دوشنبه 11 تير 1403, Monday 1 July 2024, مصادف با 24 ذی‌الحجه 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25841
منتشر شده در شنبه, 09 تیر 1403 15:47
تعداد دیدگاه: 0
وزیر کشور:

وزیر کشور ضمن تشریح برنامه بعدی وزارت کشور برای برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اقدامات توهین آمیز برخی براندازان در کشورهای غربی و اهانت آنان به رای دهندگان ایرانی گفت: این صدای تروریست هایی است که در غرب لانه کرده اند و از صدای مردم می هراسند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، احمد وحیدی وزیر کشور با اعلام پایان مرحله اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با لطف الهی و توجهات اهل بیت علیهم السلام یک بار دیگر موفق شدیم همگی با هم، کار بزرگ دیگری را تحقق بخشیم که در فاصله بسیار کم ۴۰ روز پس از شهادت شهید بزرگوار حضرت آیت الله رئیسی و همراهان ایشان شکل گرفت.

وزیر کشور افزود: انتخابات در امنیت و سلامت کامل با رقابت بسیار جدی و با حضور ارزشمند و گرانقدر مردم عزیزمان برگزار شد. بعد از پایان انتخابات در ساعت ۱۲ نیمه شب گذشته در اسرع وقت نسبت به شمارش آرا و اعلام آن اقدام شد و همه اطلاعات به استحضار مردم شریف و عزیزمان رسید. این استاندارد ارزشمندی را ایجاد کرد که در فاصله ای بسیار کم همه چیز آماده شد و مثل همه کارهای اینچنینی جمهوری اسلامی به موقع و در وقت خود انجام شد.

وی تاکید کرد: لازم است از استانداران، فرمانداران، بخشداران، دهیاران، هیات های اجرایی، هیات های نظارت، شورای نگهبان، هیات اجرایی مرکزی انتخابات و از وزارتخانه های درگیر به ویژه وزارت امور خارجه تشکر کنم که کار رای گیری در خارج از کشور را به عهده داشتند؛ همچنین از وزارت ارتباطات که کار برقراری ارتباطات امن را برعهده داشتند و نیز از مجموعه عوامل انتظامی، نظامی، امنیتی و به ویژه فراجا که مسئولیت امنیت انتخابات را بر عهده داشتند از همه رسانه ها و شما خبرنگاران به ویژه عزیزانمان در صدا و سیما که بسیار فعالیت ارزشمندی داشتند و در این مدت کم فرصتی را برای انعکاس صحبت های داوطلبان فراهم کرد. از خود داوطلبان نیز تشکر می کنیم که حضور ارزشمندی داشتند چه عزیزانی که در میانه راه انصراف دادند و چه عزیزانی که تا آخر راه ماندند از اخلاق خوب خود نامزدها و به ویژه آنچه در این باره از ستادهای مرکزی نامزدها دیدیم و تلاش کردند ضوابط را رعایت کنند، تشکر می کنیم.

البته قدردانی اصلی مربوط به مردم عزیزمان است که حضور بسیار ارزشمندی را در تمام مراحل داشتند؛ با وجود اینکه ما در این چند ماهه چند انتخابات خبرگان در ۱۱ اسفند، مرحله اول انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز در ۱۱ اسفند، مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۱ اردیبهشت و اخیرا هم در ۸ تیر دور اول انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و مردم عزیز ما این مدت درگیر انتخابات متعدد بودند و حضورشان بسیار مغتنم بود.

وحیدی ادامه داد: اکنون ما برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با حضور دو نامزد محترم در جمعه پیش رو (۱۵ تیر) آماده می شویم و یک بار دیگر منتظریم که مردم عزیز و شریفمان در روز جمعه آینده در انتخابات حضور یابند و این جای تشکر دارد که مردم عزیز ما چه در حضورهای خیایانی مانند بزرگداشت و بدرقه شهدای پرواز اردیبهشت، چه در مراسم غدیر و سایر مناسبت ها حضور ارزشمند داشتند. این حقیقتا تجسم همان مردمسالاری دینی است که در همه جا نقش مردم عزیز ما برجسته بوده و هست.

وزیر کشور با اشاره به حمله ناجوانمردانه تروریست ها به نیروهای انتظامی حافظ صندوق های رای گفت: یاد می کنیم از دو شهید عزیز ما در فراجا که حین انتقال یکی از صندوق های رای توسط عوامل مزدور و ضد مردمی مورد هجوم قرار گرفتند و در منطقه جکیگور سیستان و بلوچستان به شهادت رسیدند؛ یادشان را گرامی می داریم.

وحیدی همچنین از شهید حسین امیرعبداللهیان یاد کرد و گفت: کار خوبی که عزیزان ما در وزارت امور خارجه با تجمیع آرای مردم ایران در سرتاسر جهان انجام دادند در وزارتخانه ای انجام شد که شهید امیرعبداللهیان مدیریت آن را بر عهده داشت.

وحیدی گفت: امیدواریم دو داوطلب عزیزی که باید در جمعه آینده خود را در معرض رای مردم قرار دهند مثل دور قبل کاملا همه ضوابط قانونی و اخلاق انتخاباتی را رعایت کنند و شاهد آن باشیم که انتخابات دیگری را در تراز جمهوری اسلامی داشته باشیم تا همگان ناظر باشند که این اتفاقات مهم در کمال آرامش در کشور رخ می دهد.

وزیر کشور در پایان سخنانش در این بخش، در پاسخ به خبرنگاری که پرسید "با انصراف نماینده صاحب رأی دوم آیا نفر سوم به انتخابات راه پیدا می کند؟"، گفت: طبیعتا قرار نیست چنین اتفاقی بیافتد و دو نامزد اول در دور دوم رقابت خواهند کرد.

وحیدی، در پاسخ به سوالی در خصوص برگزاری مرحله دوم انتخابات در کانادا نیز گفت که با توجه به حرکت زشتی که این کشور در امتناع از برگزاری مرحله اول انجام داد، برگزاری مرحله دوم در این کشور را بعید می داند.

وی افزود: برغم صدای بلند این کشور در موضوعات حقوق بشری و دمکراسی، اما اجازه اخذ آرای ایرانیان مقیم کانادا را ندادند.

وحیدی با بیان اینکه «وزارت امور خارجه برغم کارشکنی کانادایی ها در مرحله اول، موضوع را همچنان پیگیری خواهد کرد»، گفت: با شناختی که از آنها داریم و نقشی که آنها در موضوع فلسطین و حمایت از رژیم اشغالگر صهیونیستی دارند، بعید می دانیم برای مرحله دوم هم همکاری کنند.

وزیر کشور در عین حال از کشورهایی که برای برگزاری مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری در کشورهایشان و اخذ آرای ایرانیان همکاری و تعامل داشتند، تقدیر و تشکر کرد و درباره مرحله دوم نیز گفت که برای مرحله دوم در خارج از کشور تعرفه ها از قبل با این احتمال که ممکن است انتخابات به مرحله دوم بیانجامد به سفارت های خارج از ایران ارسال شده است.

وحیدی در خصوص تبلیغات مرحله دوم نیز گفت که امروز شنبه موضوع در کمیسیون تبلیغات ستاد انتخابات پیگیری می شود.

وی افزود: تبلیغات نامزدهای راه یافته به دور دوم از فردا یکشنبه آغاز می شود و تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت و پس از آن براساس قانون در روز پنجشنبه ممنوعیت تبلیغات داریم و جمعه آینده نیز مرحله دوم برگزار خواهد شد.

وزیر کشور همچنین حضور گسترده مردم را در انتخابات این دوره ریاست جمهوری ارزشمند و مهم توصیف کرد و در عین حال در پاسخ به سوال خبرنگارانی که تحلیل این انتخابات را از وی جویا شده بودند، گفت: تحلیل ها باشد برای وقتی دیگر.

سوال دیگری که خبرنگاران از وزیر کشور پرسیدند، مربوط به حرکات زشت و ضد دموکراسی برخی عناصر ضد ملی و ضد انقلاب در خارج از کشور و در مقابل سفارت خانه های محل اخذ رای بود.

این افراد موهن به نام آزادی، با توهین به رای دهندگانی که در روندی دموکراتیک و مردمسالارانه در کشورهای غربی پای صندوق های رای رفتند از هیچ اهانتی به مردم فروگذار نکرده و تلاش کردند مانع رای دهی ایرانیان ساکن در خارج از کشور شوند؛ اقداماتی که با واکنش های متعددی به ویژه در شبکه های اجتماعی روبرو شد و بسیاری از ناظران این توهین ها و تهدیدها را در راستای نفرت پراکنی ضد مردمی دانستند.

وزیر کشور در این باره گفت: عمل زشتی از سوی برخی عناصر ضد انقلاب در مقابل برخی سفارت خانه های ایران در خارج از کشور صورت گرفت و ماهیت آنان را نشان داد که با انتخابات و رای دادن مردم مخالف هستند.

وی گفت: این صدای تروریست هایی است که در غرب لانه کرده اند و از صدای مردم می هراسند./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه