دوشنبه 26 شهريور 1403, Monday 16 September 2024, مصادف با 12 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 26097
منتشر شده در یکشنبه, 11 شهریور 1403 10:41
تعداد دیدگاه: 0
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس:

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در واکنش به سهم ۷ درصدی مدارس دولتی از رتبه‌های برتر کنکور؛ گفت: بخشی از فاصله طبقاتی که امروز آن را در کاهش سهمیه مدارس دولتی از برترین‌های آزمون سراسری مشاهده می‌کنیم، به مصوبه‌ها و بخشنامه‌های غیر کارشناسی آموزشی برمی‌گردد که به جای رفع خلأها از آن...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، احسان عظیمی راد در واکنش به سهم ۷ درصدی مدارس دولتی از رتبه‌های برتر کنکورگفت: آمار انتشاری از سهم برترین‌های کنکور مدارس دولتی نشان می‌دهد که ما نتوانستیم عدالت آموزشی را در حکمرانی در گزینه‌هایی همچون سند تحول بنیادین، اصول و مشی‌های نظام به درستی اجرایی و عملیاتی کنیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این ضعف عملکرد در حوزه آموزشی را در سیستم اجرایی کشور می‌توان به وضوح رویت کرد، افزود: متاسفانه ضعف سیستم آموزشی را در برخی از مصوبات و بخشنامه‌های صادره می‌توان مشاهده کرد به فرض مثال مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور که طی چند روز اخیر منجر به کدورت خاطر بسیاری از داوطلبان به لحاظ روحی و روانی شده است، نشات گرفته از سیاست‌گذاری‌های اشتباه بود که تاوان آن را دانش آموزان مناطق کم برخوردار متحمل شدند و عدالت آموزشی با چنین مصوبه‌ای بیش از هر زمان دیگر زیر سوال رفت.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کیفیت پایین آموزش در برخی از مدارس دولتی، اظهار داشت: مراکز آموزشی دولتی به لحاظ کیفیت آموزشی باید هم سطح مدارس غیرانتفاعی قرار بگیرند، مدارس غیردولتی با دریافت شهریه کلان اقدام به گزینش معلمان خبره، افزایش فعالیت فوق برنامه، رشد امکانات و تجهیزات آموزشی، برگزاری اردوهای متعدد علمی و پژوهشی و … می‌کنند.

عظیمی راد با تاکید بر اینکه افزایش سرانه مالی مدارس دولتی باید مورد توجه متولیان امر قرار بگیرد، اظهار داشت: واقعیت تلخ اینجاست که بودجه سالانه مدارس دولتی کم است که در مقایسه با وظایفی که برای آموزش و پرورش تعریف شده سهم ناچیزی را در بر می‌گیرد، در بسیاری از مواقع به دلیل این کمبود گزینه‌ دیگر غیر از دریافت هزینه ثبت نام مهیا نمی‌شود که این موضوع هم جای انتقاد فراوان برای سیستم آموزشی کشور به همراه دارد.

وی با تاکید بر اینکه کمبود منابع مالی خلا‌های آموزشی متعددی را به همراه دارد، یادآور شد: فاصله خروجی نتایج مدارس دولتی و غیردولتی که امروز خود را در سهم اندک مدارس دولتی در برترین‌های کنکور نشان داد، نشأت گرفته از مسائل مالی است، دولت و مجلس باید به این باور برسند که اگر قرار است فاصله سهم ۷ درصدی مدارس دولتی در برترین‌های کنکور افزایش یابد اعتبارات بودجه‌ای مدارس دولتی باید برای سال آینده رشد چشمگیری داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش اعتبارات آموزش و پرورش منجر به کاهش بسیاری از مشکلات آموزشی کشور خواهد شد، گفت: حکمرانی کشور باید به این باور برسد که هزینه کرد در آموزش و پرورش سرمایه ‌گذاری در سیستم آموزشی کشور محسوب می‌شود، اعتبارات بودجه‌ای آموزش و پرورش باید متناسب با نیازهای وزارتخانه باشد و به مرور زمان شاهد بالا رفتن کیفیت آموزش در مدارس دولتی در سایه به کارگیری معلمان خبره و حرفه‌ای خواهیم بود.

وی با بیان اینکه تاثیر قطعی معدل در کنکور نمونه‌ای از ناعدالتی آموزشی است، تاکید کرد: بخشی از فاصله طبقاتی که امروز آن را در کاهش سهمیه مدارس دولتی از برترین‌های آزمون سراسری مشاهده می‌کنیم، به مصوبه‌ها و بخشنامه‌های غیر کارشناسی آموزشی برمی‌گردد که به جای رفع خلأها از آن دفاع می کنند ، نتایج خروجی امسال کنکور علناً تلنگری بر مسئولان آموزشی است.

عظیمی راد در ادامه با هشدار به فاصله طبقاتی آموزشی در کشور، اظهار داشت: فقط ۲ نفر از ۳۰ نفر رتبه برتر کنکور در مدارس دولتی درس خوانده‌اند این موضوع هشداری برای سیستم آموزشی کشور محسوب می‌شود، امروز دانش آموزانی که به لحاظ مادی متمول هستند موفق به کسب کرسی‌های برتر دانشگاه‌های کشور شده‌اند، که این آمارها حکایت از ناعدالتی آموزشی می‌دهد.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه تصمیمات آموزشی که در حوزه حاکمیتی اتخاذ می‌شود مطابق با واقعیت‌های آموزشی کشور ما نیست، اظهار داشت: آنچه امروزه از آن به عنوان عدالت آموزشی با توجه به شرایط آموزش و پرورش کشور تعریف می‌شود باید نسبت به آنچه که شاهد آن هستیم واقعی‌تر تعریف شود، اگر به این مهم توجه کنیم بی‌تردید واقعیت‌های آموزشی در درصدهای پایین سهم مدارس دولتی از موفقیت‌های علمی نخواهد بود.

نماینده مردم در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه مسئولان باید واقعیت‌های جامعه را در خصوص موضوعات آموزشی بیش از گذشته ببینند، تصریح کرد: در نگاه حکمرانی این موضوعات باید به صورت ویژه دیده شود، اگر مسئولان در حوزه آموزش مقداری واقع بینانه‌تر و کارشناسانه‌تر به موضوعات ورود داشته باشند شاهد بالا رفتن نتایج خروجی مدارس دولتی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه بی توجهی به مدارس دولتی فاصله غنی و فقیر را به لحاظ آموزشی بیش از گذشته خواهد کرد، افزود: عدم رعایت عدالت آموزشی در سراسر کشور به ویژه در مناطق کم برخوردار و حاشیه شهرها عاملی بر ترک تحصیل دانش آموزان شده است، این مسئله برای آینده کشور یک تهدید و بحران جدی محسوب می شود و شاهد کناره‌گیری گروهی از دانش آموزان خواهیم بود که می‌توانستند در آتیه این مرز و بوم نقش پررنگی داشته باشند، در اینجاست که عدالت آموزشی از تمام ابعاد زیر سوال می‌رود.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم عدم رعایت عدالت آموزشی را دلیلی بر افزایش فاصله طبقاتی در کشور دانست و تصریح کرد: کناره گیری دانش آموزان از تحصیل به دلیل ناعدالتی در حوزه آموزشی است که به افزایش چالش‌هایی نظیر فقر و معضلات دیگر خواهد شد که این دومینوی ناعدالتی بی‌تردید نسل‌های بعدی را در همین مسیر قرار خواهد داد، البته این پیش فرض آموزشی نمی‌تواند به صورت مطلق باشد؛ هستند دانش آموزانی که در مدارس دولتی ادامه تحصیل داده و به موقعیت‌های بالای شغلی و اجتماعی دست یافته اند.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با انتقاد از اینکه ناعدالتی آموزشی می‌تواند نخبه پروری از قشر متمول جامعه را به دنبال داشته باشد، یادآور شد: اگر امروز عدالت آموزشی در کشور رعایت نمی‌شود، قطعا شاهد شرایطی خواهیم بود که گروه‌های متمول و ثروتمند جامعه رشد کنند که این مسئله تبعات دیگر به دنبال دارد شخصی که با شرایط مناسب در جایگاه شغلی برتر قرار می‌گیرد همیشه خود را در موقعیت‌های ایده‌آل متصور خواهد کرد به محض اینکه این شرایط برای او فراهم نشود یا متزلزل گردد اقدام به مهاجرت از کشور می‌کند این مسئله باید به صورت جزئی مورد توجه قرار بگیرد./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه