معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان از تحویل ۸۰ هزار تُن ریل ملی به وزارت راه و شهرسازی تا پایان امسال خبر داد و گفت: تاخیر در زمان تحویل ریل ملی به دلیل برخی مشکلات در قراردادها و ضمانت نامه ها است.
احسان دشتیانه با اشاره به اینکه بر اساس توافق انجام شده، ذوب آهن اصفهان تا پایان سال جاری ۴۰ هزار تُن ریل به راه آهن و ۴۰ هزار تُن ریل به شرکت ساخت و توسعه زیربنایی تحویل می دهد، پیرامون دلایل تاخیر در ریل به راه آهن، بیان داشت: تحویل ریل به راه آهن قرار بود تا پایان سال گذشته انجام شود اما به دلیل وجود پاره ای مشکلات در قرارداد و ضمانت نامهها این کار به تاخیر افتاد.
وی افزود: قرارداد ذوب آهن با شرکت راه آهن برای تولید ریل به صورت ارزی بود که آن را به ریالی تبدیل کردیم.
معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن تصریح کرد: همچنین در ضمانت نامهها مشکلاتی وجود دارد که برای برطرف شدن آنها به زمان نیاز داریم.
وی با اشاره به اینکه مسئولان شرکت توسعه زیرساخت و راه آهن، امکان واردات از طریق فاینانس و عدم توانایی در پرداخت نقدی و ارائه اوراق بجای بودجه نقد را مشکل اصلی خرید ریل از ذوب آهن اعلام کرده اند، گفت: برای برطرف شدن مشکل نقدی تامین ریل ملی، نیاز است دولت در قراردادهای بعدی، بودجه نقدی برای وزارت راه در نظر بگیرد تا خرید ریل ها به صورت نقدی انجام شود.
دشتیانه تصریح کرد: ذوب آهن در حال حاضر برای گشایش فاینانس داخلی با مشکلات متعددی روبرو است.
وی با بیان اینکه این شرکت سرمایه گذاری سنگینی برای پروژه تولید ریل انجام داده است، گفت: کارشناسان راه آهن و سایر شرکت های داخلی مصرف کننده، خطوط نورد ریل و آزمایشگاه های این شرکت را که بر اساس استانداردهای روز دنیا و فناوری های کشور آلمان تاسیس شده اند، مورد ارزیابی قرار داده و کیفیت ریل ملی تولید شده در این شرکت را تایید کرده اند.
معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه روند تولید ریل ملی در ماه جاری با حضور بازرسان شرکت راه آهن در ذوبآهن از سرگرفته می شود، افزود: پیش از این، ذوب آهن اصفهان به صورت آزمایشی سه هزار تُن ریل برای مصارف داخلی خود تولید کرده است.
وی گفت: تولید ریل ۴۶E۲ یا U۳۳ هم اکنون بطور کامل در این شرکت، عملیاتی شده و آماده تولید انبوه است.
دشتیانه، ادعای جذابیت بیشتر تولید تیرآهن بال پهن نسبت به ریل برای این شرکت را رد کرد و گفت: نورد ٦٥٠ ذوب آهن از توانایی تولید٤٠٠ هزار تُن ریل و انواع تیرآهن بال پهن و بال نیم پهن در سایزهای مختلف برخوردار است.
معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اضافه کرد: همچنین مصارف مربوط به تیرآهن های سنگین، محدود و اصلاُ امکان تولید صرف این کالا در نورد٦٥٠ بدلیل محدودیت بازار وجود ندارد در نتیجه این تحلیل که بر اثر جذابیت تولید تیرآهن، ذوب آهن اقدام به تولید ریل نمی کند، اطلاعاتی نادرست برای توجیه وارادت است.