شنبه 31 شهريور 1403, Saturday 21 September 2024, مصادف با 17 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3095
منتشر شده در یکشنبه, 20 تیر 1395 11:12
تعداد دیدگاه: 0
مشاور معاون اول رئیس جمهور مطرح کرد:

مشاور معاون اول رئیس جمهور در امور آب، کشاورزی و محیط زیست گفت: اگر ستادی برای احیای زاینده‌رود همانند ستاد احیای دریاچه ارومیه در اصفهان تشکیل شود، به شرط کاهش مصرف تا 4 سال دیگر زاینده‌رود احیا و پایادار خواهد شد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از فارس، عیسی کلانتری در نشست نجات زاینده‌رود از سراب تا پایاب در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان اظهار کرد: مشکل و بحث آب زاینده‌رود فقط مشکل مردم استان اصفهان نیست.

وی افزود: در حال حاضر کشور با مشکل آب روبه‌رو است؛ به طوری که استان گیلان که پربارش‌ترین استان کشور است در حال خشک شدن است و این استان، اولین استانی که است که در معرض تهدید مشکل آب در کشور است.

مشاور معاون اول رئیس جمهور در امور آب، کشاورزی و محیط‌زیست تصریح کرد: متوسط بارش‌ها در هرسال 250 میلی‌متر است و متأسفانه این عدد در سال گذشته به کمتر از 200 میلی‌متر رسید که نشان می‌دهد بارش‌ها حدود 20 درصد در ایران کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین مسئله کشور از همان ابتدا مشکل کم‌آبی بود و این مسئله تا چند سال پیش توسط مردم مدیریت شد که این مدیریت چند سالی است از دست مردم خارج شده است و دیگر مردم به فکر آب و مدیریت مصرف خود نیستند.

کلانتری در خصوص آمار بارش‌ها در کشور گفت: این آمار از کمبود بارش‌ها در کشور نه تنها اعداد بسیار هشداردهنده و بحرانی هستند بلکه این اعداد تکان‌دهنده هستند که باید از این اعداد متوجه شد که منابع آبی هیچ وقت به حال سابق خود باز نمی‌گردند.

وی تأکید کرد: باید با کمبود آب در همه کشور مدارا کنیم و طبق شرایط فعلی و کمبود آب در حال حاضر برنامه‌ریزی و در مصرف‌های مختلف خود مدیریت کنیم و تا چند سال دیگر آبی در کشور ما باقی نخواهد ماند.

دبیر کل خانه کشاورز ایران در خصوص تالاب‌ها عنوان کرد: متأسفانه در حال حاضر هیچ تالابی از 40 عدد تالاب موجود در کشور وضعیت خوبی ندارند که برخی از آن‌ها در معرض جدی خشک شدن قرار گرفته‌اند.

وی بیان کرد: کشور در 35 سال اخیر نسبت به مسئله تجدید پذیری آب بی‌توجه بوده و ساخت سد، شبکه‌های آب‌رسانی تا موقعی که آب موجود نباشد بی‌فایده است و وظیفه دولت‌مردان این است که با شرایط موجود کشور را اداره کنند و حتی شرایط قبلی کشور از نظر آب را تصور هم نکنند.

کلانتری تأکید کرد: در شرایطی که آب کم می‌شود، مدیریت‌ها باید قوی‌تر شوند اما در حال حاضر مردم هیچ مدیریتی بر مصرف آب خود ندارند و هنوز قدر آب را ندانسته و نفهمیده‌اند و وقتی مردم قدر آب را می‌دانند که زمانی که شیر آب را باز کردند به جای آب از آن هوا به بیرون آید.

وی در خصوص احیای رودخانه زاینده‌رود اظهار کرد: زاینده‌رود باید توسط خود مردم استان اصفهان احیا شود، چراکه آب در بقیه استان‌ها هم نیست و آبی موجود نداریم که به زاینده‌رود بیاید.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در خصوص احیای دریاچه ارومیه نیز اذعان داشت: 90 پروژه برای احیای دریاچه ارومیه به دولت ابلاغ شد که عملیات اجرایی آن‌ها از دی‌ماه سال 93 شروع شد که به کمک همین پروژه‌ها ستادی به این نام تشکیل شد.

وی اضافه کرد: با کمک خود مردم آن منطقه تابه‌حال 38 درصد از طوفان‌های این دریاچه کاهش داشته است که تا پایان سال این عدد به 60 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

کلانتری تصریح کرد: برای احیای زاینده‌رود هم باید همین الگو را در پیش گرفت و این را همه بدانند که یک شخص نمی‌تواند کاری برای احیای رودخانه زاینده‌رود انجام دهد و همه مردم باید با مدیریت در مصرف آب خود به حل شدن این موضوع توجه کنند.

وی در خصوص تالاب گاوخونی استان اصفهان ابراز کرد: باید بیش از 170 میلیون مترمکعب به تالاب گاوخونی بیاید تا مشکل مردم آن منطقه حل شود و همه این موارد نیاز به تشکیل ستاد احیای رودخانه زاینده‌رود دارند.

مشاور معاون اول رئیس‌جمهور در امور آب، کشاورزی و محیط‌زیست گفت: از مبدأ تا مقصد ارگان‌ها و همه مردم باید از آب به صورت ریاضتی مصرف کنند؛ چرا که حل شدن این مشکل مربوط به یک ارگان یا یک قشر مشخص مردم نیست.

وی در خصوص میزان کاهش مصرف آب در اصفهان برای احیا شدن رودخانه زاینده‌رود بیان کرد: برای احیای دریاچه ارومیه مقرر شد تا مردم و کشاورزان آن منطقه مصارف خود را به 20 الی 30 درصد کاهش دهند اما اگر در اصفهان فقط بین 8 تا 10 درصد از مصارف آب، کاهش یابد رودخانه زاینده‌رود احیا خواهد شد.

کلانتری تأکید کرد: میزانی با مقدار حدود 5/5 متر مکعب باید از مصارف آب در استان اصفهان کم شود تا زاینده‌رود دوباره مثل قبل احیا شود و باید برای کاهش این مصرف‌ها مسؤولان دقت داشته باشند که نباید تفاوتی بین مردم شرق و غرب استان اصفهان در کاهش مصارف آب وجود نداشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر ستادی برای احیای رودخانه زاینده‌رود همانند ستاد احیای دریاچه ارومیه در اصفهان تشکیل شود، کارهای خود را به دولت ابلاغ کنند و به شرط مدیریت و کاهش مصرف آب، قطعاً تا 4 سال دیگر رودخانه زاینده‌رود احیا می‌شود و پایدار خواهند ماند./

نوشتن دیدگاه