جمعه 30 شهريور 1403, Friday 20 September 2024, مصادف با 16 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3010
منتشر شده در شنبه, 05 تیر 1395 13:43
تعداد دیدگاه: 0

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان گفت: شهروندان به تماس‌های تلفنی به ویژه تماس‌هایی که درخواست اطلاعات دارند، اعتماد نکنند.

 محمدرضا قنبری با اشاره به وجود تعامل لازم میان قوه قضاییه و رسانه‌ها اظهار داشت: تجربه ثابت کرده است اگر رسانه‌ای مطلب نسنجیده‌ای مطرح کند جمع کردن موضوع و پاسخگویی نسبت به آن هزینه و انرژی زیادی می‌طلبد.
وی افزود: سرعت و صحت اخبار دو چالشی است که هر خبرگزاری با آن مواجه بوده و نحوه حل این مسأله اهمیت دارد؛ به عنوان یک مخاطب عام تمایل دارم به خبرگزاری مراجعه کنم که نسبت به اخبار آن مطمئن باشم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان با اشاره به دیدار هر ساله رهبر انقلاب با مسؤولان قوه قضاییه اذعان کرد: رهبر انقلاب در سخنانشان حوزه پیشگیری از وقوع جرم را مهم‌ترین بخش از سیستم قضایی دانستند.

وی تشکیل هسته تخصصی فضای سایبر را از جمله فعالیت‌های انجام شده در معاونت پیشگیری از وقوع جرم دانست و عنوان کرد: در حال حاضر فضای مجازی در حال پر کردن جای زندگی حقیقی مردم بوده و جرائم انجام شده در این فضا نیز متفاوت از دنیای واقعی است.

قنبری تسهیل در انجام جرائم را از ویژگی های فضای سایبر خواند و توضیح داد: کلاهبرداران اینترنتی با فشردن چند دکمه در منازل خود می‌توانند مبالغ زیادی را جابجا و یا سوءاستفاده‌های کلانی انجام دهند که تبعات بسیاری دارد.

وی ادامه داد: پایین آمدن سن متخلفان و جذابیت جرم از دیگر ویژگی‌های این نوع جرائم است؛ همچنین سارقان در فضای مجازی فرامرزی عمل می‌کنند، در حالی که قبلاً هر تخلفی رخ می‌داد درون کشور قابل ردیابی و اعمال قانون بود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان با انتقاد از قدیمی بودن قوانین موجود تأکید کرد: از لحاظ وجود قانون مشکلی نداریم، اما نیازمند به‌ روزرسانی قوانین هستیم؛ قوانین موجود پیش از گسترش فضای مجازی طی سال‌های اخیر وضع شده و طبیعی است که جوابگوی نیاز امروز قاضیان نباشد.

وی به تعامل با پلیس فتای استان اشاره کرد و بیان داشت: زمانی که فرد با مراجعه به پلیس فتا اعلام شکایت می‌کند، با تشکیل پرونده تحقیقات کارشناسی آغاز و منتهی به تدوین کیفرخواست می‌شود، این کیفرخواست به شعبه تخصصی جرائم رایانه‌ای ارسال و در آنجا با تشکیل محکمه رأی قاضی صادر می‌شود.

قنبری با ذکر نکاتی پیرامون استفاده از فضای مجازی خاطرنشان کرد: شهروندان به تماس‌های تلفنی به ویژه تماس‌هایی که درخواست اطلاعات دارند، اعتماد نکنند؛ با وجود اینکه بارها این مطالب در رسانه‌ها و از سوی مسؤولان تذکر داده شده، اما همچنان شاهد قربانیانی هستیم که به این شیوه مورد سرقت قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه زمانی که به اینترنت متصل می‌شویم نباید احساس امنیت کنیم، اضافه کرد: شهروندان ایمیل‌های ناشناس را نه باز کنند و نه پاسخ دهند، موبایل، تبلت و لپ‌تاپ‌هایی که به اینترنت متصل می‌شوند اصلاً جای مناسبی برای ذخیره اطلاعات شخصی نیست و باید از حافظه‌های جانبی برای این کار استفاده شود.

به گفته معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان خانواده‌ها در درجه اول باید نسبت به استفاده فرزندان نظارت داشته باشند تا از وقوع جرم جلوگیری شود./

نوشتن دیدگاه