جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تفکیک وظایف و تقسیم کار همدلانه در حوزه صوت و تصویر فراگیر بین مجموعه وزارت فرهنگ و سازمان صداوسیما است که معتقدیم با استفاده از مدل هیئت نظارت بر مطبوعات میتواند در این زمینه عملکرد مطلوبی داشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، سیدمحمد هاشمی شامگاه شنبه در گفتوگوی ویژه خبری که با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس ساترای صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: اگر تعریف مشخص، فنی، فناورانه و آیندهنگرانه از صوت و تصویر فراگیر داشته باشیم و در این کمیته به جمعبندی برسیم، خودبهخود خیلی از مسائل حل خواهد شد.
وی با بیان اینکه تدابیر خوبی برای آیندهنگری و نگاشتهای مترقیتر مدیریت تولید محتوای صوتی و تصویری در این مصوبه مد نظر قرار گرفت، افزود: مصوبهای که امروز پیش رو داریم علاوه بر تعریفی درست از حوزه صوت و تصویر فراگیر، تفکیک روشنی از وظایف هم در حوزه صوت و تصویر فراگیر بین دو دستگاه وزارت فرهنگ و صداوسیما مشخص کرده است.
معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: برای ارزیابی این مصوبه باید به کمی عقبتر برگردیم و سابقه این موضوع را بررسی کنیم. مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به قوانین مصرح خودش اعم از قانون اهداف و وظایف یا قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی بصری فعالیت غیرمجاز دارند، وظایف مشخصی در حوزه صوت و تصویب و آثار سمعی بصری داشت.
هاشمی گفت: با تعریفی که از صوت و تصویر فراگیر وجود دارد و نگاهی که دوستان باید از نظر قانونی پیگیری میکردند در صداوسیما طبق قانون اساسی، مقداری ایجاد اختلاف قرائتی در ماموریتها و تکالیف ایجاد شد. این سیر تاریخی باعث شد 3 یا 4 سال پیش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلایل مختلفی چندان در حوزه صوت و تصویر فراگیر ورود نکند. البته نکات حقوقی داشتند، اما در دولت سیزدهم و تیم جدید وزارت فرهنگ این بازتعریفِ نقش درخواست شد که مشخص شود در این حوزه چه وظایفی بر دوش بکشیم و کجاها کمک کنیم.
جانشین وزیر فرهنگ تصریح کرد: یکی از عوامل این نامعلومی ها این بود که تعریف فنی و دقیق از صوت و تصویر فراگیر ارائه نشده بود یا دستکم تعریفی که همه بر آن توافق داشته باشند، وجود نداشت. این وضعیت کار را پیچیدهتر میکرد.
وی با بیان اینکه نیت و اراده هر دو مجموعه اجرای همدلانه این مصوبه است، اظهار کرد: در بند 6 همین مصوبه کمیته ضوابط حاکم بر صوت و تصویر فراگیر طراحی شده که میتواند برای تعیین وظایف حوزه صوت و تصویر فراگیر راهگشا باشد. همه بندها به صورت مشارکتی تدوین شده تا دستگاهها در کنار هم بتوانند کار را به سرانجام برسانند.
هاشمی افزود: حتی در حوزه سریالهای خانگی و سکوهای نمایش خانگی این تقسیم کار وجود دارد. در همان جا، چه در شورای تولید و چه در شورای پخش و نمایش دو نفر از وزارت فرهنگ و ارشاد عضو هستند و حتی در بعضی از بخشهای تخصصی وزارت فرهنگ نیز ممیزی مجددی صورت نمیگیرد.
معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خوانشهای اولیه از این مصوبه در رسانهها و فضای مجازی را غیرشفاف و نادرست عنوان کرد و گفت: در این مصوبه به صراحت عنوان شده بُعد صوت و تصویر فراگیرِ حیطه فعالیتهای قانونی وزارت فرهنگ مانند خبرگزاریها، کتاب، سینما، تبلیغات و امثالهم همچنان با این وزارتخانه است که یک دایره بسیار وسیعی را شامل میشود. اما اولین قرائتهایی که از این مصوبه در رسانهها گفته شد روشن نبود و همین نیز سبب شد شائبههایی ایجاد شود.
هاشمی تصریح کرد: اگر از صوت و تصویر فراگیر تعریف فنی داشته باشیم خیلی از مسائل حل خواهد شد. تعریف کنونی ما از صوت و تصویر فراگیر که بر آن توافق داریم، دایره خیلی وسیعی را شامل میشود. به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم تصمیمی بگیریم که هر کسی وظایفش را بداند و همدلانه به آن عمل کند.
معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: باید «صوت و تصویر فراگیر» با کمک گرفتن از شورای عالی فضای مجازی تعریف و توصیف شود. همچنین مدل مورد نظر ما برای این حوزه، مدل هیئت نظارت بر مطبوعات است که امروز علاوه بر مطبوعات، فضای مجازی را هم راهبری و نظارت میکند./انتهای پیام