال داشته است.
قربانی با تاکید بر اینکه هر چند این پدیده تنها در یکی از محلات اصفهان وجود دارد، افزود: ایجاد مزاحمت برای مردم، ایجاد ترافیک، ایجاد آلودگیهای متعدد زیست محیطی، افزایش حوادث رانندگی و حتی افزایش جرائم کیفری و موارد دیگر از جمله عوارض نامطلوب این ناهنجاری اجتماعی است.