جمعه 30 شهريور 1403, Friday 20 September 2024, مصادف با 16 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2849
منتشر شده در دوشنبه, 03 خرداد 1395 12:29
تعداد دیدگاه: 0
به میزبانی آبفاي استان اصفهان:

در دومین نشست همکاری های مشترک صنعت آب و فاضلاب ایران و ژاپن مدیرعامل شرکت آبفاي استان اصفهان گفت : در 3 سال گذشته همکاری صنعت آب و فاضلاب کشور با مرکز خاورمیانه ژاپن بسیار گسترش یافته است به طوری که طی این سال‌ها حدود 240 نفر از کارشناسان صنعت آب و فاضلاب کشور تحت آموزش های نوین در رابطه با...

 در دومین نشست همکاری های مشترک صنعت آب و فاضلاب ایران و ژاپن مدیرعامل شرکت آبفاي استان اصفهان گفت : در 3 سال گذشته همکاری صنعت آب و فاضلاب کشور با مرکز خاورمیانه ژاپن بسیار گسترش یافته است به طوری که طی این سال‌ها حدود 240 نفر از کارشناسان صنعت آب و فاضلاب کشور تحت آموزش های نوین در رابطه با موضوع‌هايی همچون کاهش آب بدون درآمد ، فرآیند تصفیه بهتر و دقیق تر فاضلاب و آب ،مدیریت بحران و کنترل کیفی خدمات از سوی کارشناسان ژاپن قرار گرفتند.

مهندس هاشم امینی به فضای پس از برجام اشاره و خاطرنشان كرد : در دوسال گذشته فعالان صنعت آب و فاضلاب کشور ژاپن نگران تحریم های وضع شده علیه ایران بودند که مانع از فعالیت گسترده آنها شده بود اما هم اکنون بسیاری از فعالان صنعت آب و فاضلاب ژاپن بسیار خرسند از فعالیت دوجانبه میان ایران و ژاپن هستند و باید برمبنای اقتصاد مقاومتی تعامل دوجانبه میان صنعتگران آب و فاضلاب ایران و ژاپن بیش از پیش صورت گیرد.
وی با اشاره به حضور 10 شرکت برتر ژاپنی در اصفهان گفت : ما امروز میزبان 10 شرکت صنعتی مهم ژاپن هستیم این درحالی است که ژاپنی ها در سال های اخیر با انعقاد قراردادهایی در قالب BOO – BOT و فاینانس مشغول ارائه خدمت ها و سرمایه گذاری در بسیاری از کشورها هستند . درحالی که تعامل ایران و ژاپن سابقه دیرینه دارد. بنابراین به نظر می رسد صنعتگران ژاپنی که به ویژگی های سختكوشی، دقت و تعهد در انجام کارها در ایران معروف هستند انفعال و احتیاط در همکاری و تعامل با صنعتگران ایرانی را کنار بگذارند و با الگو برداری از برخی کشورهای آسیای جنوب شرقی تعامل خود را با ایران بیش از پیش در دستور کار قرار دهند. رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آبفاي استان اصفهان به تاثیر آموزش علم روز به کارکنان پرداخت و افزود : بعد از اینکه برخی کارکنان شرکت آبفاي استان تحت آموزش هایی در کشور ژاپن قرار گرفتند منجر به هوشمند سازی شبکه آب اصفهان شد به طوری که میزان آب بدون درآمد در اصفهان به 17 درصد رسید که کمترین میزان آب بدون درآمد در کشور است . همچنین آبفاي استان اصفهان در نظر دارد این رقم را به کمترین حد ممکن برساند.
در ادامه این نشست مهندس شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری با اشاره به تدوین سند سندای میان ایران و ژاپن گفت : براساس سند سندای میان ایران و ژاپن تعامل برای استفاده از تجهیزها و تأسیس هاي مقاوم در برابر حوادث غیرمترقبه مانند زلزله و سیل بوده. براین اساس از شرکت های ژاپنی انتظار می رود تکنولوژی و دانش به کارگیری مقابله در کمترین زمان ممکن با حوادث را در اختیار صنعتگران ایران و به ویژه اصفهانی ها قرار دهند .
وی افزود : در سال های اخیر شرکت آبفاي استان اصفهان با بحران و حوادث غیرمترقبه مانند سیلابی شدن رودخانه و ورود مواد نفتی و گازوئیل به آب تصفیه خانه باباشیخعلی مواجه شد و مسلما اگر تکنولوژی زدودن سریع آلاینده ها به آب وجود داشته باشد مهار حوادث در کمترین زمان ممکن صورت می گیرد که باید در این زمینه تبادل دانش میان ایران و ژاپن صورت گیرد.
در ابتدای این نشست خانم اخوان عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی اصفهان گفت : اصفهان یکی از بزرگ ترین شهرهای صنعتی کشور محسوب می شود که در حال حاضر در صنعت نساجی ، پتروشیمی و فولاد در کشور پیشرو است.
وی افزود : باتوجه به سفر هیات بلندپایه ژاپن به اصفهان باید بسترهای بهره مندی از دانش نوین در صنعت آبفا مهیا شود چرا که هم اکنون یکی از مشکل‌هاي اساسی اصفهان کم آبی است . بنابراین باید با به کارگیری از دانش و علم روز مصرف بهینه در جامعه رواج یابد هرچند که جوانان تحصیلکرده و مستعد یکی از مزیت های مهم کشور محسوب می شود.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی اصفهان گفت : بومی سازی دانش فنی تکنولوژی روز دنیا در زمینه صنعت آب و فاضلاب یکی از اهداف برگزاری این نشست است .
در این نشست دکتر ناکازاکی مدیریت منابع آب ژاپن گفت: از اینکه به شهر تاریخی و زیبای اصفهان سفر کردم بسیار خوشحال هستم . مردم ایران مانند ژاپنی ها از تمدن غنی برخوردار هستند. کشور ژاپن دارای اقلیم آب و هوایی متنوعی است و با اینکه در برخی مناطق ژاپن بارندگی به میزان کافی صورت نمی گیرد در حال حاضر 97 درصد کشور ژاپن تحت پوشش سیستم آبرسانی قرار دارد . در چند سال اخیر تلاش جهت کاهش آب بدون درآمد صورت گرفته و هم اکنون میزان آب بدون درآمد در ژاپن به 6 درصد رسیده است و نیز تلاش می شود آبرسانی به مردم با حداقل مصرف انرژی صورت گیرد تا انرژی برای آینده ذخیره شود و با توسعه دانش و تمرکز بر آموزش خدمت‌هاي خود را به مشترکان ارتقا دهیم .
در ادامه این نشست نمایندگان شرکت های HITACHI و MITSUBISHI به ارائه خدمت‌هايي که می توانند به صنعتگران در ایران و اصفهان بدهند پرداختند به طوری که نماینده HITACHI پیرامون طراحی تاسیسات آب و فاضلاب و نیز احداث تصفیه خانه آب و فاضلاب در اقصی نقاط کشور اعلام آمادگی و بر توانایی بازچرخانی و تولید پساب با کیفیت مطلوب اشاره کرد به طوری که هم اکنون بازچرخانی آب در کشورهای اردن، فلسطین، مصر و مالزی را انجام می دهندو با تولید فیلترهای MBR تصفیه آب با صرف انرژی کمتری صورت می گیرد . در ادامه نماینده شرکت MITSUBISHI به ارائه خدمت هايي که با به‌کارگیری آن می توان به کاهش میزان هدررفت آب امیدواربود و نیز فیلترهایی که با نصب آن در خطوط انتقال تصفیه فاضلاب به صورت اتوماتیک انجام می‌گیرد اشاره کردکه به کارگیری این تکنولوژی صرفه اقتصادی بسیاری در امر تصفیه فاضلاب به همراه دارد.
در این نشست 10 نفر از نمایندگان شرکت های حاضر در هیات ژاپنی به توانایی و نوع خدمت هاي قابل ارائه در ایران در جمع تولیدکنندگان و سرمایه گذاران اصفهان پرداختند .

آمادگی شرکت های ژاپنی برای ارائه تکنولوژی روز دنیا به صنعت آب و فاضلاب در استان اصفهان
در بازدید هیات 17 نفره ژاپنی از شرکت های TORAY ، KOBOOTA -HITACHI – MITSUBISHI – MICROZA- METIRO – YOKOGAWA –AICHI ژاپن از تاسیسات شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان همانند تصفیه خانه فاضلاب بهارستان، تصفیه‌خانه آب باباشیخعلی و اتاق فرمان تامین و توزیع آب شهرهای تحت پوشش سامانه بزرگ آبرسانی زمینه‌های چگونگی ارائه تکنولوژی در رابطه با صنعت آب و فاضلاب به آبفاي استان اصفهان مورد بررسی قرار گرفت و دراین بازدید هیات ژاپنی اعلام کرد که آمادگی ارائه تکنولوژی در زمینه فیلتر، کنتور آب، سیستم تله متری لوله های چدنی دربرابر زلزله و نیز ارائه مواد شیمیایی تصفیه آب و احداث مخزن آب را دارد .
مدیرعامل بهارستان در بازدید هیات ژاپنی از تصفیه خانه فاضلاب بهارستان به تشریح فرآیند تصفیه در واحد آشغال گیر مکانیکی ، دانه گیر و چربی‌گیر، حوض های ته نشینی اولیه، حوض های هوادهی، گندزدایی پساب و آبگیری لجن پرداخت.
در ادامه هیات ژاپنی از اتاق فرمان سیستم آبرسانی اصفهان بزرگ دیدن کرد . سپس درخصوص چگونگی توزیع آب شرب میان 56 شهر و 300 روستای تحت پوشش طرح آبرسانی اصفهان بزرگ مهندس اکبری مدیر آبرسانی آبفا‌ي استان اصفهان گفت : هم اکنون از طریق اتاق فرمان و سیستم تله متری ، تمام تاسیسه هاي آبرسانی اصفهان بزرگ اعم از خطوط انتقال، شیرخانه ها، مخازن، والف ها و انشعاب هاي اصلی توسط سیستم تله متری کنترل می شود به طوری که با تنظیم دبی و فشار آب در خطوط انتقال به صورت متعادل انجام می گیرد . همچنین عنوان شد پارامترهای شیمیایی از قبیل کدورت و کلر باقی مانده در آب از طریق اتاق فرمان مورد ارزیابی قرار می گیرد .
مهندس اکبری مدیر آبرسانی شرکت آبفاي استان اصفهان در پاسخ به سوال هاي برخی بازدیدکنندگان ژاپن پیرامون چگونگی مقابله با بحران کم آبی و حوادث پیش آمده عنوان کرد: با استفاده از تکنولوژی فشار و دبی آب به طور شبانه روزی از طریق این سامانه کنترل می شود و با استفاده از ابزارهای کنترلی منابع آب موجود تحت کنترل قرار می گیرد به گونه ای که آب عادلانه میان مشترکان 56 شهر و 300 روستا توزیع می شود و نیز با اطلاعاتی که از منابع آب و تاسیس‌هاي آبرسانی داریم تاکنون حوادث پیش آمده در کوتاه‌ترین زمان ممکن مهار شده اند این درحالی است كه تخصص نیروهای انسانی هم در کاهش مدت زمان مهار حوادث بی تاثیر نيست.
همچنین در دیدار هیات ژاپن از تصفیه خانه آب باباشیخعلی مهندس گرجی رئیس تصفیه خانه آب باباشیخعلی اصفهان گفت : تصفیه خانه آب باباشیخعلی بزرگ ترین تصفیه خانه آب خاورمیانه است به طوری که آب دهی این تصفیه خانه 12 هزار و 500 لیتر در ثانیه است .
وی در این بازدید با توضیح پروسه فرآیند تصفیه آب گفت : هم اکنون تصفیه خانه آب باباشیخعلی برای آنکه فرآیند تصفیه آب را با سرعت و دقت بیشتری انجام دهد نیاز به تجهیز دارد به طوری که پمپ ها، سیستم‌های کنترلی، شیرآلات و سیستم های آشغال‌گیر باید تعویض شوند و از تکنولوژی روز دنیا در این زمینه استفاده شود . همچنین شرکت های ژاپنی می توانند در ارائه برخی مواد شیمیایی که به منظور تصفیه به آب تزریق می شوند همکاری لازم را با آبفا ي استان اصفهان داشته باشند .
مهندس گرجی افزود : کمپرسورهای ازن زنی، آنالیزهای کلر، PH ازن باقی مانده ، سنسورهای هیدروکربن و به طور کلی تجهیزات مربوط به کنترل کیفی آب نیاز به تجهیز و تعویض دارند که می توان در این رابطه از تکنولوژی کشور ژاپن بهره مند شد و نیز فلومترهای اندازه گیری قدیمی و مغناطیسی است که به نظر می رسد باید از تکنولوژی نوین در این خصوص استفاده کرد.

نوشتن دیدگاه