جمعه 2 آذر 1403, Friday 22 November 2024, مصادف با 20 جمادی‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3643
منتشر شده در یکشنبه, 14 آذر 1395 10:47
تعداد دیدگاه: 0

حسین قلع ریز/ صادرات محور توسعه ،صادرات موتور توسعه ،صادرات و اقتصاد مقاومتی و .. شعارهایی است که هر سال در اواخر مهرماه در رسانه ها و فضاهای شهری جلوه گر است. شعارهایی که کمتر رنگ عمل به خود می گیرد.

صادرات در کنار واردات و تراز تجاری همواره به عنوان یک شاخصه مهم اقتصادی نزد اقتصاددانان و سیاستمداران شناخته می شوند و بر اساس آن مولفه های اقتصادی هر کشور را مورد ارزیابی قرار می دهند.البته صادرات تک محصول مانند کشورهای صادرکننده نفت جای خود را دارد ولی صادرات غیر نفتی با ارزش افزوده یک معیار اثرگذار در اقتصاد هر کشور است.صادرات با ارزش افزوده و خام فروش چند سالی است به طور جدی وارد ادبیات مسوولین شده که پرداختن به آن در حوصله این مطلب نمی گنجد.

سهم استان اصفهان از صادرات غیر نفتی کشور

مطابق آمار گمرک ایران در سال ۹۴ به میزان ۴۲ میلیارد و ۴۱۵ میلیون دلار انواع کالا صادر و ۴۱ میلیارد و۴۹۹ میلیون دلار نیز وارد کشور شده است.براساس گزارش گمرک استان اصفهان در سال 94 ،یک میلیارد و 26 میلیون دلار صادرات استان بوده است که 8/2 درصد سهم از صادرات کل کشور است ؛ استانی که صنعتی ترین بخش کشور را یدک می کشد و در حوزه کشاورزی ،معدن و خدمات در کشور برای خود جایگاه رفیعی را تصور می کند . این در حالیست که استان خراسان رضوی در سال 94 ، یک میلیارد و 670 میلیون دلار و آذربایجان شرقی دو میلیارد دلار صادرات غیر نفتی را در کارنامه خود ثبت کردند.رقبایی که توانستند استان اصفهان را در جدول رتبه بندی استان ها دو پله پایین بکشاند و اصفهان را در جایگاه ششم قرار دهند.با نگاهی کلی به صادرات استان اصفهان جایگاه کالاهای عمده صادراتی مشخص می شود.صادرات مواد پتروشیمی 340 میلیون دلار ، آهن و فولاد 234 میلیون ، فرش 152 ، مصنوعات از آهن 46 ، محصولات سرامیکی 42 و سایر کالاهای 213 میلیون دلار است. در این جدول جای مصنوعات طلا و جواهرات به شدت خالیست.محصولاتی که 700 میلیون دلار حداقل ارزش داشته و بر اساس رشد صادرات امروز بایستی به عدد یک میلیارد دلار می رسید.

نکته قابل تامل اینکه با وجود افزایش 94 میلیون کیلوگرم کالای صادراتی سال 94 نسبت به 93 ، 145 میلیون دلار کاهش ارزش داشتیم.صادرات کالای تولید شده استان از گمرکات سایر استان ها شاید مرهمی بر این زخم باشد ولی درمان آن نیست.زمانی که صادرکنندگان نمونه ملی و استانی خواستار توجه مسوولین به مشکلات صادرکنندگان بود کسی فریاد های آنان را نمی شنید و حتی امروز از کاهش صادرات استان نیز خمی به ابرو نمی آورند.یکی از مهمترین دغدغه و گرفتاری صادرکنندگان استان اصفهان مساله مالیات بویژه مالیات بر ارزش افزوده بوده که همچنان دامنگیر تولید کنندگان و صادرکنندگان با تابلوی رسمی است.مالیاتی که در صفحه های کاغذی بر صادرات معاف است ولی در عمل گرفته می شود و پس داده نمی شود.شاید قانون گذار مالیات بر ارزش افزوده در خیال خود تصور نمی کرد که با نوشتن این قانون که هدفش تسهیل و تقویت صادرات بود ،یکباره سنگی بزرگ بر پیش پای صادرکنندگان بگذارد.سنگی که گویا کسی توان برداشتن آنرا ندارد.صادرکنندگانی که زخم تولید بر تن دارند با دو جبهه داخلی و خارجی همزمان می جنگند.در جبهه داخل با مالیات،نرخ سود بانکی 25 درصد ،افزایش هزینه ها و در جبهه خارج با رقبایی که نرخ سود بانکی 4 درصد ،مالیات تشویقی و حمایت های دولتی روبرویند.

یکی از صادرکنندگان ملی استان اصفهان که توانسته صادرکننده ممتاز ملی شود در یک اظهار نظر در جشن روز ملی صادرات استان در سال 91 گفت:موانع و مشکلات خارجی را با جان و دل می خریم و مقابله می کنیم ولی مشکلات داخلی توان ما را گرفته و امروز می گویم ما دیگر نمی توانیم.این سخن هر چند تلخ و دردناک است ولی نشان می دهد که یک صادرکننده ملی استان که توانسته 5 سال متوالی به عنوان صادرکننده ممتاز شناخته شود به شرایطی در استان رسیده که با صدای بلند در یک جلسه رسمی می گوید ما دیگر نمی توانیم .روز ملی صادرات استان اصفهان باید روز بازنگری بر عملکرد بخش دولتی و خصوصی استان باشد که به کارنامه خود نمره بدهند.شاید این روز برای برخی روز حرف و وعده باشد ولی برای صادرکننده باید یک خداقوتی باشد که انگیزه پیدا کنند و سال آینده محکم تر از گذشته وارد بازار جهانی شود.

در شرایطی که با کمبود تقاضای بازار داخلی روبروییم و واحدهای تولیدی استان دومینووار تعطیل می شوند،صادرات می تواند لشگر بیکاران را به سر کار برگرداند و رونقی در بازار آشفته این روزها ایجاد کند. تشکیل شرکت مدیریت صادرات سنگ ،ممنوعیت اخذ عوارض و ممنوعیت محدودیت در صادرات کالاهای صادراتی ،لزوم تسهیل مالی در قبال قراردادهای صادراتی با حداقل زمان ،توجه به ایجاد و توسعه شبکه کارگزاری بانک های خارجی جهت تسهیل مراوادات بانکی ،برگزاری نمایشگاه و نشست های تخصصی در بازارهای هدف صادرات ،توجه به مفهوم پنجره واحد به منظور حذف بروکراسی زاید اداری،لزوم حذف مالیات بر عملکرد و ارزش افزوده از شرکت های مدیریت صادرات ،لزوم واقعی سازی نرخ ارز و حفظ رقابت پذیری کالاها صادراتی ،لزوم توجه به کاهش هزینه حمل و نقل ریلی با هدف تسهیل و اقتصادی کردن کالاهای صادراتی و تشکیل دفاتر بازرگانی در کشورهای هدف به همت اتاق بازرگانی ، تشکیل اتحادیه صادراتی ،حل مشکل کارت های اعتباری بین المللی ،اجباری شدن استاندارد در محصولات صادراتی ،توجه به بسته بندی کالاهای صادراتی از جمله موضوعاتی که هم صادرکنندگان و هم مسوولین مرتبط باید مورد توجه قرار دهند تا تجارت کهن استان دیرینه اصفهان جان بگیرد.

دیدگاه‌ها  
  0
امیداواریم مسوولین مورد توجه قرار دهند
نوشتن دیدگاه