جمعه 30 شهريور 1403, Friday 20 September 2024, مصادف با 16 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2593
منتشر شده در شنبه, 22 اسفند 1394 13:14
تعداد دیدگاه: 0
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان :

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مردم شهیدپرور اصفهان، بار ديگر با حضور پرشور خود در مراسم بدرقه 6 شهید گمنام و شهدای تازه شناسایی شده، یاد و خاطره حماسه آفرینی‌های هشت سال دفاع مقدس را دوباره زنده کردند. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز و به نقل از ایمنا، رضا امینی در جلسه علنی امروز شورای...

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مردم شهیدپرور اصفهان، بار ديگر با حضور پرشور خود در مراسم بدرقه 6 شهید گمنام و شهدای تازه شناسایی شده، یاد و خاطره حماسه آفرینی‌های هشت سال دفاع مقدس را دوباره زنده کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز و به نقل از ایمنا، رضا امینی در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر اصفهان به روز بزرگداشت شهدا اشاره کرد و گفت: شهادت فنا شدن انسان برای نیل به سرچشمه نور و نزدیک شدن به هستی مطلق است.
وی با اشاره به اینکه شهادت عشق به وصال محبوب و معشوق در زیباترین شکل است، افزود: روز پنجشنبه هفته گذشته به رغم گرفتاريها و مشغله هاي زياد شب عيد، مردم شهیدپرور اصفهان، بار ديگر با حضور پرشور خود در مراسم بدرقه 6 شهید گمنام و شهدای تازه شناسایی شده، یاد و خاطره حماسه آفرینی‌های هشت سال دفاع مقدس را زنده کرده و با راه و آرمان هاي اين شهداي عزيز تجديد بيعت كردند.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان به تأسیس بنیاد شهید در 22اسفند سال 58 اشاره کرد و افزود: احیاء، حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت طلبی، زنده نگهداشن یاد شهیدان و حفظ آثار آنان،‌ تجلیل و تکریم از خانواده‌های معظم شهیدان، جدیت در امور فرهنگی خانوداه‌های شاهد،‌ خوداتکائی و قانونمندکردن ارائه خدمات به آنان و بسیج امکانات نظام به منظور پراکندن عطر ملکوتی شهادت در جامعه،‌ محور فعالیت های این نهاد مقدس است.
امینی تصریح کرد: سابقه اولیه این نهاد به دوران آغاز قیام امام در سال 1342 باز می‌گردد، بعد از قیام پانزده خرداد 42،‌ گروهی از روحانیون انقلابی و مبارز و افراد نیکوکار به دستور امام، ماموریت یافتند تا به خانواده های شهدا رسیدگی کنند، ‌که این کار در طول سال های مقاومت و مبارزه ادامه یافت و در سال های 57-56 دامنه وسیع تری پیدا کرد.
بمباران حلبچه دردناک ترین رویداد جنگ 8 ساله دفاع مقدس است
وی به بمباران شیمیایی حلبچه اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از دردناک‌ترین و غم‌انگیز‌ترین رویدادهای جنگ هشت ساله رژیم بعثی علیه ایران، وقوع بمباران شیمیایی شهر حلبچه کردستان عراق است که در آن ‌هزاران تن از شهروندان کُرد عراقی قربانی سیاست‌های رژیم بعث حاکم بر عراق و نسل‌کشی سازمان‌یافته این دولت متجاوز شدند.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهارکرد: در سال‌های جنگ ایران و عراق بارها ارتش بعث اقدام به استفاده وسیع از این سلاح‌های ضدانسانی کرد و با حملۀ شیمیایی علیه اهداف جنگی و غیرنظامی، رکورد استفاده متعدد و گسترده از این سلاح‌ها را به‌نام ارتش خود ثبت کرد.
امینی ادامه داد: سکوت مجامع بین‌المللی و وتوی قطعنامه‌های سازمان ملل متحد در محکومیت این جنایت توسط غربی‌ها موجب شد تا صدام به این روش خود، یعنی استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی، ادامه دهد.
وی اضافه کرد: ارتش عراق از سال‌ها پیش علیه کردهای عراق از جنگ‌افزارهای شیمیایی استفاده کرده بود و از سال ۱۳۶۲ به صورت مستمر حوزه‌های کردنشین عراق و ایران توسط ارتش عراق مورد هجوم سلاح‌های شیمیایی قرار داشت، اما بمباران حلبچه پرده‌ی تازه و بیرحمانه‌تری از این سیاست را به تصویر کشید، در سال‌های جنگ نیروهای کُرد عراقی که سال‌ها با ارتش عراق درگیر بودند، در کنار نیروهای ایرانی علیه ارتش عراق در جنگ بودند.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: روزهای ۱۶ و ۱۷ مارس ۱۹۸۸ برابر با ۲۶ و ۲۷ اسفند ماه ۱۳۶۶ روزهایی فراموش‌ناشدنی در تاریخ جنگ‌های مدرن است.
امینی بیان کرد: این روزها، روزهایی است که در میان سکوت مجامع بین‌المللی مردم حلبچه قربانی خشن‌ترین روش‌های نسل‌کشی شدند، در این روز حلبچه با همه ساکنانش به معنای واقعی شهید شدند.
بزرگداشت پروین اعتصامی شاعر نامی معاصر
وی به روز بزرگداشت پروین اعتصامی اشاره کرد و گفت: رخشنده اعتصامی مشهور به پروین اعتصامی از شاعران نامی معاصر در روز 25 اسفند سال 1285 شمسی در تبریز تولد یافت و از ابتدا زیر نظر پدر دانشمند خود -که با انتشار کتاب (تربیت نسوان) اعتقاد و آگاهی خود را به لزوم تربیت دختران نشان داده بود- رشد کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در سال 1314 چاپ اول دیوان پروین اعتصامی، شاعره توانای ایران، به همت پدر ادیب و گرانمایه اش انتشار یافت.
امینی تصریح کرد: پروین مدتی در کتابخانه دانشسرای عالی تهران سمت کتابداری داشت و به کار سرودن اشعار خود نیز ادامه می داد. تا اینکه دست اجل او را در 34 سالگی از جامعه ادبی گرفت.
ملی شدن صنعت نفت در سال 29
وی در پایان به ملی شدن صنعت نفت اشاره کرد و گفت: ملی شدن صنعت نفت در واقع پیشنهادی بود که ابتدا با امضای همه اعضای کمیسیون مخصوص نفت مجلس شورای ملی ایران در ۱۷ اسفند ۱۳۲۹ به صحن علنی مجلس ارایه و ۲۴ اسفند تصویب شد و سپس با تایید سنا در روز ۲۹ اسفند به قانون مبدل شد.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: سرانجام پس از ماه‌ها مبارزه مردم ایران با استعمار و رهبری‌های دکتر محمد مصدق و آیت‌الله کاشانی در روز ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ ماده واحده ملی شدن صنعت نفت ایران از تصویب نمایندگان مجلس گذشت.
امینی تصریح کرد: پس از نخست‌وزیری مصدق در اردیبهشت ۱۳۳۰، اجرای قانون ملی شدن صنعت نفت در سرلوحه برنامه دولت قرار گرفت. با تصویب این قانون شرکت سابق نفت ایران و انگلیس خلع ید و صنعت نفت ایران در عمل ملی اعلام شد./

نوشتن دیدگاه