رئیس کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: موضوع کیفیت هوا یا کاهش آلودگی هوا موضوعی نیست که در قالب اقدامات اداری با زحماتی آن را پیگیری کنیم و تصور کنیم که موضوع آلودگی هوا با اقدامات و تلاشهای اداری موضوع آلودگی هوا کنترل میشود. غلامرضا شیران با بیان اینکه...
رئیس کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: موضوع کیفیت هوا یا کاهش آلودگی هوا موضوعی نیست که در قالب اقدامات اداری با زحماتی آن را پیگیری کنیم و تصور کنیم که موضوع آلودگی هوا با اقدامات و تلاشهای اداری موضوع آلودگی هوا کنترل میشود.
غلامرضا شیران با بیان اینکه آلودگی هوا منابع، گیرندهها و واسطههایی دارد، اظهار کرد: معمولا در شهرها خودروها از اگزوز تولید آلایندگی میکنند و بین اگزوز و مردم فواصلی است که در خیابان، منازل آنها و یا در پارک طی میشود و باد و جریانات جوی به موضوع کمک میکند که این آلایندهها به افراد برسد.
وی با اشاره به اینکه آلایندهها در فصل زمستان به دلیل سرمای هوا افزایش پیدا میکنند، تصریح کرد: درجه حرارت هوا از عوامل تأثیرگذار بر میزان تجمع آلایندهها است.
رئیس کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه در فصل زمستان که روزهای کوتاهی داریم و هوا سردتر میشود، شانس جابهجایی هوا کم میشود و با توجه به این موضوع ماندگاری آلایندهها بیشتر می گردد، ادامه داد: متاسفانه از غروب تا صبح روز بعد اگر آفتاب باشد، با افزایش آلایندهها مواجه میشویم.
شیران با اشاره به اینکه هر خودرو، کارخانه و منبعی که آلایندگی تولید کند، در هوا و جو میماند، تاکید کرد: جو به معنای تروپوسفر و نخستین لایهای از سطح زمین تا ارتفاع یکهزار متری از سطح زمین است.
وی با بیان اینکه در فصل زمستان باید نگران لایه تروپوسفر باشیم، چرا که تجمیع آلایندهها در این لایه اتفاق میافتد، افزود: در دل این لایه یک آستانه اختلاط وجود دارد که این محدود میشود و در فصل زمستان بستر مشکی و سیاه رنگی که در هوا جمع میشود و تکان نمیخورد، در سطوح اولیه لایه تروپوسفر است.
رئیس کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مردم اکثرا تا 100 متر و 200 متر مشاهده میکنند که آلایندهها در جو حضور دارند و متاسفانه این آلایندهها را استنشاق میکنند.
وی با تاکید بر اینکه تردد هر خودرو و هر فعالیتی از زمان غروب آفتاب و سرد شدن هوا آلایندهها را در سطح شهر تزریق میکنند، برای مردم مضر است، اظهار کرد: در کار اجرایی باید فعالیتهای مردم در زمان غروب آفتاب و در شب کاهش پیدا کند و باید کاری صورت بگیرد که آمد و شد مردم در این زمان در شهر کمتر شود.
شیران با اشاره به اینکه همچنین فعالیتهای عمرانی در شب و در زمان غروب آفتاب در شهر باید کمتر شود، ادامه داد: ورود، خروج و آمد و شد کامیونها و خودروهای سنگین نیز در زمان شب در شهر باید محدود شود.
وی با بیان اینکه غربیها ساعات کار خود را به 9 صبح تا پنج بعد از ظهر اختصاص میدهند، تصریح کرد: دلیل این موضوع این است که انجام فعالیتها در زمان غروب و شب سبب افزایش آلایندههای جوی میشود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه ما باید به هر شیوهای فعالیتهای غروب و شب را در فصل زمستان در شهر کاهش بدهیم، اضافه کرد: این مهم در طرح جامع کاهش آلایندههای هوا دیده نشده است.
وی با اشاره به اینکه سوخت تولیدکننده اصلی آلایندهها است که این موضوع در اختیار ما نیست، تاکید کرد: سوختی که سولفور کم و ذرات معلق کمتری تولید کند، در اختیار ما نیست و تا زمانی که سوخت مورد استفاده ما پاک نشود، همچنان اندر خم این مشکلات هستیم.
شیران با بیان اینکه مدیریتهای ترافیک در سطح شهر در اختیار ما است، افزود: اما این دیدگاه باید در راستای مدیریت ترافیک در شهر باشد که نیاز به جابهجایی با وسایل نقلیه همگانی انجام شود و وسایل نقلیه همگانی در فصل زمستان دودزا نباشند و اگر قرار است که اتوبوسی بیش از حد مجاز دود کند، بهتر است که مردم بر خودروهای شخصی سوار شوند.
وی با تاکید بر اینکه رویکرد مدیریت شهر باید زیست محیطی شود و هوای شهر در فصل زمستان پاک باشد، گفت: ما باید اتوبوسهای پاک در اختیار مردم قرار بدهیم و مدیریت ترافیک شهر به ویژه در غروب و شب باید بیشتر توسط پلیس کنترل شود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: تا زمانی که این درک و دیدگاه وجود نداشته باشد ما به طبل آلودگی هوا بیشتر میکوبیم و اتفاق خاصی نمیافتد.
وی با اشاره به اینکه اینورژن با گرم شدن هوا باز میشود و لایههای هوای سر میتوانند به بالا صعود پیدا کنند و آستانه اختلاط را در روز بیشتر کنند، ادامه داد: متاسفانه ما از دل غروب تا 9 و 10 صبح روز بعد با این مشکل مواجه هستیم.
شیران با بیان اینکه طرح جامع کاهش آلودگی هوا وظایفی را بر دوش شهرداریها گذاشته است، تصریح کرد: ایجاد شبکه حمل و نقل همگانی و استفاده از ناوگان پاک از جمله این وظایف است.
وی با تاکید بر اینکه آیا توانستهایم از ناوگان پاک در شهر استفاده کنیم و آیا توانستهایم از CNG و دیزل کمسولفور استفاده کنیم، اضافه کرد: در حال حاضر خودروهای دیزلی از سولفور زیاد استفاده میکنند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: رویکرد کنترل محدودههای ترافیکی شهر باید زیست محیطی باشد.
وی به ضرورت بهروز شدن آموزش و اطلاعرسانی در راستای مبارزه با آلودگی هوا در سطح شهر اشاره کرد و افزود: فعالیتهای شبانه در سطح شهر باید در راستای کاهش آلایندههای جوی کنترل شود و پلیس باید در شب با مجموعههای حمل و نقلی در شهر حضور بیشتری داشته باشند.
/7