جمعه 27 مهر 1403, Friday 18 October 2024, مصادف با 14 ربیع‌الثانی 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2159
منتشر شده در سه شنبه, 03 شهریور 1394 12:08
تعداد دیدگاه: 0
پایگاه خبری تحلیلی همراز گزارش می دهد؛

پایگاه خبری تحلیلی همراز گزارش می دهد؛ نمایش تولید و تجارت در نمایشگاهی به بلندای نام اصفهان وقتی نام اصفهان شنیده می شود، بیشتر از هرچیز گردشگری این شهر فرهنگی تاریخی به افکار خطور می کند، اما واقعیت امر این است که اصفهان علاوه بر تاریخ کهنی که در دل خود جای داده ، یک شهر صنعتی وسیعی همراه با...

پایگاه خبری تحلیلی همراز گزارش می دهد؛
نمایش تولید و تجارت در نمایشگاهی به بلندای نام اصفهان
وقتی نام اصفهان شنیده می شود، بیشتر از هرچیز گردشگری این شهر فرهنگی تاریخی به افکار خطور می کند، اما واقعیت امر این است که اصفهان علاوه بر تاریخ کهنی که در دل خود جای داده ، یک شهر صنعتی وسیعی همراه با کارخانجات، بنگاه های تولیدی و زیرساخت های تخصصی در این زمینه است که می تواند اقتصاد شهر را دستخوش تغییر قرار دهد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، یکی از ابعاد زیرساختی در زمینه اقتصاد هر شهر فضای نمایشگاهی آن است که می تواند به کمک صنعتگران و تولید کنندگان هر شهر بیاید و وقتی این فضای نمایشگاهی زیر سایه نام بین المللی قرار گیرد، قطعا توقعات از آن بالاتر از آنچه هست، می رود.
حالا اصفهان با حدود ده هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ اگر نگوییم فاقد یک نمایشگاه بین المللی، باید بگوییم دارای چند سوله و چادر زیر لواری نام بزرگ بین المللی قرار گرفته و هرچند توانسته فعالیت های نمایشگاهی را به طور منظم و برنامه ریزی شده ارایه نماید، اما به طور قطعی تمامی فعالان اقتصادی و آن هایی که به ابعاد یک فضای نمایشگاهی بین المللی اشراف دارند، می دانند که این فضای نمایشگاه بین المللی اصفهان نه تنها فاقد استاندارد هایی لازم، که به نوعی حتی فاقد برخی دسترسی های اولیه است.
با این اوصاف از دیرزمان موضوع ساخت فضای نمایشگاهی در نقطه ای مطلوب از شهر مد نظر بوده و بر همین اساس محلی در شرق اصفهان برای احداث نمایشگاه بین المللی اصفهان در نظر گرفته شده است.
از سوی دیگر وقتی دستیابی به شهر اسلامی از سوی رئیس شورای اسلامی شهر و شهردار اصفهان مطرح می گردد، باید تمام ارکان اسلامی بودن شهر در اصفهان محقق گردد و یکی از این ارکان نیزایجاد بستری مناسب برای توسعه اقتصادی بر اساس بازار تولید محور بوده که همچنان مورد تایید دین مبین اسلام نیز می باشد، چرا که چنین بازاری علاوه بر افزایش میزان معاملات و ارایه سود بیشتر، زمینه اشتغال بیشتر و کاهش معضلات اجتماعی را فراهم می آورد.
همچنین این فضا می تواند در جذب سرمایه گذاران خارجی به سمت بازارهای ایرانی و تقویت ارکان اقتصادی شهر و کشور به حد زیادی موثر باشد و آن چه به نظر می رسد این است که باید همت مضاعف مسئولان در ایجاد فضای نمایشگاهی اصفهان، با اراده فولادی آنان همراه شود.

  • کلنگی که با ظرافت به زمین می خورد

حالا خبرهای خوشی از وضعیت نمایشگاه بین المللی اصفهان در فضای استاندارد به گوش می رسد و شنیده ها حاکی از آن است که پایان هفته کلنگ نمایشگاه های بین المللی اصفهان در منطقه شرق این کلان شهر با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به زمین می خورد.
مهدی جمالی‌نژاد،شهرداراصفهان نیز ضمن تایید این خبر گفت: این پروژهروزجمعه 6شهریورباحضورمحمدجوادظریف،استانداراصفهان واعضای شورای ‌شهرومدیران شهری واستانی کلنگ‌زنی می‌شود.
وی اعتباردرنظرگرفته شده برای فازنخست این طرح رادرحدودیکهزارمیلیارد ریال برشمرد وبیان کرد: مجموع مساحت این پروژه 22 هکتارو مساحت پیشبینی شده درفازنخست، 17 هکتاراست.

شهرداراصفهان بابیان اینکه پروژه نمایشگاه بین‌المللی اصفهان ازتمامی امکانات وزیرساخت ‌های لازم نمایشگاهی مطابق بااستانداردهای جهانی برخورداراست،اظهارداشت: زیربنای نمایشگاهی وخدماتی این پروژه درفازنخست معادل 25 هزارمترمربع است که درفازدوم تا 100 هزارمترمربع افزایش می‌یابد.
وی بااشاره به ضرورت احداث هرچه سریعترازاین پروژه برای کلانشهراصفهان تصریح کرد: بدون شک احداث مرکزنمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان یکی ازابرپروژه‌های بی نظیرومنحصربه فردکشور است.
جمالی‌نژادبیان کرد: مدیریت شهری اصفهان اراده قطعی داردتافازنخست آن رادر 2 سال آینده موردبهره‌برداری قراردهد.

وی باتاکیدبراینکه اصفهان درافق ترسیم شده بایدبه جهان شهری اسلامی تبدیل شود،خاطرنشانکرد: جهان شدن شهرهاالزاماتی داردکه یکی ازاصلی ترین این الزامات توجه به زیرساخت‌های گردشگری،دانش محوری وتخصصی ازجمله مرکزتخصصی نمایشگاهی است که باتوجه به برنامه ریزی به عمل آمده این افق برای اصفهان فرداترسیم شده است.

  • نمایشگاه اصفهان باید الگو باشد

اما نکته مورد توجه این است که اصفهان تنها به یک فضای نمایشگاهی نیاز ندارد، بلکه به فضایی نیاز دارد که علاوه بر ارایه خدمات نمایشگاهی،الگویی برای دیگر فضا های نمایشگاهی کشور و حتی منطقه باشد.
معاون اداري ومالي شهرداري اصفهان در این زمینه گفت: محل فعلي نمايشگاه بين المللي اصفهان درجوارپل شهرستان وضعيت نامناسبي داردكه درخوراين شهرنيست وخوشبختانه سرانجام پس ازسال هاپیگیری ،زميني درمحوركمربندي شرق اصفهان به سمت فرودگاه براي احداث نمايشگاه جديدبين المللي اختصاص داده شده است.
وی اظهار کرد: درطراحي نمايشگاه جديدبين المللي اصفهان مجموعه اي كامل براي شركت هاي توليدوصادراتي درنظرگرفته شدهاست.
وي بااشاره به اينكه شركت نمايشگاه هاي بين المللي اصفهان داراي شخصيت حقوقي است اذعان داشت: شهرداري اصفهان سهامدارعمده اين شركت است به همين دليل حمايت هاي لازم رابراي احداث نمايشگاه جديدبين المللي خواهدنمود.
جمشیدنورصالحي بابيان اينكه تمام منابع مالي وزيربنايي براي احداث نمايشگاه جديدبين المللي اصفهان تامين وفراهم شده است عنوان كرد: اين پروژه بامشاركت سرمايه گذاران برطبق برنامه زمانبندي احداث مي شود .
وي خاطرنشان كرد: اميداست مجموعه نمايشگاهي بين المللي اصفهان درشان وآبروي اين كلانشهرباشد و الگويي براي ديگركلانشهرها به شمارآيد.

  • نمایشگاه بین المللی با دسترسی آسان

همچنین نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان دلیل انتخاب شرق این شهر برای ساخت مجموعه نمایشگاهی را دسترسی آسان به این مجموعه و همجواری آن با حلقه چهارم ترافیکی اصفهان بیان نمود و گفت:باتوجه به توانمندي هاوظرفيت هاي خاص نهفته درشهراصفهان وجوديك نمايشگاهي درخور و شايسته شهراصفهان مطرح ودنبال مي شد به همين دليل دردورهي چهارم شورا بيشترين سهام را شهرداري تقبل كردتاهرچه سريعتراين پروژه به سرانجام برسد.
احمد شریعتی اظهار کرد:نمايشگاهي كه درپل شهرستان قرار دارد درحال آسيب زدن به آثارتاريخي است وفضاي سبزكناررودخانه راتحت الشعاع قرارداده.
وي ادامه داد:متاسفانه نمايشگاه فعلي بين المللي اصفهان به دليل محدوديت فضا،توجه اصناف واقشارمختلف رانتوانسته آن طوركه درخورشايستگي شهراصفهان باشد راجلب نمايد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، به نظر می رسد با توجه به نیاز شهر به این فضا و ضرورت توسعه زیرساخت های اقتصادی و تجاری اصفهان و این که شهرداری اصفهان بامدیریت جدید و با استفاده از تجربیات گذشته همراه با نگرش جذب گردشگر پس از آغاز عملیات اجرایی نمایشگاه بین المللی اصفهان، آن را با سرعت مناسبی دنبال نماید تا هرچه سریعتر به بهره برداری برسد.

نوشتن دیدگاه