انحصار صوت و فیلم جشنواره فیلم فجر در حالی در انحصار اسپانسر این جشنواره قرار گرفته است که این رویداد "جشنوارهای ملی" است و انعکاس رسانهای آن باید در اختیار "رسانه ملی" باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، شبِ قبل از اختتامیه، شبکه نمایش طیِ خبر رسانهای اعلام کرد که از طریقِ برنامه «سینمایش»، آیین برگزیدگان جشنواره فیلم فجر را به طورکامل روی آنتن خواهد برد. البته این اتفاق در سالهای قبل هم میافتاد و هر بار با حاشیهها و اختلالهایی مواجه میشد اما این بار مدتِ زمان آن بالاتر رفت. مجری و عواملِ برنامه «سینمایش» به دلیلِ این اختلال فنی مجبور بودند هر بار از مردم عذرخواهی کنند و در لحظات حساسِ اختتامیه صدایی از سالنِ میلاد نیامد و بسیاری برای استفاده از آن لحظات از پلتفرمها و شبکههای اجتماعی بهره بردند.
بسیاری در همان موقع شروع به حاشیهپراکنی کردند که تلویزیون به دلیل سانسور این حرکت را انجام داده و ربطی به مشکلِ فنی ندارد. اما شبکه نمایش توضیحی را در سایت خود قرار داد که مسئولیت خروجی صدا و تصویر سالن با ستاد جشنواره بوده و همکاران فنی سازمان از خروجیهای تالار مراسم، این رویداد را انعکاس دادند از این رو ضمن عذرخواهی از این اختلال، با تلاش همکاران فنی در ادامه این اشکال مرتفع شده و پخش برنامه ادامه یافت. بازپخشِ بخش قطع شده، بلافاصله در دستور کار قرار گرفت.»
اما برج میلاد هم سکوت نکرد و توضیحاتی داد و اطلاعیهای صادر کرد: «برج میلاد بار دیگر میزبان اهالی رسانه و هنرمندان، در جشنواره چهلم فیلم فجر بوده است و با برگزاری اختتامیه این جشنواره این رویداد بزرگ فرهنگی کشور به پایان رسید. بیتردید برگزاری شایسته این رویداد مهم، حاصل تلاش و همکاری جمعی و گسترده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی و همچنین مجموعه برج میلاد تهران است.
با توجه به مشکل پیشآمده حین پخش زنده اختتامیه جشنواره از شبکه نمایش و مشکل قطعی صدا، به اطلاع برساند که در طول اجرای این برنامه در سالن اصلی و تجهیزات فنی برج میلاد تهران هیچگونه قطعی صدا اتفاق نیفتاده که گواه آن پخش زنده بدون مشکل مراسم از دیگر رسانههایی است که این رویداد را به صورت زنده پوشش میدادهاند.
مسئولیت خروجی صدای سالن بعد از میز صدا بر عهده رسانه پخشکننده بوده و تمامی تجهیزات بعد از خروجی متعلق به آن رسانه است. در طول ایام جشنواره چهلم فیلم فجر، همواره برج میلاد همکاری گستردهای با اصحاب رسانه برای پوشش بدون مشکل این جشنواره ملی داشته است.»
این اتفاق حاشیههای زیادی در فضای شبکههای اجتماعی هم داشت که اختلال در صدای پخش مستقیم تلویزیونی آن هم در اوج معرفی برندگان و اهدای جوایز و قطع پخش زنده و روی آنتن رفتن طولانی تصاویر بیربطی همچون فیلمهای قدیمی «رنگ خدا» و «یک حبه قند» چه معنی میدهد. آیا به خاطر اظهارنظرهای برندگان بعد از اهدایِ جوایز قرار است نکتهای رد و بدل شود که برای تلویزیون حاشیهساز شود؟ حتی موسیقی متنِ فیلم «از کرخه تا راین» هم پخش شد که با این موسیقی هم شوخیهای جالبی شد.
این در حالی است که بهبودی تهیهکننده برنامه "بسته پیشنهادی" اختلال 10 دقیقهای این برنامه تلویزیونی را هم به دلیل رفتنِ برق برج میلاد اعلام کرده است.
البته این اتفاق در هر اختتامیهای به وجود آمده و حالا این حواشی بیشتر هم شده است. پیگیریها نشان میدهد صداوسیما خصوصاً در شبکه نمایش آن امکاناتی که باید در اختیار نداشته است. چرا که پیش از برگزاری و پوشش رسانهای اختتامیه به برج میلاد و دبیرخانه جشنواره اعلام شده بود که صوت و تصویرِ اختتامیه باید در انحصار رسانه ملّی باشد. مثلِ فوتبال یا هر تورنمنت و برنامه دیگری که پخش زنده روی آنتن دارد. اما اسپانسرِ جشنواره فیلم فجر تمام قواعد را بر هم زد گویا خروجیهای میکسل صدا و حتی لاین رزروها هم در اختیار پلتفرمها و سایتهای مجازی برای پخش زنده قرار داده شده است.
گویا برای سازمان صداوسیما و برنامه مربوطه پخشکننده اختتامیه، حتی لاینِ رزرو هم قائل نشدند و یک خروجی صدای سه تایی روی زمین قرار داشت که آن را در اختیار صدا وسیما قرار دادند. به نظر میرسد فشارهای حذف سیمرغ مردمی و یکسری چالشهای دیگر همچون لو رفتن اسامی سیمرغهای جشنواره قبل از آیین اختتامیه باعث شد تا دبیرخانه جشنواره حوصله ورود به این چالش جدید را نداشته باشند. فضایِ پخشِ اختتامیه جشنواره در فضایمجازی نشان میدهد اسپانسرِ برنامه به هرکسی آمده لاین رزرو و خروجی میکسلِ صدا دادهاند و آن لاینِ درستی که باید در اختیار صداوسیما قرار میگرفت، اتفاق نیفتاد.
حالا چرا قطع میشود و آن هم اختلال 20 دقیقهای اتفاق میافتد؟ پیگیریها نشان میدهد وقتی مسئول صدای سالن سر و صدای آزار دهنده (نویز) میشنود مجبور میشود این لاینِ سازمان صداوسیما را دربیاورد و تلاشگران فنی سازمان صداوسیما به سمت واحد سیار بروند که مسیرِ طولانی تا آنجا وجود داشت تا مشکل از آنجا برطرف شود به گونهای این صدا به پخش زنده تلویزیون برگردد. به همین خاطر تا حل شدن این مشکلِ صدا و رسیدن به مسیر طولانی واحد سیار، این اختلال 20 دقیقهای را به وجود آورد.
جالب است که یکی از مسئولین و دستاندرکاران امرِ در پخشِ صداوسیما هم همین نکته را مطرح کرد حتی میکروفونِ اضافهای هم در اختیار گروه فنی پخشِ زنده تلویزیون قرار ندادند که در این راستا بتوانند، آمبیانسِ سالن را برای مخاطبان داشته باشند. اما شبکه نمایش بلافاصله بعد از اختتامیه آن 20 دقیقه اختلال را بدونِ کموکاست روی آنتن برد و حتی برخی از اظهارنظرها هم پخش شد. اظهارنظرهایی که در همان لحظات ابتدایی اختلال، برخی در فضایمجازی نوشتند که باز هم تلویزیون سانسور کرد!
این مسئول گفت که اگر مسئولین و دستاندرکاران جشنواره اطلاع میدادند قرار است این امکاناتِ حداقلی را برای پخش برنامه زنده در اختیار تلویزیون قرار دهند حتماً اجازه پخش داده نمیشد که هم مخاطبین آزرده شوند و هم تلاشهای بچههای تلویزیون در برجِ میلاد که از روز اول تا اختتامیه از هیچ تلاشی دریغ نکردند تا چهلمین جشنِ سینمای ایران در قاب سیما به نمایش درآید، زیر سؤال برود.
اما این نگاه اسپانسرزده جشنواره فیلم فجر، باعث شد تا مجری برنامه هم بارها نامِ سرمایهگذاران و اسپانسرِ جشنواره را بیاورد و به گونهای فرهنگ را به سمت تجاری شدن پیش ببرد؛ همان نگاهی که سرمایهگذاران و اسپانسرها در مواجهه با مسائل فرهنگی و هنری بارها این رویه را داشتهاند حتی در میانِ آگهیهای بازرگانی هم میتوان به این حقیقت پی برد./ تسنیم
انتهای پیام