يكشنبه 4 آذر 1403, Sunday 24 November 2024, مصادف با 22 جمادی‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 22995
منتشر شده در چهارشنبه, 30 آذر 1401 14:08
تعداد دیدگاه: 0
عضو هیئت رئیسه مجلس خبر داد؛

عضو هیئت رئیسه مجلس از کلید خوردن تحقیق و تفحص از سازمان هواپیمایی کشوری در راستای بازنگری در ساختار معیوب صنعت هوایی خبر داد و گفت: با وجود اهمیت نقش سازمان هواپیمایی در حمل‌ونقل کشور، آنچه اکنون در این صنعت مشاهده می‎‌شود، نشان از بی‎قانونی، بی‎برنامگی، سوء مدیریت،‌ رها بودن و افسارگسیختگی...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، احمد نادری از تدوین طرح تحقیق و تفحص از سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد و گفت: سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان دولتی زیرمجموعه وزارت مسکن، راه و شهرسازی است که وظیفه تنظیم هوانوردی کشوری با تأکید بر ایمنی و امنیت و همچنین سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، تدوین آیین‌نامه‌ها و شیوه نامه‌ها، انتخاب و ساماندهی ناوگان هوایی کشور، توسعه فرودگاه‌های کشور و عقد قراردادهای بین‌المللی در امور حمل‌ونقل هوایی را به عهده دارد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود اهمیت نقش سازمان هواپیمایی در حمل و نقل کشور، آنچه اکنون در این صنعت مشاهده می‎شود، نشان از بی‎قانونی، بی‎برنامگی، سوء مدیریت،‌ رها بودن و افسارگسیختگی مدیریتی و نظارتی سازمان است که این شرایط موجب شده صنعت مذکور وضعیت وخیمی را از نظر کمی و کیفی تجربه کند.

وی با اشاره به تدوین طرح تحقیق و تفحص از سازمان هواپیمایی کشوری، درباره اهمیت این موضوع، توضیح داد: حمل و نقل هوایی در توسعه پایدار، اشتغال‌زایی، رضایت شهروندی در عرصه ملی تأثیرگذار است همچنین در گسترش روابط بین‎المللی، تبادلات اقتصادی، فرهنگی و حتی تکنولوژیکی به‌علاوه نمایش قدرت زیرساخت ملی و تسریع امور حیاتی نقش حساسی بر عهده دارد، لذا شناخت مشکلات این بخش حساس، در ساماندهی فعالیت‎های مربوط به جابه‌جایی مسافران، توسعه شبکه پروازی، کاهش سوانح هوایی و ارتقاء سطح رضایتمندی عمومی و ... تأثیر گذار است.

نادری اضافه کرد: لزوم خارج شدن از انفعال و اعمال وظیفه نظارتی و مدیریتی در تصمیم برای هوانوردی عمومی کشور، بازنگری ساختار معیوب صنعت، ساماندهی شرکت‌های فعال در صنعت، رفع تعارضات درون دستگاهی و بهم ریختگی بدنه این صنعت، عملیاتی کردن راهکارهای ارتباط مستمر با دنیای هوانوردی و کشورهای همجوار، بهره‌گیری بهینه از توان بار هوایی و لجستیک، توازن در ساخت و سازهای فرودگاهی و زیرساخت‎ها، خرید و تأمین ناوگان مناسب، تأمین امنیت پروازی و رضایت هم‎میهنان،‌ همگی از جمله ضرورت‌هایی است که موجب شد، طرح تحقیق و تفحص از سازمان هواپیمایی کشوری را تدوین کنم.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز دوره آن نیست که پس از چند دهه مدیریت، عده‌ای دور هم بنشینند و بدون برنامه و نظارت مجوز ایجاد ایرلاین بدهند یا ندهند؛ اکنون ایرلاین‌هایی در کشور داریم که با یک فروند تا سه فروند هواپیما فعالیت می‌کنند و خود معضل جدی در صنعت هوانوردی هستند و هم در نگاه علم مدیریت و هم از نگاه تجربه،‌ چنین شرکت‌هایی جز هزینه‌زایی و تحمیل و تأمین آن از جیب مشتری، چیز دیگری به همراه ندارد، اگر سازمان هواپیمائی کشوری و شورای عالی مربوطه درست عمل می‌کرد امروز شاهد بیماری و مرگ قریب الوقوع این صنعت کلیدی و حساس نبودیم.

وی در تشریح محورهای اصلی تحقیق و تفحص، گفت: مباحث و واقعیات متعددی در خصوص ریاست سازمان هواپیمایی کشوری و تیم مدیریتی ایشان از جمله حیف و میل بیت‎المال، وضعیت نابسامان منابع انسانی، مالی و سرمایه‎ای و تاراج سرمایه ملی و لطمه زدن به سرمایه اجتماعی و ایجاد جو ناامیدی در میان ذی‎نفعان مطرح است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در کنار عدم پاسخگویی و شفافیت عملکرد، وضعیت نابسامان ناوگان هوایی و کیفیت ضعیف خدمات ارائه شده به مردم در همه ابعاد، موضوعاتی است که می‎بایست به مثابه یک مهم به آنها پرداخت. از این رو لازم است از زمان آغاز فعالیت مدیریت فعلی تحقیق و تفحص انجام شود./ انتهای پیام

مجلس شورای اسلامی

نوشتن دیدگاه