جمعه 30 شهريور 1403, Friday 20 September 2024, مصادف با 16 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3057
منتشر شده در شنبه, 12 تیر 1395 20:03
تعداد دیدگاه: 0

شهروندانی که در محدوده خیابان های فردوسی، شیخ صدوق، ابوالحسن اصفهانی، بزرگمهر و... تردد می کنند، قطعا جوان ویلچر سواری را دیده اند که با یک ویلچر برقی قرمز رنگ در این محدوده تردد می کند.

 زمستان ها کلاه بافتنی بر سر و شال گردن به دور صورت کشیده و تابستان ها با یک آفتاب گیر بر روی صورت از کنار خیابان می گذرد تا به خانه برسد و این کار هر روز وی می باشد.
امیرحسین چوپانی، هرچند به صورت مادرزاد تنها گردن و دست هایش حرکت می کند و مابقی اندامش فلج می باشد، اما به دنبال تقویت توانمندی های فردی خود توانسته به یکی از کارشناسان رایانه ای دادگستری استان اصفهان تبدیل گردد، به گونه ای که به اذعان بسیاری از مسئولان این نهاد قضایی، چنانچه یک روز در محل کار خود حاضر نگردد، مشکلات فنی زیادی در این مجموعه ایجاد می گردد.
هرچند مناسب سازی فضای فیزیکی دادگستری، سطوح شیب دار و آسانسورهای طبقاتی توانسته تا حدودی مشکل وی را مرتفع سازد، اما نباید از این حقیقت گذشت که هرچقدرهم مناسب سازی ها به خوبی صورت گرفته باشد، وجود توانمندی های فردی و عزمی راسخ و مصمم همراه با فرهنگ شهروندی در زمینه جابجایی در شهر اصفهان امری ضروری و مسلم می نماید.

حالا امیرحسین چوپانی، دراثر تصادفی که حدود 35 روز پیش در مسیر بازگشت به خانه برای وی اتفاق افتاد و به دلیل وضعیت خاص فیزیکی اش، حتی قادر به حرکت با صندلی چرخدارهم نیست و پزشکان هم قادر به عمل جراحی وی نیستند و امیدوارند شکستگی های وی خود بخود جوش خورده وبه حالت عادی بازگردد.
استراحت مطلق یک معلول حرکتی، آن هم در شرایطی که از شکستگی چند نقطه از بدن رنج می برد قطعا قابل تصور نیست، مخصوصا این که این فعال اجتماعی اصفهانی چندی پیش پدرش را هم از دست داده و با مادرش زندگی می کند.
چوپانی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: زندگی در شرایط عادی برای یک معلول بسیار سخت و طاقت فرساست، چه رسد به این که حالا این زندگی مختل هم بشود ومجبور باشی چند ماهی را روی تخت استراحت کنی و غیر از سقف هیچ چیز دیگری را نبینی.

وی با تشریح وضعیت تصادفش اظهار کرد: ویلچر برقی سرعتی معادل 6 کیلومتر در ساعت دارد وسریعتر از این حرکت نمی کند، قدرت مانور ندارد و نمی توان از معرکه های خطرناک به راحتی فرارکرد، برای همین روزی که این حادثه رخ داد چون جای خاصی در خیابان به عنوان محل عبور معلولان نبود، من مجبور بودم برای عبور از خیابان از وسط تقاطع عبور کنم، به همین منظور در حین عبور ناگهان متوجه صدای شدید ترمز شدم و بعد از آن دیگر چیزی نفهمیدم.
چوپانی خاطر نشان کرد: متاسفانه به دلیل نقص قوانین، پلیس هم نمی دانست معلول با ویلچر حکم عابر پیاده را دارد یا حکم وسیله نقلیه را؟ و بنده را به عنوان وسیله نقلیه تلقی کرد و پس از طی چندین مرحله کارشناسی، من را 50 درصد مصر دانستند ، در حالی که عابر پیاده در تصادفات در هر شرایطی مقصر نیست.

chupani3
چوپانی ادامه داد: ما معلولن به شدت در محدودیت هستیم و امیدوارم مسئولان و مجریان قانون فکری به حال ما بکنند که بتوانیم تا حدودی راحت تر از این زندگی کنیم.

در انتظار ابلاغ قانون جامع معلولان هستیم
سعید صادقی، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان صبح امروز با حضور در منزل این معلول حادثه دیده، ضمن ابراز تاسف از وضعیت این جوان فعال اجتماعی گفت: به تازگی قانون جامعی در زمینه معلولان به تصویب رسیده که در صورت ابلاغ اجرایی می شود.
وی جامعیت و همه بعدی بودن این قانون را از خاصیت های آن دانست که مشکلات این قشر عزیز از جامعه در صورت اجرایی شدن این قانون رفع می شود.
صادقی همه دستگاه های اجرایی استان را در برابر معلولان متولی و مسئول خواند و افزود: همه باید در این زمینه ورود پیدا کنند تا در صورت مناسب سازی شهر، تازه معلولان بتوانند مسیرهایی را که شهروندان به راحتی طی می کنند را به سختی طی کنند.
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: جامعه نیز نیازمند ارتقای فرهنگ برخورد با معلولین است و شهروندان نیز باید در این زمینه ورود پیدا کنند، چرا که امروزه در سطح شهر افرادی را می بینیم که بدون در نظر گرفتن معابر ویژه این قشر عزیز جامعه و یا جایگاه های ویژه معلولبن و جانبازان، تردد می کنند وبرای معلولان مزاحمت هایی را ایجاد می نمایند.

برخی قوانین در زمینه معلولان نیاز به ابلاغ دارد
رئیس کل دادگستری استان اصفهان نیز چندی پیش با حضور در منزل این کارمند دادگستری به منظور عیادت از وی، بر لزوم اجرای دقیق قوانین در زمینه جانبازان تاکید کرده بود.
احمد خسروی وفا از کارشناسان قضایی خواسته بود خلاء های قانونی در این زمینه را احصاء تا از طریق مجلس شورای اسلامی نواقص آن رفع گردد.
بنا بر این گزارش، پزشکان امیدوارند شکستگی های استخوان های این جوان 32 ساله اصفهانی در اثر استراحت مطلق ترمیم گردد، چرا که بر اساس نظریه پزشکی عمل جراحی وی غیر ممکن است./

chupani1

نوشتن دیدگاه