رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با تأکید بر اینکه راهکارهای مقابله با آلودگی هوا در شرایط اضطراری آلودگی هوا باید به روز شود، گفت: زوج و فرد کردن خودروها در روزهای آلوده هیچ توجیه محیط زیستی ندارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا در زمان اوج آلودگی، کاهش تردد خودروهاست، گفت: در زمان تدوین راهکارهای تحقق این امر، راحتترین کار یعنی نصف کردن تردد خودروها و اجرای طرح زوج و فرد دیده شده بود.
وی با تأکید بر اینکه راهکارهای مقابله با آلودگی هوا در شرایط اضطراری آلودگی هوا باید بهروز شود، تصریح کرد: اکنون که محدوده طرح ترافیک و آلودگی هوا از طریق مکانیزه کنترل میشود و بانک اطلاعات خودروها و میزان آلایندگی آنها موجود است، باید راهکار جایگزین زوج و فرد که توجیه محیط زیستی هم داشته باشد، جایگزین شود.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ادامه داد: به عنوان مثال میتوان تردد خودروهایی هیبریدی یا خودروهایی که معاینه فنی برتر دارند، در روزهای آلوده مجاز باشد؛ که بدین ترتیب هم انگیزه خرید خودروهای پاکتر و کم مصرفتر بیشتر میشود و هم هدف قانونگذار برای کاهش بار آلایندگی و تردد خودروهای پاکتر محقق میشود.
رفیعی تصریح کرد: در عین حال انتظار داریم خودروسازان هم به سمت تولید خودروهای پاکتر و کمآلایندهتر پیش روند و هم اولویت واردات خودرو -چه خودروهای نو و چه دست دوم- با خودروهای هیبریدی و برقی و دارای استاندارد بالاتر آلایندگی باشد.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: دولت و وزارت صمت نیز باید با کاهش و صفر کردن تعرفه واردات قطعات مصرفی خودروهای برقی و هیبریدی نظیر باتری و تعرفه برق تحویلی، انگیزه متقاضیان را افزایش دهند.
رفیعی خاطرنشان کرد: فراکسیون محیط زیست مجلس نیز آمادگی دارد در این حوزه ضمن حمایت از دولت در صورت لزوم نسبت به اصلاح قوانین اقدام کند./انتهای پیام