شنبه 31 شهريور 1403, Saturday 21 September 2024, مصادف با 17 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3100
منتشر شده در دوشنبه, 21 تیر 1395 12:26
تعداد دیدگاه: 0
شهردار اصفهان در پیامی به مناسبت روز حجاب و عفاف:

شهردار اصفهان با اشاره به فرهنگ پوشش مردم اصفهان گفت: عفت و اخلاق گرایی، سادگی و پوشیدگی، حفظ کرامت انسانی و تشخص، عناصری است که زیبایی حجاب را دو چندان و پیوندی میان سیمای شهر و شهروند ایجاد می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایمنا،  مهدی جمالی نژاد با اشاره به سیما و منظر شهری اصفهان اظهارکرد: باید دید که سیما و منظر شهری در یک شهر اسطوره ای چگونه تعریف می شود و آیا تعریف از سیما و منظر شهر در همه شهرها یکی است.
وی ادامه داد: واقعیت این است که در یک اسطوره-شهری همچون اصفهان، هر مفهومی عمق بسیار زیادی می گیرد که با یک شهر معمولی قابل مقایسه نیست و سیما و منظر اسطوره-شهر اصفهان تنها به معماری و شهرسازی و مبلمان شهری و فضاهای باز و بسته خلاصه نمی شود.
شهردار اصفهان تصریح کرد: در یک اسطوره-شهر، همه عناصر و اجزاء، جزئی از سیما و منظر شهر بشمار می رود و هر شهروند و رهگذر، معنا بخش سیما و منظر شهر است.
جمالی نژاد تاکید کرد: از این رو بافت تاریخی شهر در امتدادی منطقی با پوشش شهروندان است البته این به معنای محدود شدن پوشش به پوشش سنتی شهروندان نیست بلکه به این معنا است که باید پوشش شهروندان در بستر تاریخی خود حرکت و انقطاع کامل با گذشته نداشته باشد.
شهردار اصفهان در ادامه بیان کرد: وقتی قرن ها پوشش بناهای این شهر کاشی و آجر بوده، درون گرایی یک ارزش به حساب می آمده و انسان وارگی و طبیعت گرایی اصول نما بوده است در نهایت فرهنگ پوشش مردم این سرزمین نیز متناسب با همین معیار ها در شکلی انسانی تر بوجود آمده است.
جمالی نژاد ادامه داد: عفت و اخلاق گرایی، سادگی و پوشیدگی، حفظ کرامت انسانی و تشخص، عناصری است که زیبایی حجاب را دو چندان می کند و پیوندی میان سیمای شهر و شهروند ایجاد می نماید.
وی بیان کرد: به برکت این نگاه، امنیت اجتماعی توسعه ای ملی می یابد و اصفهان به شهر زیبای خدا بدل می شود که بر این اساس شهر به سیما و منظری انسانی و اخلاقی دست می یابد.
شهردار اصفهان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه امروزه سیمای پوشش برخی از شهروندان، انقطاع تاریخی پیدا کرده و مضامین روحی و کالبدی شهر در شهروند تبلور پیدا نکرده است گفت: انسان احساس می کند این شهر برای این پوشش نیست و تضادی در این میان پدید آمده است.
جمالی نژاد افزود: البته طراحان لباس هم باید در این راستا با لحاظ مولفه های اسلامی و میهنی و همچنین سلیقه روز، به طراحی دست بزنند و یقین دارم اگر همه ما به دور از تعصب ها با لحاظ شرایط روز به سوی حجاب برویم، جامعه به خوبی مسئله را می پذیرد و حجاب اسلامی فراگیر می شود.
شهردار اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: در این شرایط عفت توسعه ملی می یابد و دین پذیری در جامعه رونق خواهد گرفت البته فراموش نکنیم که حجاب یک خواسته فطری است./

نوشتن دیدگاه