جمعه 30 شهريور 1403, Friday 20 September 2024, مصادف با 16 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2498
منتشر شده در شنبه, 26 دی 1394 13:12
تعداد دیدگاه: 0
مبنی بر آثار مثبت سرمایه گذاری در اصفهان؛

شهر زنده است، نفس می کشد، بزرگ می شود، غذا می خورد و حالا این طفل گریز پا برای توسعه نیاز به پول تو جیبی دارد و بهترین منبع برای تامین پول توجیبی شهرها، سرمایه گذاران خارجی و داخلی هستند. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز ، این روزها تب و تاب جذب سرمایه گذاران خارجی در اصفهان بالا گرفته و از این...

شهر زنده است، نفس می کشد، بزرگ می شود، غذا می خورد و حالا این طفل گریز پا برای توسعه نیاز به پول تو جیبی دارد و بهترین منبع برای تامین پول توجیبی شهرها، سرمایه گذاران خارجی و داخلی هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، این روزها تب و تاب جذب سرمایه گذاران خارجی در اصفهان بالا گرفته و از این شهر خلاق جهانی به عنوان اولین شهری که در دوران پسا تحریم زیر پای سرمایه داران فرش قرمز پهن کرد یاد می کنند، شهری به وسعت تاریخ ، با طول جغرافيايي ۵۱ درجه و ۳۹ دقيقه و ۴۰ ثانيه شرقي و عرض جغرافيايي ۳۲ درجه و ۳۸ دقيقه و ۳۰ ثانيه به عنوان سومین شهر بزرگ کشور پس از تهران و مشهد، حالا پرچم دار توسعه شهری شده و بعد از به دست آوردن دو عنوان بزرگ "شهر جهانی صنایع دستی" و "شهر خلاق"، حالا می خواهد در این زمینه نیز پیشتاز باشد.
موضوعی که به زعم بسیاری از کارشناسان می تواند موتور محرکه توسعه تلقی شده و یک شهر را از بند پروژه های نیمه تمام شهری نجات دهد.
شاید در سال های میانی دهه 60 شمسی که حساب شهرداری های کشور از دولت جدا شد و دولت دست حمایتی مالی خود را از پشت این نهادهای مدنی برداشت، کمتر کسی فکر می کرد شهرداری ها بتوانند در این حد به ارایه خدمات بپردازند، اما رفته رفته شهرها علاوه بر دریافت عوارض از شهروندان،منابع مالی دیگری نیز برای خود تعریف کردند و در مسیر توسعه به حرکت خود ادامه دادند.
از این رو مهدی زارعی کارشناس مالی در امور شهری معتقد است برای این که شهرداری ها از خرید و فروش عوارض رهایی یابند و به بودجه های پایدار شهری چشم بدوزند، باید زمینه جذب سرمایه گذار را فراهم کنند.
وی ادامه داد: یکی از شاخص های مهم بودجه در شهرداری اصفهان شفافیت آن است و همین شفافیت زمینه ای می شود برای جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی ،چرا که شفافیت در بودجه امنیت ایجاد می کند.
زارعی با اشاره به این که یکی از دلایل عمده تاخیر در پروژه ها عدم وجود منابع پایدار شهری است، خاطرنشان ساخت: تنها 30 درصد بودجه شهرداری اصفهان مربوط به مسائل جاری است و 70 درصد آن به مسائل عمرانی می پردازد و همین مسئله به معنی تحول در زیرساخت های شهری است که می تواند خدمات ارزنده ای را برای شهروندان اصفهانی به ارمغان بیاورد.

شهر اصفهان با عنصر خلاقیت نمونه می شود
در این زمینه شهردار اصفهان نیز به شهروندان قول داد تا با عنصر خلاقیت در همه زمینه ها بتواند اصفهان را به عنوان شهری پویا و گردشگر پذیر به دنیا معرفی کند تا در یک جهش بزرگ، این شهر تاریخی با دامنه وسیع فرهنگی و هنری به کلانشهر جهانی به معنای واقعی خود معرفی گردد.
مهدی جمالی نژاد، فرصت پیش آمده در فضای پسا تحریم را بهترین فرصت در این زمینه دانست و گفت: خوشبختانه بستر و فضای خوبی برای حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم شده است.
وی اظهار کرد: پس از تصویب برجام به عنوان اولین کلانشهر در جهت جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی ورود پیدا کردیم و همایش بین المللی "فرصت های سرمایه گذاری شهر خلاق اصفهان" را کلید زدیم.
شهردار اصفهان ادامه داد: همایش فرصت های سرمایه گذاری آغاز یک راه پر پیچ و خم است و قرار نیست به عنوان اولین و آخرین همایش در این زمینه باشد.
شهردار اصفهان با بیان اینکه همایشی که در حوزه سرمایه گذاری برگزار می شود نمادین نیست، ادامه داد: بر این اساس در آخرین روز همایش فرصت های سرمایه گذاری 8 تفاهم نامه با بخش خصوصی خارجی و داخلی در زمینه های مختلف امضا شد.
جمالی نژاد همچنین به لزوم تسهیل جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور تاکید کرد و افزود: قرار است با روش های خلاق و نوآورانه سرمایه گذاران را جذب کنیم و دراین سرمایه گذاری، سرمایه گذار، شهرداری و دستگاه های اجرایی و همچنین مردم اصفهان بهره مند گردند.
وی با اشاره به اینکه با ورود هر گردشگر اشتغال زایی خوبی صورت می گیرد، افزود: با جذب گردشگر، اصفهان در مدت زمان کوتاهی به موفقیت های خوبی دست پیدا می کند.
جمالی نژاد ادامه داد: با توجه به برنامه های شهرداری در خصوص محرومیت زدایی و توزیع عادلانه خدمات، حضور سرمایه گذاران کمک به محرومیت زدایی مناطق محروم و کم برخوردار خواهد بود.

آشتی شهر با سرمایه گذاران
اما این جذب بالای سرمایه گذار به ویژه در دوران کنونی موسوم به پساتحریم نیازمند حمایت های ویژه درون سازمانی و برون سازمانی از مدیران شهری است که اینک خلاقانه به دنبال جذب سرمایه گذاران هستند تا در یک تعامل دو سویه مستقیم و در یک بازی برد - برد ،چهره شهر را از حالت کارگاهی به حالت خدمت رسان به صورت نوین با حفظ مسایل میراثی و تاریخی تغییر دهند.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این زمینه ضمن اشاره به برگزاری همایش بین المللی و دو روزه "فرصت های سرمایه گذاری شهر خلاق اصفهان" که توسط شهرداری اصفهان برگزار شد، با اشاره به این که در دوره جدید مدیریت شهری بین بخش خصوصی و حاکمیت آشتی و صلح خوبی برقرار شده است، گفت: آینده روشن اصفهان مستلزم باز شدن دریچه های جدید به سمت سرمایه گذاری بخش خصوصی برای کاهش هزینه ها و بهره وری بیشتر است.
رضا امینی تصریح کرد: حضور سرمایه گذاران در اصفهان نیازمند تسهیل فرآیندهای اداری ، ضمانت سود و امنیت لازم برای سرمایه ها است و باید فرصت های سرمایه گذاری را با کسب اعتماد سرمایه گذاران افزایش داد تا آینده ای توأم با پیشرفت و توسعه برای اصفهان رقم بخورد.
وی ادامه داد: اجماع نظری که بین شورای شهر و شهرداری برای پیشرفت صنعت پاک گردشگری وجود دارد یک دوره طلایی را ترسیم کرده و ما به عنوان نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر اصفهان به این جمع بندی رسیدیم که بر اساس قانون هر چه در توان داریم به کارگیریم تا از سرمایه گذاران حمایت کنیم،اما این امر بیش از هرچیز مستلزم حمایت نهاد های حاکمیتی است.
موضوعی که ظاهرا نمایندگان قوه مقننه نیز بر آن تاکید دارند و از دولت می خواهند تا زمینه اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی را هرچه سریعتر فراهم نماید.
اصلی مترقی که به خصوصی سازی پرداخته و بر هرچه کوچک تر شدن بدنه دولت تاکید خاص دارد.
دولت بدهی خود به شهرداری ها را اعلام کند
حمید رضا فولادگر،نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون ویژه اجرای اصل 44 قانون اساسی در این زمینه به خبرنگار ما گفت: با اشاره به اینکه مطابق سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی باید تصدگی گری دولت کاهش یابد، لازم است نقش مداخله گرایانه دولت به نقش سیاست گذاری و نظارتی تغییر کند.
وی با اشاره به اینکه یکی از شاخص های ده گانه فضای کسب و کار حمایت از سرمایه گذار خارجی است و در این خصوص نیز قانون صراحت دارد، افزود: دولت باید تا پایان امسال میزان بدهی خود به شهرداری ها را اعلام کند و از طریق تهاتر، صدور اوراق مشارکت یا سکوک و یا اسناد خزانه ملی نسبت به پرداخت آن اقدام کند.
وی در ادامه به ماده 57 قانون رفع موانع تولید اشاره کرد و گفت: براساس آن هیات مقررات زدایی و تسهیل مجوزات کسب و کار به ریاست وزیر اقتصاد تشکیل شده که اختیار اصلاح همه بخشنامه ها، مقررات و دستورالعمل ها به غیر از مصوبات هیات وزیران، به هیات مذکور داده شده است.

اعتماد به اصفهان
از سوی دیگر نگرش سرمایه گذاران خارجی حاضر در همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری شهر خلاق اصفهان، به مقوله سرمایه گذاری در این کلانشهر بیش از هرچیزی لزوم سهولت قوانین در این زمینه را گوشزد می کند، به طوری که سرمایه گذاران با احساس امنیت در سرمایه گذاری در شهر تاریخی و ریشه دار اصفهان، بتوانند مبلغان خوبی در این زمینه باشند.
نمونه بارز این تفکر را نیز می توان رییس هیات مدیره شرکت اقیانوس آکواریوم ترکیه عنوان کرد که در گفت و گو با خبرنگار ما در زمینه سرمایه گذاری در اصفهان گفت: ایران و اصفهان بستر مناسبی برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف است و من به تمام کسانی که با آنها در زمینه تجارت ارتباط دارم همواره پیام حرکت های مثبت و انرژی مثبت موجود در ایران را رسانده و خواهم رساند.
"جونِیت آلت یووَن" با بیان اینکه در ایران صمیمیت و جدیت زیادی وجود دارد، تصریح کرد: وقتی به اصفهان آمدم فهمیدم که در این شهر فرصت های زیادی برای سرمایه گذاری وجود دارد و در زمینه فعالیت ما، زمینه های مختلفی فراهم است؛ لذا بلافاصله طی مذاکرات انجام شده با شهرداری اصفهان به تفاهم نامه رسیدیم و بعد از آن پیگیری های مستمر و حمایت های شهرداری در حوزه انعقاد قرارداد سرمایه گذاری آکواریوم اصفهان باعث شد که ما به قرارداد سرمایه گذاری این پروژه وارد شویم.
اصفهان،شهر خلاقیت و امنیت
آنالیزگر بخش‌های سرمایه‌گذاری جهانی در سوییس نیز به خبرنگار ما گفت: احساس قلبی من در مورد ایران این است که در این کشور، امنیت سرمایه گذاری و خلاقیت بالاست، اما تمایل دارم که این موضوع را در عمل تجربه کنم.
"هلیگا ام.کِرن" کرد: برای دومین بار است که به شهر اصفهان سفر می‌کنم؛ نخستین بار در نوامبر گذشته به اصفهان آمدم و از ظرفیت بالای کشور ایران برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف بسیار متعجب شدم و احساس کردم در این کشور می‌توان وارد بحث سرمایه گذاری و توسعه شد.
وی افزود: بسیار علاقه‌مندم که در حوزه مسکن ایران سرمایه‌گذاری کنم چراکه مسکن ایران جاذبه خوبی دارد؛ همچنین در حال بررسی حوزه های زیربنایی ایران مانند جاده‌سازی و حمل و نقل هستم تا در این بخش‌ها نیز وارد سرمایه‌گذاری شویم.

ضرورت یا سهولت؟
حالا با این توضیحات، چشم ها همه به دستان دولتی دوخته شده که هرچند یکی از شعارهایش جذب گردشگران و سرمایه گذاران خارجی بود، اما به نظر می رسد در برابر کلاف سردرگمی به نام بروکراسی زاید اداری قرار گرفته و تار و پود فرش قرمز پیش پای گردشگران را با مواد قانونی سخت و فرسایشی اداری بافته و برای اصلاح آن نیازمند عزم جدی و همه جانبه است.
استاندار اصفهان در این زمینه معتقد است: سه عامل اقتصادی بسترقانونی مناسب، محیط اقتصاد کلان باثبات و فضای مناسب کسب و کار و زیرساخت های مورد نیاز در انتخاب مکان مناسب برای سرمایه گذاری خارجی تاثیرگذار است.
رسول زرگرپور با اشاره به این که اصفهان در افق 1404 استانی دست یافته به جایگاه برتر اقتصادی و مبتنی بر علم و فناوری و رشد سریع پایداراقتصادی و متکی بر امنیت اقتصادی و اکولوژیکی خواهد بود،اظهار کرد: در شرایط موجود جذب سرمایه گذارخارجی از رویکردهای اصلی دولت و مدیریت استان است که بر این اساس بسترهای قانونی مورد نیاز فراهم گردیده است.
وی همچنین بر لزوم جذب سرمایه گذار در زمینه های گردشگری، علم و فناوری و فرهنگ و هنر تاکید کرد و افزود: رویکرد اصلی استان در جذب سرمایه گذاری توسعه فعالیت پاک و سازگار با محیط زیست، تولید محصولات با ارزش افزوده بالا، محصولات کم آب و صادراتی و تولید انرژی های نو و ارتقا سطح تکنولوژی های مزیت دار موجود، تکمیل زنجیره های تولید، توسعه زیرساخت های گردشگری و حمل و نقل ریلی و هوایی و خدمات برتر تجاری، درمانی فنی و مهندسی تبیین گردیده است.
البته این در حالی است که هنوز قوانین و دست انداز های دست و پاگیر زیادی سر راه سرمایه گذاران برای ورود به پروژه های مشارکتی در بخش شهری وجود دارد که نماینده عالی دولت در استان اصفهان به عنوان اولین استان فعال در جذب سرمایه گذار خارجی در دوران پسا تحریم، نه تنها به آن ها اشاره ای نکرد، بلکه از اقدامات موثر دولت در زمینه ارایه لوایح تاثیرگذار در جهت رفع آن ها نیز سخنی به میان نیاورد.
بنا بر این گزارش ، در همایش بین المللی دور روزه "فرصت های سرمایه گذاری شهر خلاق اصفهان" 12کارگروه تخصصی در 4 محور گردشگری، حمل و نقل، مجموعه چندمنظوره فرهنگی، خدماتی و تجاری، صنایع دانش بنیان و فناوری اطلاعات برگزار شد.
همچنین64 پروژه طی سه ماه بررسی و مطالعه فنی و اقتصادی انتخاب شده بود که در این دو روز به سرمایه گذاران معرفی گردید و خوشبختانه استقبال خوبی از نوع معرفی پروژه ها شد.
پیش از این نیز شهردار اصفهان از معرفی پروژه های متعدد به سرمایه گذاران خارجی به ارزش 6هزار و 500 میلیارد تومان خبر داده بود./

نوشتن دیدگاه