جمعه 30 شهريور 1403, Friday 20 September 2024, مصادف با 16 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2828
منتشر شده در چهارشنبه, 29 ارديبهشت 1395 14:47
تعداد دیدگاه: 0
چشم حیدرآبادی ها به دنبال زیبایی های اصفهان؛

"حیدرآباد" هند چهاردهمین شهری است که قرار است لقب خواهرخواندگی اصفهان را به خود بگیرد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایمنا، شهردار اصفهان 13 خرداد ماه به دعوت رسمی شهردار "حیدر آباد" راهی این شهر در شبه قاره هند شده تا عقد خواهرخواندگی دو شهر را به امضا برساند. «نصف جهان» لقب اصفهان...


"حیدرآباد" هند چهاردهمین شهری است که قرار است لقب خواهرخواندگی اصفهان را به خود بگیرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایمنا، شهردار اصفهان 13 خرداد ماه به دعوت رسمی شهردار "حیدر آباد" راهی این شهر در شبه قاره هند شده تا عقد خواهرخواندگی دو شهر را به امضا برساند.

«نصف جهان» لقب اصفهان و «شهر مروارید» لقب حیدر آبادی است که تشابه‌های فرهنگی و تاریخی زیادی با هم دارند.
مهم ترین نقطه اشتراکی که در دعوت نامه حیدرآبادی ها برای این خواهرخواندگی ذکر و البته تاکید شده، ریشه‌های تاریخی حیدرآباد است، به طوری که طی 500 سال گذشته تبادلات فرهنگی، میراثی و هنری زیادی بین دو شهر صورت گرفته است.
حتی برخی از کارشناسان شکل گیری حیدرآباد را زائیده ذهن خلاق معماران اصفهانی می دانند و معتقدند مهندسان ایرانی به ویژه اصفهانی های خلاق به طراحی شهری آن شهر پرداختند، به طوری که بنای «چارمنار» حیدر آباد شبهات های زیادی به «چهارباغ» دارد.
این بنای عظیم تاریخی دارای چهار منار و چهار دروازه بزرگ است که هر یک از دروازه‌ها به یک خیابان منتهی می‌شود. ساختار اولیه شهرحیدرآباد براساس بنای چهارمنار نهاده شده که شهرسازی آن مانند شهرسازی در اصفهان است و البته نکته حائز اهمیت تر این که، چای هم از ایران به حیدرآباد رفته است.
همچنین در این نامه دلایل مختلفی برای امضای پیمان خواهرشهری این دو شهر تاریخی ذکر شده که عبارتند از: تقویت ارتباطات اقتصادی با تاکید بر صنعت آی‌تی و تبادل متخصصان تکنولوژی، تقویت ارتباطات آکادمیک، فرهنگی و هنری، تقویت ارتباطات مدیریت شهری و مدیریت آب و البته تقویت و ارتقای تبادلات مردمی.شهر حیدرآباد، مرکز ایالت آندراپرادش ، یکی از پنج شهر بزرگ هند است که سرکنسولی جمهوری اسلامی ایران، در سال 1350، در این شهر برای رسیدگی به امور اتباع ایرانی مقیم که عمدتا یزدی هستند، تاسیس شد.
این شهر به جهات مختلف سیاسی ، فرهنگی ، تاریخی ، علمی و اقتصادی، از شهرهای مهم هند و یکی از قطب های اقتصادی سیاسی در جنوب این کشور است.
سابقه 500 ساله حضور ایرانیان در این منطقه، عامل مهمی در ایجاد تحولات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در جنوب هند شده است، به طوری که امروزه هیچ مورخ و باستان شناسی نمی تواند بدون در نظر گرفتن نقش ایرانیان و پادشاهان مسلمان و شیعه مذهب ایرانی در این منطقه، تصویر کامل و درستی از وضعیت گذشته و حال منطقه ارائه کند.
اثرات این حضور تاریخی را می توان در معماری، زبان، فرهنگ، هنر و دیگر ابعاد زندگی مردم جنوب هند، به خوبی مشاهده کرد. نکته قابل توجه در این حرکت تاریخی، پیدایش حکومت هایی الهام گرفته از اندیشه های اسلامی است که به نوعی مبین اندیشه تمدن ساز اسلام بوده و برداشتی حکومتی از اسلام را به منصه ظهور رسانده است و این موضوع می تواند عاملی مهم، برای تحقیق و مطالعه بیشتر در تاریخ این بخش از هند باشد./

نوشتن دیدگاه