جمعه 30 شهريور 1403, Friday 20 September 2024, مصادف با 16 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2640
منتشر شده در شنبه, 14 فروردين 1395 22:53
تعداد دیدگاه: 0
​رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان:

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه نقش برنامه ریزی در انجام امور فرهنگی برای تفریحات سالم بسیار مهم است، گفت: لازم است ایجاد تفریحات سالم با رویکرد استفاده حداکثر مخاطب بخصوص در چهار نقطه شهر مد نظر قرار گیرد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایمنا،...

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه نقش برنامه ریزی در انجام امور فرهنگی برای تفریحات سالم بسیار مهم است، گفت: لازم است ایجاد تفریحات سالم با رویکرد استفاده حداکثر مخاطب بخصوص در چهار نقطه شهر مد نظر قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایمنا، اصغر آذربایجانی در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر ضمن تشکر از فعالیت ستاد تسهیلات سفر شهر اصفهان گفت: از جمله موضوعات مهم در هر جامعه توجه ویژه به نهادهای اجتماعی یک جامعه است و خانواده به عنوان هسته بنیادین نظام اجتماعی مهمترین نهاد اجتماعی جامعه است که باید توجه به نیازهای آن در راس اولویت های زندگی شهری باشد چرا که سلامت روانی و اجتماعی یک جامعه به سلامت بنیاد خانواده های آن جامعه بستگی دارد.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: خانواده از ابعاد مختلف روان شناختی و جامعه شناختی دارای کارکردهای مهمی است که می‌توان به آن نگاه کرد. اعتماد، صمیمیت و استحکام در این نهاد مهم اجتماعی فقط با بودن در کنار هم و ایجاد احساس همدلی میسر می‌شود.
آذربایجانی اضافه کرد: از جمله نیازهای خانواده که تاثیر قابل توجهی بر روی احساس همدلی و سلامت خانواده و به دنبال آن سلامت جامعه خواهد داشت توجه به اوقات فراغت و تفریحات سالم برای خانواده ها می باشد. هر چه خانواده به نیازهای فردی و اجتماعی اعضای خود مانند تفریحات سالم توجه کند، بهتر می تواند شاهد پویایی و نشاط خانواده باشد.
وی بیان کرد: تفریحات سالم عاملی برای تأمین سلامت جسمی، روانی، فردی و اجتماعی و همچنین لازمه نشاط و شادابی خانواده هاست.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: انسان در دایره خانوادگی وقتی به تفریح بپردازد بیشتر احساس آرامش می‌کند؛ ضمن این‌که با تفریح‌های خانوادگی سرمایه‌های اجتماعی درون خانواده و بین اعضا بالاتر می‌رود و احساس آرامش و سلامت روان در این نوع تفریح‌های خانوادگی در سطح بالایی قرار می‌گیرد.
آذربایجانی تاکیدکرد: در واقع تفریح‌ و گذران اوقات فراغت با اعضای خانواده به صمیمیت بین اعضا کمک می‌کند و با افزایش سرمایه‌های اجتماعی همدلی زیادتر می‌شود.
وی یادآورشد: تحقیقات نشان داده است که هر چه تفریحات سالم در درون جامعه مهیا باشد؛ پویایی و بالندگی بهداشت روانی بیشتر می‌شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در سلامت روانی نهاد خانواده، تفریحات سالم بسیار تاثیرگذار است و تفریح و اوقات فراغت می‌تواند منجر به کاهش آسیب‌های فردی و اجتماعی شود، حال به چه میزان در برنامه ریزی های شهری با توجه به اهمیت موضوع تفریحات سالم در سلامت خانواده به عنوان بنیادی ترین هسته جامعه مد نظر قرار می گیرد.
آذربایجانی افزود: در حقیقت اگر مدیران شهری به دنبال ارتقا کیفیت زندگی شهری جهت افزایش سلامت جامعه هستند بایستی با فراهم نمودن شرایط زیست سلول های شهری سالم این مهم را ایجاد نمود و خانواده به عنوان سلول های پایه در زیست شهری با بالاترین اولویت بایستی مد نظر قرار بگیرد .
وی با اشاره به اینکه اولین موضوع در این جهت وجود زیرساخت های لازم برای ایجاد شرایط نشاط اجتماعی خانواده ها با استفاده از تفریحات سالم می باشد، افزود: نگاه به شرایط موجود در فضای شهری نشان می دهد که شهر از داشتن زیرساخت های لازم در این جهت بسیار ضعیف می باشد.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: تاکید شورای اسلامی شهر در ایجاد پردیس های فرهنگی تفریحی خانواده محور به صورت پهنه ایی، ایجاد مراکز اختصاصی جهت بانوان، توسعه مراکز ورزشی همگانی و ارتقا خدمات مراکز تفریحی و ورزشی، توسعه مراکز ورزشی با رویکرد استفاده تمامی سطوح جامعه از این مراکز نشان از اهمیت موضوع تفریحات سالم برای خانواده ها در بالاترین رده تصمیم سازی شهر در جهت توسعه زیرساخت ها است.
آذربایجانی خاطرنشان کرد: آنچه به واقع از مدیریت شهری انتظار می رود این است که با توجه به ردیف های اعتباری این پروژه ها در بودجه 95 شهرداری با یک عزم جدی برای عملیاتی شدن آنها گام برداشت.
وی با اشاره به ایجاد بسترهای برنامه ایی حوزه های فرهنگی اجتماعی در شهر اظهارکرد: رویکرد پرشدن اوقات فراغت اعضاء خانواده با نگاه به نشاط اجتماعی در سطوح مختلف جامعه بایستی به عنوان تغییر رویکرد مد نظر معاونت فرهنگی اجتماعی، سازمان فرهنگی تفریحی و سازمان ورزش قرار بگیرد تا تفريح سالم و نشاط را به عنوان عنصر مهم فرهنگي در سبد فرهنگي خانوارها به شمار آورد.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: امروزه پرداختن به تفریحات جزء سبد هزینه‌ خانواده‌های ما نیست و اولویت اول در سبد هزینه‌ خانوار تعیین مایحتاج و نیازهای اولیه خانواده است، بنابراین افراد ترجیح می‌دهند زمانی را برای تفریح بگذارند که امکان مالی آن را داشته باشند، این در حالی ‌است که برای روی آوردن خانواده‌ها و جوانان به تفریح سالم باید امکانات تفریحی با هزینه‌ کم یا به صورت رایگان در اختیار آنان قرار گیرد. آذربایجانی اضافه کرد: نقش برنامه ریزی در انجام امور فرهنگی برای تفریحات سالم بسیار مهم است و بایستی با رویکرد استفاده حداکثر مخاطب بخصوص در چهار نقطه شهر در شرق شهر رویاها، شمال باغ فدک، جنوب شهر مجموعه کوهستانی صفه و در غرب شهر مجموعه ناژوان مد نظر قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه نگاه به سبک زندگی در گذران اوقات فراغت برای خانواده ها بسیار مهم است، گفت: متاسفانه علیرغم داشتن ظرفیت ها و میراث های فرهنگی ناملموس زیادی که در آداب و سنت های ما جهت استفاده جمعی برای فراهم نمودن شرایط نشاط اجتماعی، نگاه تقلیدی به مدل هایی که با فرهنگ غنی ایرانی اسلامی در تضاد می باشد، رواج پیدا نموده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: ارایه سبک زندگی ایرانی اسلامی در حوزه نشاط و شادی و تفریحات سالم در خانواده ها و آموزش آن از دیگر وظایف حوزه عملیات اجرا می باشد.
آذربایجانی تصریح کرد: برای تعریف یک الگوی مناسب و سالم برای تفریح و اوقات فراغت نیازمند همکاری همه دستگاه‌های اجرایی هستیم چرا که تفریحات سالم همانند قطعات پازلی هستند که باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا هدف اصلی تشکیل شود.
وی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به مطالبه مقام معظم رهبری در حوزه سبک زندگی بویژه ارائه الگوی تفریح سالم باید بتوانیم داشته‌های خودمان را که سرشار از فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی است برای نوجوانان و جوانان و خانواده ها نهادینه کنیم تا ضمن جلوگیری از ترویج فرهنگ غربی در کشور، برنامه های سالم و متناسب با فرهنگ کشور خودمان را به آنها ارائه کنیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهارکرد: توجه ویژه به موضوع تفریحات سالم و ایجاد فضای شادی و نشاط برای خانواده های اصفهانی که در طرح پژوهشی اولویت بندی مولفه های فرهنگی شهر اصفهان از جمله اولویت های شهروندان، نخبگان و مدیران فرهنگی بوده است بایستی به عنوان یک رویکرد جدی مدنظر قرار بگیرد.
آذربایجانی اضافه کرد: پروژه های مد نظر در زمینه های تفریحی خانواده محور و عملیاتی شدن آن از جمله پردیس های فرهنگی تفریحی خانواده محور، مراکز ورزشی، مراکز اختصاصی بانوان و دیگر پروژه های فرهنگی مورد تصویب بودجه 95 در برنامه ریزی های و زمانبندی اجرای پروژه ها قرار گیرد.
وی ادامه داد: قطعا افزایش بودجه های برنامه ای و تغییر ساختار حوزه فرهنگی مبنی بر نگاه محله محور و استفاده از ظرفیت ها و گروههای مردمی و ایجاد سازمان فرهنگی تفریحی چابک و راه اندازی سازمان ورزش انجام برنامه هایی با مقیاس شهری با مخاطبین تمامی شهروندان تسری این نگاه به همه حوزه ها را می طلبد.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: امیدوار هستیم با اجرای این برنامه های فرهنگی خانواده محور در سال 95 بتوان فضای نشاط و شادی را در فضای عمومی فراهم نمود.
آذربایجانی در بخش دیگر سخنان خود به نامگذاری سال 95 توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی همراه با اقدام و عمل اشاره کرد و گفت: روح حاکم بر اقتصاد مقاومتی برخاسته از یک حرکت جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون ساز، پیشرو و برون گرا می باشد.
وی افزود: به نظر می رسد ارایه سرفصلهای اقتصاد مقاومتی در سخنرانی ابتدای سال در مشهد الرضا(علیه السلام) و همچنین سیاست های کلی آن بایستی به صورت ویژه در حوزه مدیریت شهری هم در عرصه سیاستگذاری و هم در حوزه عملیات و اجرا مورد بررسی و دقت نظر قرار بگیرد تا بتوان گام های لازم جهت سیاستگذاری متناسب و اقدامات لازم جهت عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی را در فضای مدیریت شهری برداشت.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: مدیریت منابع مالی جهت استفاده بهینه از پول و ثروت، توجه ویژه به اقتصاد دانش بنیان، مبارزه جدی با فساد از جمله ویژه خواری و رانت خواری، انتقال بهره وری از انرژی و صرفه جویی آن، توجه ویژه به صنایع متوسط کوچک و کارگاهها، تاکید بر انتقال فناوری در معاملات خارجی و عدم تضعیف تولید داخلی در موضوع واردات از خارج سرفصلهای مورد تاکید مقام معظم رهبری در ابتدای سال بوده است که بایستی با نگاه عمیق جهت تحقق آن در مدیریت شهری گام برداشت.
آذربایجانی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می شود در شورای اسلامی شهر کمیته ویژه ایی متشکل از تعدادی از اعضا کمیسیونهای پنج گانه شورا و نمایندگان شهرداری و نمایندگان تعدای از دستگاهها جهت تبیین و سیاستگذاری مناسب برای تحقق شعار سال تشکیل گردد.
وی اظهارکرد: همچنین شهردار اصفهان با ابلاغ به کلیه قسمت های شهرداری و ایجاد قرارگاه اقتصاد مقاومتی نسبت به تهیه برنامه عملیاتی برای تمامی حوزه ها جهت تحقق شعار سال در کوتاهترین زمان ممکن اقدام نماید.
وی ادامه داد: در مسیر بازنگری برنامه اصفهان 1400 با تدوین شاخص های اقتصاد مقاومتی برای برنامه اصفهان 1400، بازنگری و ارزیابی برنامه بر اساس این شاخص ها انجام پذیرد.

نوشتن دیدگاه