جمعه 30 شهريور 1403, Friday 20 September 2024, مصادف با 16 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2842
منتشر شده در شنبه, 01 خرداد 1395 15:24
تعداد دیدگاه: 0

با برگزاری جشن های متعدد فرهنگی به مناسبت های متعدد طی چند ماه گذشته این نگرانی در شهر وجود داشت که مبادا شهرداری اصفهان از تحرکات عمرانی شهر غافل شده است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایمنا، در هرگوشه ای از شهر جشنی برپا بود، شور و نشاط در جهانشهر اصفهان به اوج خود رسیده و مناسبت...

با برگزاری جشن های متعدد فرهنگی به مناسبت های متعدد طی چند ماه گذشته این نگرانی در شهر وجود داشت که مبادا شهرداری اصفهان از تحرکات عمرانی شهر غافل شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایمنا، در هرگوشه ای از شهر جشنی برپا بود، شور و نشاط در جهانشهر اصفهان به اوج خود رسیده و مناسبت های مختلف بهانه ای بودند برای یادآوری داشته ها و خاطرات دور و نزدیک و بیان سبک زندگی اصفهانی ها در سده های گذشته، اما هرچند خاطرات به نوع خود آموزنده و عبرت آموزند، ولی شهر راه می خواهد، عمران می خواهد و آبادانی.
برخی می گفتند: "شهرداری اصفهان با ورود به موضوع فرهنگ، مقوله ساخت و ساز و عمران را از یاد برده است"، اما حالا با کنار زدن گوشه ای از پرده ای که بر روی پروژه های عمرانی شهر کشیده شده بود، مشخص شد در تمام این دورانی که اصفهان مشغول جشن و پایکوبی بود، پروژه های عمرانی در سه شیفت کاری در حال اجرا بودند و هرکدام به نوبه خود در آستانه بهره برداری قرار گرفته اند.
از این منظر می توان به پروژه میدان 25 آبان اشاره نمود، میدانی در دل شهر که به عنوان یک تقاطع غیر همسطح عظیم و پیچیده وظیفه تقسیم ترافیک در شمال شهر را بر عهده دارد.
این پروژه در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک می شود که کارشناسان بهره برداری از آن را در ماه های منتهی به پایان سال 95 تخمین می زدند.
این تقاطع غیر همسطح می تواند زمینه عبور و مرور سریعتر و کاهش آلودگی هوا را در منطقه شمال شهر به دنبال داشته باشد و بار ترافیک آن مناطق را به طور محسوسی کاهش دهد.
25آبان و 17 درصد باقیمانده
معاون عمران شهری شهرداری اصفهان با اشاره به این که پروژه تقاطع غیرهمسطح ۲۵ آبان تاکنون ۸۳ درصد پیشرفت داشته است در این زمینه گفت: این پروژه شامل یک پل روگذر به طول حدود ۵۷۲ متر و عرض ۱۷ متر شامل دو باند و دو محور ایمنی پیاده رو در ارتفاع ۹ متر به صورت شرقی - غربی است و خیابان‌های باهنر به ادیب را به هم متصل می کند.
ایرج مظفر در پاسخ به سوال برخی از شهروندان که می گفتند:"چرا شهرداری در این میدان برای محور شمالی – جنوبی برنامه ای ندارد؟" نیز بیان داشت: به دلیل عبور خط شمالی مترو، امکان احداث زیرگذر در بخش شمال به جنوب نبود و از سویی در نظر داشتیم که ترافیک را به سمت حلقه سوم حفاظتی سوق دهیم تا از بروز ترافیک‌های سنگین در مرکز شهر به خصوص در محور میدان شهدا جلوگیری شود.

تقاطع اشکاوند در انتظار آزادسازی
یکی دیگر از این پروژه ها که این روزها در دسترس شهروندان قرار خواهد گرفت، تقاطع غیر همسطح اشکاوند است که یکی از تقاطع های مهم و استراتژیک حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان محسوب می شود و اکنون با پیشرفت 62 درصدی در انتظار آزادسازی هایی است که در صورت انجام شدن به یکباره پیشرفت آن سرعت می گیرد.
تقاطعی که به منظور جلوگیری از ورود بی مورد خودروهای سنگین و حتی سبک به داخل شهر احداث می شود و می تواند جنوب شهر را به شرق و در آینده ای نزدیک به شمال متصل نماید.
علاوعه بر این می توان از این تقاطع غیرهمسطح به عنوان مسیری جهت دسترسی سریع و آسان به مرکز همایش های بین المللی امام خامنه ای (مدظله العالی) اشاره نمود.
ابرپروژه ای مهم و بین المللی که می تواند نام اصفهان را تا سالیان سال در جهان به عنوان مرکزی برای برگزاری همایش های بزرگ و بین المللی در جهان طنین انداز نماید.
مجموعه ای از ساختارهای تخصصی که ابتدا قرار بود برای نشست سران غیرمتعهدها آماده شود، اما وقتی این نشست سیاسی در پایتخت سیاسی ایران برگزار شد، مسئولان شهری بر آن شدند تا مجموعه ای در خور و شان نام اصفهان احداث کنند تا از این پس با برگزاری همایش های بین المللی و مهم، زمینه توسعه گردشگری این شهر فرهنگی، تاریخی و بین المللی را نیز فراهم آورند.
به همین منظور نه تنها اتمام هرچه سریعتر مرکز بین المللی همایش های امام خامنه ای(مدظله العالی) در دستور کار مسئولان شهری قرار گرفت و به صورت سه شیفت در حال پیشبرد عملیات عمرانی هستند، که حالا در اثنای ظریف کاری این بنای معظم، با محمود فرشچیان، استاد بزرگ نگارگری دنیا عقد قرارداد کرده اند تا علاوه بر پیدایش چنین طرحی، زیبایی و مانایی آن در ادوار مختلف تاریخ هم مد نظر قرار گیرد.

میدان استقلال با 90 درصد پیشرفت
علاوه بر این طرح، میدان استقلال نیز یکی دیگر از پروژه هایی است که مسئولان شهری از پیشرفت 90درصدی آن خبر می دهند.
مدیر عامل سازمان عمران شهرداری اصفهان در این زمینه گفت: میدان استقلال یکی از ورودی های اصلی شمال شهر محسوب می شود که به دلیل وجود دانشگاه صنعتی و شهرک امیرکبیر، تراکم بالای تردد خودرو در این محدوده قابل توجه است.
مصطفی محمدی افزود: در ابتدا قرار بود این پروژه طی دو سال احداث شود اما طبق نظر مديريت جديد شهرداری مبني بر اينكه پروژه‌ها بايد در كوتاه‌ترين زمان تحویل شهروندان شوند، قرار است اين پروژه در نیمه نخست سال جاری تكميل شود.
از دیگر طرح های بزرگ عمرانی شهر اصفهان می توان به موضوع قطار شهری نیز اشاره کرد که هرچند بخشی از خط اول آن در سال گذشته راه اندازی شد، اما با دستور شهردار اصفهان و نظارت مستقیم وی بر این پروژه، ساخت و تکمیل خط اول قطار شهری اصفهان و دو ایستگاه مهم میدان امام حسین(ع) و میدان انقلاب با جديت هر چه تمام‌تر و در سه شیفت کاری در حال پيگيري و ساخت‌وساز است و آنطور که از شواهد بر می آید قرار است تا پايان سال 96 خط يك مترو اصفهان به صورت كامل به بهره‌برداري برسد تا شهروندان بتوانند از آن استفاده لازم را ببرند.
این در حالی است که نهضت آسفالت معابر نیز در مناطق 15 گانه شهرداری اصفهان با جدیت در حال پیگیری بوده و شورای اسلامی شهر اصفهان نیز برای این مقوله بودجه مناسبی در نظر گرفته است.
با این حال به نظر می رسد همانطور که مهدی جمالی نژاد در مراسم معارفه خود به عنوان یکصد و دومین شهردار نصف جهان در تیرماه سال 94 به شهروندان وعده داد :"تا زمانی که پروژه های نیمه تمام شهر در اختیار شهروندان قرار نگیرد، دست به احداث پروژه جدید نمی زند و هرچه سریعتر انتظار اصفهانی ها را در خصوص تحویل ابرپروژه های روی زمین مانده به آن ها برآورده می سازد"، وعده ها جامه عمل به خود گرفت و اصفهان در ماه های آتی به لحاظ عمرانی نیز اصفهانی متفاوت تر از آنچه در ماه های گذشته دیده بودیم خواهد شد.

نوشتن دیدگاه