جمعه 30 شهريور 1403, Friday 20 September 2024, مصادف با 16 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1989
منتشر شده در دوشنبه, 08 تیر 1394 03:01
تعداد دیدگاه: 0
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان:
پرمصرف ها جریمه می شوند

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان آب شرب اصفهان را کاملا بهداشتی دانست و گفت: سلامت آب استان طی چندین مرحله آزمایش در آزمایشگاه های معتبر ایران و دنیا به اثبات رسیده است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز ، هاشم امینی در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه استان اصفهان اظهار کرد:آب اصفهان از کیفیت...

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان آب شرب اصفهان را کاملا بهداشتی دانست و گفت: سلامت آب استان طی چندین مرحله آزمایش در آزمایشگاه های معتبر ایران و دنیا به اثبات رسیده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، هاشم امینی در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه استان اصفهان اظهار کرد:آب اصفهان از کیفیت مطلوبی برخوردار است و بر اساس قانون و شرع معتقدیم آب شرب سالم حق شهروندان بوده و به هیچ عنوان در هیچ شرایطی نباید کیفیت آب دستمایه محدودیت ها قرار گیردو از این جهت آب اصفهان در تمامی نقاط از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار است..
وی تصریح کرد: در تمام دنیا منابع آبی ناشی از منابع سطحی و زیرزمینی بوده و منابع سطحی ناشی از بارندگی در طول سال می باشد .
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خاطرنشان ساخت : میزان بارندگی در جهان حدود 700 تا 750 میلیمتر ، در آسیا حدود 600 تا 650 میلیمتر ، در کشورمان 200 تا 250 میلیمتر بوده که امروز به 205 میلیمتر رسیده و استان اصفهان در اقلیم خشک و نیمه خشک ، 120 میلیمتر بوده که امروز به 110 میلیمتر رسیده است . این درحالی است که سرانه آب تجدید پذیر 130 میلیارد متر مکعب در سال بوده که امروز این میزان به کمتر از 105 میلیارد متر مکعب در کشور رسیده است .
امینی کاهش بارندگی ، حجم ذخیره سدها در کاهش آب سفره های زیرزمینی بخاطر برداشت نامتعارف و ... را از چالش های مدیریت آب کشور خواند و گفت : ما در استان اصفهان در حوزه شرب بیش از 85 حلقه از حیز انتفاع به خاطر افت آبهای زیرزمینی به لحاظ کیفی دچار مشکل شده است . البته اگر برنامه ریزی جدی درخصوص آب نداشته باشیم آینده تأمین آب کشور سخت خواهد بود .
وی گفت : اگر در کشوری ، میزان سرانه آب تجدیدپذیر برای هر نفر در سال زیر 1700 مترمکعب باشد شرایط تنش آبی و زیر هزار مترمکعب بحران آب است ، که میزان سرانه آب تجدیدپذیر برای هر نفر در سال در استان اصفهان 900 مترمکعب بوده یعنی وارد بحران آب شده ایم .
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه بر اساس نظر دانشمندان حوزه آب ، ما باید سه حوزه صنعت ، کشاورزی و شرب را مدیریت کرده تا زندگیمان و فرزندانمان دچار مخاطره نشوند گفت : در حال حاضر 85 درصد آبی که در اختیار مردم استان قرار می گیرد از رودخانه زاینده رود و 15 درصد از چاههای عمیق و قنوات تأمین شده که 8/3 میلیون نفر در قالب 93 شهر و 300 روستا تحت پوشش می باشند .
وی آب را موضوع ملی دانست و گفت : همه مردم و نهادهای فرهنگساز باید وارد مدیریت مصرف آب شده و رسانه ها نیز به این امر کمک کنند و بی منت در راستای فرهنگسازی مصرف بهینه آب تلاش کنند .
امینی معتقد است مدیریت مصرف آب و فرهنگسازی مصرف آب باید در طول سال تداوم داشته و منحصر به هفته صرفه جویی نباشد . وی خاطر نشان کرد : باتوجه به حساسیت و تأکیدات استاندار ، سند جامع آب در بخش تأمین ، توزیع و مصرف آب در شورای بحران تصویب و مقرر شد در نخستین گام ، دستگاههای اداری استان برای اجرای این سند پیشقدم شوند که فعالیتهای خوبی هم تاکنون انجام شده است .
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت : در سال 93 حدود 104 کیلومتر شبکه های فرسوده آب استان اصلاح و در سه سال گذشته نیز 328 کیلومتر شبکه آب در استان را اصلاح کردیم . علاوه بر این با استفاده از تکنولوژیهای نشت یابی روز، فقط در سال 93 ، 150 لیتر بر ثانیه از نشتی شبکه های خطوط آب جلوگیری و در سه سال گذشته نیز این میزان به 750 لیتر بر ثانیه رسید .
امینی گفت : سال گذشته ، برای اولین بار در کشور ، سامانه مدیریت فشار و سامانه تله متری آب را راه اندازی کردیم و به منظور رفع سریع حوادث ، 103 دستگاه G.P.S بر روی ناوگان تعمیرات نصب ، تا به اهداف مورد نظر برسیم .
این درحالی است که حدود 136 هزار برداشت غیرمجاز از انشعاب آب مشترکین داشتیم که یکی از آنها استفاده از پمپ های غیرمجاز بر روی انشعابات مشترکین است .
وی در مورد میزان آب های بدون درآمد شبکه اصفهان هم گفت : میزان آب بدون درآمد در سال 86 ، 30 درصد بود که امروز به 5/17 درصد رسیده است . البته متوسط میزان آب بدون درآمد در کشور 24 درصد بوده و امید داریم میزان آب بدون درآمد در اصفهان باز هم کاهش داشته باشد و به رتبه اول کاهش میزان آب بدون درآمد کشور دست یابیم .
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان افزود : با اقدامات انجام شده ، سرانه مصرف آب خانگی در استان اصفهان را به 153 لیتر در روز رساندیم که این میزان در سال 87 ، 182 لیتر برای هر نفر در شبانه روز بود و از سال 92 نیز استاندارد سرانه مصرف آب خانگی کشور که 150 لیتر بود به 130 لیتر در شبانه روز برای هر نفر تقلیل یافت .
امینی افزود : تعداد انشعابات در بخش خانگی حدود 88 درصد و در غیرخانگی 12 درصد و حجم مصرف در بخش خانگی 79 درصد و غیر خانگی 21 درصد می باشد . این در حالی است که 3/87 درصد مشترکین ، بین صفر تا 20 مترمکعب در حد الگو مصرف می کنند و در مجموع علیرغم 30 هزار انشعاب ، هشت دهم درصد کاهش مصرف را شاهد بودیم .

  • برای مصارف متعادل افزایش تعرفه نداریم

وی به بخش تعرفه آب هم اشاره کرد و گفت : علیرغم اینکه معتقدیم یکی از راههای بازدارنده در مصرف آب ، اعمال تعرفه های افزایشی برای مشترکین است اما در سالجاری تا امروز ، افزایش تعرفه آب نداشته ولی برنامه های دولت برای مصرف کنندگان بالای 40 مترمکعب در ماه ، افزایش تعرفه های بیشتر بوده تا مانعی برای استفاده از آب مشترکین پرمصرف باشد .
وی با بیان اینکه قیمت تمام شده هر مترمکعب آب بیش از 500 تومان است گفت : فروش آب در بخش خانگی برای هر مترمکعب ، در حال حاضر 230 تومان می باشد و از 7 میلیون و 173 هزار قبض ، به 600 هزار قبض که پرمصرف بودند در سال 93 نامه الصاق و تذکر دادیم و به 529 مشترک اخطار ویژه داده شد و آب 141 فقره استخر پرمصرف قطع و 20 فقره انشعاب غیرمجاز در فضای سبز شناسایی گردید که اینکار امسال نیز استمرار خواهد داشت .
همچنین 23 فقره کارواش که الگوی مصرف را رعایت نکردند با سه فقره انشعاب غیرمجاز برخورد شد و به 11 کارواش اخطار قطع آب در استان داده شد . 26 فقره اخطار نیز به باغات که آب شرب را برای فضای سبز و پر کردن استخر داده شد که 8 مورد منجر به قطع آب گردید .
امینی به اقدامات فرهنگی در زمینه مدیریت مصرف آب هم اشاره کرد و گفت : تولید و پخش برنامه های متعدد رادیو تلویزیونی ، درج و انتشار 3900 خبر در رسانه ها ، تهیه و توزیع 22 هزار پوستر صرفه جویی در مصرف آب ، توزیع 50 هزار لوح فشرده ، انتشار 11 هزار کتاب کودک با عنوان «آب را ول نکنید» ، 700 هزار پیامک ، تولید فیلمهای پویانمایی آموزشی و داستانی ، برگزاری جشنواره فیلم و عکس با موضوع جلوه های آب ، و ... بخشی از اقدامات فرهنگی مدیریت مصرف آب در استان اصفهان در سال 93 می باشد .
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به پروژه های عمرانی اشاره کرد و گفت : در سال گذشته 319 کیلومتر توسعه و اصلاح شبکه آب و 897 کیلومتر توسعه و اصلاح فاضلاب انجام و در حال حاضر در شهرستانهای مختلف شبکه فاضلاب و تصفیه خانه در دست اجراست و در شهرهای : نجف آباد ، تیران ، درچه ، لنجان ، مبارکه ، فریدونشهر و شهرضا در حال حاضر در حال توسعه شبکه فاضلاب هستیم . همچنین اجرای خط انتقال خیابان کهندژ به منظور افزایش فشار دبی در بافت مرکزی اصفهان مدنظر بوده و اقدامات متنوع در بخش سامانه های تله متری و ... در حال انجام است .

  • رسانه ها در فرهنگسازی ما را کمک کنند

امینی بار دیگر از رسانه های استان اصفهان خواست تا در طول تابستان سال جاری ، در فرهنگسازی شهروندان برای استفاده بهینه از آب و مدیریت مصرف آب تلاش کنند .
وی افزود : همشهریان باید حداقل صرفه جویی که هدفگذاری ، 20 درصد در مصرف آب است برای دستیابی به شرایط مطلوب در تابستان را همواره مدنظر داشته باشند تا بتوانیم تابستان را بخوبی سپری کنیم . این درحالی است که تا امروز هیچکدام از چاههای متفرقه در شهر اصفهان در مدار قرار داده نشد تا در شرایط سخت از آنها بهره گیری شود .
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت : فرهنگ مصرف ، مکان مصرف ، زمان مصرف ، مقدار مصرف ، نوع مصرف از روش های مدیریت مصرف آب در بخش خانگی بوده و بهره گیری از تجهیزات کاهنده آب نیز می تواند بین 30 تا 55 درصد مصرف آب را کاهش دهد تا این سرمایه ملی هدر نرود .

 

33333

نوشتن دیدگاه