شنبه 31 شهريور 1403, Saturday 21 September 2024, مصادف با 17 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3224
منتشر شده در پنج شنبه, 14 مرداد 1395 09:38
تعداد دیدگاه: 0
معاون اداری مالی شهرداری اصفهان خبر داد؛

معاون اداری مالی شهرداری اصفهان گفت: طی 10 سال گذشته دولت 3 هزار میلیارد تومان به شهرداری بدهکار است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایمنا جمشید نورصالحی بعدازظهر امروز در نشست خبری اقدام و عمل اظهارکرد: یکی از اصلی ترین اقدامات حوزه مالی، شفاف سازی دقیق مصوبات شورای شهر و هزینه ها و مکانیزه کردن امور در مناطق شهری است.
وی افزود: یکی دیگر برنامه های این حوزه کاهش وابستگی شهرداری به ساخت و ساز و تکیه بر درآمدهای پایدار و جلب مشارکت سرمایه گذاران است.
معاون اداری مالی شهرداری اصفهان ادامه داد: دولت در سال های گذشته با تنگناهای زیادی روبرو بوده که این مساله به شهرداری ها نیز تسری پیدا کرده است به نوعی که در 10 سال گذشته با بدهی 3 هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری روبرو هستیم.
نورصالحی با اشاره به برنامه های این حوزه در زمینه املاک و آزادسازی خاطرنشان کرد: در حوزه املاک نیز با توجه به اینکه این معاونت مداوم با مردم برای آزاد سازی و تعریض در تماس است تمام تلاش ها بر این است با اعتمادسازی بیشتر کمترین سوء نیتی در اجرای طرح ها ایجاد شود.
وی بیان کرد: با همیاری شورای شهر و مدیران شهری علی رغم رکودها از پروژه های عمرانی عظیم شهری مثل مرکز همایش های بین المللی، میدان استقلال و میدان امام علی(ع) با جدیت دنبال می شود.
نورصالحی اذعان داشت: ردیف های بودجه مختلفی برای کمک به زیر ساخت های شهری در کل کشور مثل خرید واگن برای قطار شهری،تجهیز و خرید اتوبوس برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی، بخشی از جرایم رانندگی و مالیات ارزش افزوده متعلق به شهرداری هاست که تا به حال از سوی دولت پرداخت نشده است.
وی خاطرنشان کرد : در این رابطه با شهرداری های همجوار همسو و هم جهت هستیم تا عوارض آلاینده‌ها به شهرداری ها پرداخت شود.
معاون اداری مالی شهرداری اصفهان تصریح کرد: در حوزه املاک در یک سال اخیر حداکثر مراجعه به کارشناس برای تملک زمین ها و حداقل مراجعه به دادگستری را داشته ایم.
وی ادامه داد: در مورد املاکی که در گذشته براساس برخی ذهنیت ها آمار درستی نسبت به آن ها وجود نداشته به همراه باقی زمین های تملک شده به صورت یکپارچه در سیستم جانمایی شده اند.
نورصالحی اظهار داشت: در یک سال اخیر اقدامات خوبی برای اجرای طرح دولت الکترونیک صورت گرفته که در این راستا تمامی مکاتبات به جز مالی مکانیزه شده اند.
وی ادامه داد: برنامه اصلاحی ساختار شهرداری نیز تدوین و به وزارت کشور ارسال شده تا شهرداری اصفهان بیش از پیش به جایگاه مناسب خود دست پیدا کند.
جلوگیری از هزینه های ناروا در دستور کار است
معاون اداری مالی شهرداری اصفهان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاوتی را نباید شعار داد چرا که بازی با واژه های متعالی ظلم به رهبری و نظام است.
نورصالحی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی در همه حوزه های شهرداری آغاز شده است، افزود: در این راستا جلوگیری از هزینه های ناروا و عدم مصرف کالای خارجی در دستور کار قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه شورای شهر ناظر بر تمام اقدامات شهرداری است، تصریح کرد: نظارت بر جریان های مالی شهرداری را شورای شهر که قانون گذار و ناظر است انجام می دهد، البته دستگاه های نظارتی دیگر مانند مدیریت بازرسی داخلی شهرداری و سازمان بازرسی کل انجام می دهند.
برخورد با بی انضباطی مالی و تبعیض بین کارکنان
معاون اداری مالی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: با بی انضباطی مالی و تبعیض بین کارکنان و ارباب رجوع حساسیت هایی ایجاد شده بود که با موارد آن برخورد شد و به مراجع قضایی معرفی شدند.
وی نحوه استخدام افراد در شهرداری را با توجه آیین نامه استخدامی بیان کرد و گفت: البته اجازه جایگزینی افراد در این امر وجود دارد.
معاون اداری مالی شهرداری اصفهان اذعان کرد: البته باید بر اساس شایستگی افراد کارها صورت گیرد و ما هم در بین سازمانهای شهرداری سعی می کنیم از نیروهای موجود استفاده کنیم.
حقوق های شهرداری متعارف است
نور صالحی حقوق های شهرداری را متعارف و موجه خواند و خاطرنشان کرد: همکارانی از استانداری پیگیر این امر بودند که سلامت این سیستم تایید شد و 5 نهاد متولی که لیست هایی را از ما خواستند نیز آنان ارائه دادیم.
وی همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر هزینه های پرداختی به صدا و سیما اظهارکرد: پرداخت های شهرداری به صدا و سیما بر اساس مصوبه بوده است.
بررسی لایحه درآمدهای پایدار شهری در مجلس
معاون اداری مالی شهرداری اصفهان اتکا به درآمدهای پایدار شهری را مهم خواند و تاکید کرد: لایحه درآمدهای پایدار شهری که در مجلس بررسی شد جایگاه ویژه ای در بودجه شهرداری دارد البته کمک های دولتی نیز مشخص هستند که به عنوان مثال برای مترو و اتوبوس و پروژه های ملی در نظر گرفته شده اند که در این رابطه دولت 3 هزار میلیارد تومان به شهرداری بدهکار است و دنبال وصول آن هستیم.
وی به دیگر منابع مالی شهرداری اشاره کرد و گفت: عوارض نوسازی منازل، خودروها و عوارض کسب و کار منابع درآمدی مستقیم شهرداری هستند که جزء ردیف های پایدار مالی قرار دارد.
وی بیان کرد: اداره مالیاتی نیز قرار است بخشی از مالیات های دریافتی را به شهرداری اختصاص دهد.
معاون اداری مالی شهرداری اصفهان با اشاره به تحقق 3 درصدی مالیات های ارزش افزوده در شهرداری گفت: در مجموع پیگیری های صورت گرفته از سال 90 سقف درآمدهای شهرداری که در سال 90 زیر 15 درصد بوده در سال 95 به 40 درصد رسیده است.
به دنبال کسب عوارض داخل حریم پالایشگاه هستیم
نور صالحی تصریح کرد: برخی ردیف های درآمدی دیگر نیاز به پیگیری های حقوقی ویژه داشته است مانند عوارض پالایشگاه که شامل عوارض آلایندگی است که به ثمر رسیده و کمک خوبی به بودجه شهرداری خواهد شد که این کار ماحصل سالها تلاش برای اثبات آلایندگی است که البته به دنبال کسب عوارض داخل حریم پالایشگاه هستیم.
شفاف سازی محاسبات صدور پروانه
معاون اداری مالی شهرداری اصفهان اظهارکرد: ایجاد شهرداری شیشه ای برای شفاف سازی و واضح شدن همه عملیات ها و اقدامات است.
نورصالحی افزود: این مسئله پیش از این شروع شده و بسیار جای کار دارد و در حال حاضر سامانه سما به منظور شفاف سازی محاسبات در منطقه 13شهرداری اصفهان به صورت پایلوت در حال اجراست.
وی خاطرنشان کرد: بیش از 95درصد آنچه که شهرداری در قالب هزینه های مختلف همچون صدور و تمدید پروانه ساخت دریافت می کند به وسیله این سامانه محاسبه می شود.
وی ادامه داد: اقدامات انجام شده در رابطه با شهرسازی الکترونیک پیش از این با کندی انجام می شد که از سال 93 با قوت و قدرت بیشتری حرکت کرد تا کل فرآیندهای شهرداری مکانیزه شود.
نورصالحی اذعان داشت: در طرح تکریم ارباب رجوع ادعا نمی کنیم تمامی فاکتورها به صورت صددرصد تحقق یافته ولی در تلاش هستیم تا مردم شفاف تر به پاسخ پرسش های خود برسند و به حق خود واقف شوند.
وی همچنین به انتخابات شورای شهر در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در انتخابات از هیچ فرد و جناح خاصی حمایت نمی کنیم.
معاون اداری مالی شهرداری اصفهان ادامه داد: هیچ ردیف بودجه ای برای حمایت از طیف خاصی در رابطه با انتخابات آینده شورای شهر در نظر گرفته نشده است و نه موظف و نه مجاز به این امر هستیم.
نورصالحی افزود: شهرداری اصفهان نیز همانند سایر نهادها تنها بودجه ای را در سطح کلان برای هرچه برگزاری هرچه پرشورتر انتخابات به منظور مشارکت حداکثری مردم در نظر گرفته است.
اداره 70 کتابخانه شهرداری یا واگذاری 8 کتابخانه به شهرداری
وی تصریح کرد: طبق قانون نیم درصدی درآمد های شهرداری به کتابخانه ها اختصاص دارد، البته در انجمن کتابخانه ها شهردار و رییس شورای شهر عضو و رییس سازمان ارشاد نیز دبیر انجمن است.
معاون اداری مالی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: به این انجمن پیشنهاد کردیم که یا عهده دار اداره 70 کتابخانه های شهرداری باشد و یا مدیریت 8 کتابخانه خود را به شهرداری بسپارد که در این زمینه هنوز به توافق نرسیده ایم.
قطع کمک های دولتی به حمل و نقل عمومی
نورصالحی همچنین در خصوص بودجه قطارشهری اصفهان گفت: در مورد قطار شهری مصوبه ای وجود دارد که باید 50 درصد از هزینه ناوگان حمل و نقل عمومی را دولت بپردازد.
وی افزود: در گذشته و طبق قانون این روند دنبال می شد ولی در سالهای اخیر کمک های دولتی قطع شد و سهم شهرداری در پرداختی های این مورد به 100 درصد رسید. معاون اداری مالی شهرداری اصفهان تصریح کرد: به عنوان مثال برای خرید اتوبوس های تک کابین 450 میلیون تومان و برای اتوبوس های دو کابین 850 میلیون تومان هزینه می شود که هزینه تمام آن را شهرداری تقبل می کند.
نورصالحی خاطرنشان کرد: وصولی های شهرداری با توجه به اینکه بازار ساخت و ساز در رکود بوده ، مقداری کاهش داشته است.
وی اظهارکرد: البته تا سال قبل بیشترین تعداد پروانه ساختمانی را صادر کردیم و امسال هم نسبت به گذشته روند خوبی را داشتیم و امیدواریم در 6 ماهه دوم سال روند بهتری داشته باشیم.
قانون منع به کارگیری بازنشستگان دستگاه های اجرایی
نورصالحی با اشاره به قانون منع به کار گیری بازنشستگان دستگاه های اجرایی افزود: این قانون 60 روز پیش ابلاغ شد و از ابتدای سال با قوانین قبلی سعی شد این روند ساماندهی و در چارچوب خود با رعایت شود.
وی تصریح کرد: طبق تبصره 2 قانون منع به کارگیری بازنشستگان، افراد دارای مدرک بیشتر از کارشناسی، در مواقع ضروری و خاص می توانند یک سوم زمان و حقوق یک سوم افراد عادی به کار خود بپردازند که این کار خلاف قانون نبوده و هدف آن تامین نیروهای متخصص و برای رفع نیاز های سیستمی است.
بیشترین نارضایتی مردم به دلیل معطلی در روندهای اداری است
وی با اشاره به اهمیت موضوع تکریم ارباب رجوع ابراز کرد: بخشی از این موضوع به همکاران و قوانین بر می گردد، طبق گزارش های مشخص و دریافتی بیشترین نارضایتی مردم به دلیل معطلی در روند های اداری و غیره است که به سازو کار و فرایند های آن مربوط است.
معاون اداری مالی شهرداری اصفهان ادامه داد: طی جلسات متعدد موضوعات فرایندی را رصد می کنیم و کلیه فرایند ها را به مجموعه خود آن معاونت یا بخش های دیگر برگشت می دهیم تا آنرا رسیدگی کنند.
وی با اشاره به بودجه تخصیصی به مناطق محروم افزود: در بودجه 95 برای مناطق محروم 66 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است که علاوه بر درآمد های خود شهرداری آن مناطق دریافت هایی را از شهرداری مرکزی دارند.

نوشتن دیدگاه