شنبه 31 شهريور 1403, Saturday 21 September 2024, مصادف با 17 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3521
منتشر شده در پنج شنبه, 08 مهر 1395 09:22
تعداد دیدگاه: 0
در سازمان محیط زیست چه خبر است؟

با گذشت کمتر از 20 روز از دستگیری و بازداشت سه نفر از مدیران ارشد اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران به اتهام فساد مالی، حالا پای مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی و 7نفر دیگر از پرسنل این اداره کل نیز به موضوع مشابه باز شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، انتشار خبر بازگشایی پرونده قضایی به جرم اختلاس و ارتشا و کلاهبرداری علیه 8 نفر از پرسنل اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی و صدور کیفرخواست برای این افراد از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تبریز در حالی صورت گرفته که محمد هادی حیدرزاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران از سمتش دیروز کنار گذاشته شد.
 روز گذشته طی حکمی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، ناصر مهردادی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران را به جای حیدرزاده به عنوان مدیرکل جدید استان تهران معرفی کرد. مراسم تودیع و معارفه این دو مدیر، بدون حضور خبرنگاران برگزار شد و پرتال خبری سازمان حفاظت محیط زیست نیز بدون اشاره به برکناری یا استعفای حیدرزاده، با انتشار تنها یک خبر کوتاه ناصر مهردادی را مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست استان تهران معرفی کرد.اما یک مقام آگاه در سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پی اتفاقات اخیر در اداره کل محیط زیست استان تهران تصمیم به برکناری محمدهادی حیدرزاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گرفت اما این گونه وانمود شده که مأموریت آقای حیدرزاده که از سه سال پیش از سوی شهرداری مأمور به خدمت در محیط زیست شده بود به پایان رسیده و او حالا دیگر باید به شهرداری برگردد.»
حیدرزاده نخستین مدیری بود که توسط ابتکار در سال 92 منصوب شد ، این انتصاب در همان زمان نیز با انتقادهایی مواجه بود و برخی منتقدان او را که پیش از این به مدت 8 سال مشاور زیست محیطی شهردار تهران و رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران بود برای اداره کل محیط زیست استان تهران بسیار کم تجربه می‌دانستند.
استان تهران با در اختیار داشتن بیش از 70 درصد صنایع آلاینده و قطب‌های صنعتی کشور مهم‌ترین و پرمعضل‌ترین استان کشور از لحاظ موضوع های زیست محیطی است که با وجود تمرکز بالای 15 میلیون جمعیت اما از گذشته تاکنون همواره بیشترین حجم زمین خواری‌ها و اعمال نفوذها در سطح اراضی ملی و حفاظت شده در این استان رخ داده است.
بازداشت گروهی پرسنل محیط زیست در تبریز
در همین حال، خبرگزاری فارس روز گذشته از بازداشت مدیرکل و 7 نفر از پرسنل محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی، خبر داد. بر اساس این گزارش رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی در نامه ای به معصومه ابتکار از اینکه این افراد با وجود کیفرخواست صادره به اتهام ارتشا و اختلاس همچنان در سر کار خود حضور دارند، انتقاد کرده و خواستار تعلیق این افراد شد.
مظفری رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفته بود: حکم تعلیق در این باره توسط دادستان تبریز صادر شده و پیگیر چرایی اجرانشدن حکم تعلیق از طریق سازمان حفاظت محیط زیست هستیم.
او با بیان اینکه حکم تعلیق در موضوع های ارتشا و اختلاس صادر می‌شود، گفته بود: از سال گذشته 16 پرونده مهم مبارزه با مفاسد اقتصادی در دادگستری آذربایجان شرقی مورد رسیدگی قرار گرفته است و هم‌اکنون دادستان تبریز پیگیر دلیل تعلیق نشدن مدیران متخلف است.
تشکیل گروه‌های بازرسی برای شناسایی متخلفان در محیط زیست
از سوی دیگر مدیرکل دفتر بازرسی و ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست روز گذشته اعلام کرد: گروه‌های بازرسی برای شناسایی حوزه‌های متخلف در محیط زیست تشکیل شدند. مرتضی فرید، در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران، بدون اشاره به موضوع بازداشت مدیران استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرده است: تاکنون تخلفات اداری مدیران دستگیر شده محیط زیست استان تهران تأیید و ثابت نشده و مرجع قضایی پیگیر این ماجرا است، بنابراین بازی کردن با آبروی افراد به هیچ عنوان قابل گذشت نبوده و قابل پیگیری است.
او درباره دلیل بروز چنین اتفاقی گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران به دلیل وجود مشکلات متعددی همچون کمبود شدید منابع مالی و انسانی، برخورداری از موقعیت ویژه پایتخت، درگیر مسائلی شده که باید در مسیر قانونی، فارغ از هیاهو و جنجال رسانه‌ای و با رفع چالش‌ها، همچنین افزایش همکاری‌های فراقوه‌ای و بین بخشی رفع شود.مدیرکل دفتر بازرسی و ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از همان ابتدا بر سالم‌سازی فضای اداری و مبارزه با فساد پافشاری داشته و آمادگی سازمان خود را برای پایلوت در این زمینه اعلام کرده بود، گفت: در همین راستا، دفتر بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست با تشکیل گروه‌های بازرسی و نظارتی در حوزه‌های مختلف، طی ماه‌های گذشته ضمن انجام بازدیدهای متعدد از اداره حفاظت محیط زیست استان تهران و شهرستان‌های تابعه، اقدام به مستندسازی و پیگیری تخلفات کرده و برخی از کارکنان متخلف را نیز به منظور انجام مراحل قانونی روند مقابله با تخلفات به کمیته تخلفات سازمان معرفی کرده است.

نوشتن دیدگاه