دوشنبه 5 آذر 1403, Monday 25 November 2024, مصادف با 23 جمادی‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2521
منتشر شده در سه شنبه, 13 بهمن 1394 14:36
تعداد دیدگاه: 0
رئیس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان:

رئیس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان گفت: به منظور بازگشت به شکوه دوباره اصفهان، مسیر استراتژیک در برند شهری با محوریت اصفهان قطب گردشگری جهان اسلام 2017 پیش بینی شده است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز ، رضا رجالی اظهارکرد: ایران اسلامی در فرآیند پرفراز و نشیبش بار دیگر در...

رئیس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان گفت: به منظور بازگشت به شکوه دوباره اصفهان، مسیر استراتژیک در برند شهری با محوریت اصفهان قطب گردشگری جهان اسلام 2017 پیش بینی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، رضا رجالی اظهارکرد: ایران اسلامی در فرآیند پرفراز و نشیبش بار دیگر در دورانی خاص و طلایی قرار گرفته است، عصری که الزامات آن باعث شده رویکردهای حاکم بر مدیریت شهری و نحوه تعامل با شهروندان و دیگر شهرهای جهان دچار تغییرات بنیادی شود.
وی افزود: این تحولات داخلی و تمایل بسیار گردشگران و سرمایه گذاران داخلی و خارجی جهت حضور در شهر اصفهان ، مجموعه مدیریتی حاکم بر شهر و استان اصفهان را بر آن داشت تا با محور قراردادن اصفهان به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2017 پیشگام شکل‌دهی به یکی از مفاهیم مدرن شهری با نام برند شهری در کشور شوند.
رئیس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان تصریح‌کرد: برند شهری در حقیقت به دنبال شناسایی، معرفی و هدایت‌دهی سرمایه‌های مادی و معنوی شهر حول هویت رقابتی است.
رجالی خاطرنشان‌کرد: از آنجایی که مسیر توسعه استان و شهر اصفهان، در اسناد بالادستی آمایش سرزمین و سند چشم انداز 1404 مشخص شده و ارکان مختلف استان ملزم به همراهی با آن جهت شکل‌دهی به اصفهان به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام می‌باشند، مجموعه شهری امید دارد به کمک برند شهری اصفهان، هم‌افزایی مورد انتظار جهت همراهی و همگامی با تحقق این اهداف و هویت رقابتی مرتبط با آن را در تمامی ذینفعان شهر ایجاد کند.
وی اظهارکرد: ایجاد همراهی و همگامی میان ارگان های مختلف برای مشارکت در پروژه برند شهری، فرآیندی سه ساله بوده است.
رئیس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان ادامه‌داد: بر این اساس این فرآیند منجر به شکل‌گیری شورای عالی سیاست گذاری و هدایت گردشگری و برند شهری در استان با حضور اعضای شورای شهر، شهردار و مسئولین مربوطه، مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس صدای و سیمای استان، رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی شد.
رجالی اضافه‌کرد: طی این فرآیند از نقطه نظرات نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان، علما و فرهیختگان و سایر نهادهای دولتی و خصوصی نیز استفاده شده است.
وی بیان‌کرد: کمیسیون گردشگری و نام نشان تجاری اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی استان اصفهان مدیریت اجرایی پروژه و دبیری شورای عالی برند شهری را بر عهده داشته و متناسب با اهداف و فازبندی فعالیت از مشاوران و پیمانکاران مربوطه استفاده می‌نماید.
رئیس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان اظهارکرد: طی این مسیر تاکنون برای همراه‌سازی ارگان شهر و استان با موضوع سمینار، جلسات آموزشی، کارگاه های آموزشی و فعالیت های ترویجی برگزار شده است.
رجالی با اشاره به اینکه شورای عالی گردشگری و برند شهری و زیرمجموعه های مشورتی در ارگان‌های مختلف تشکیل شده است، ادامه داد: مسیر کلان استراتژی برند شهری اصفهان و چارچوب‌های مرتبط با آن تعیین شده است.
وی با تاکید بر اینکه شعار نهایی برند اصفهان بر مبنای مسیر استراتژی تبیین شده باید تعیین شود، گفت: طراحی هویت بصری برند شهر اصفهان، تبیین استراتژی های مرتبط با باورپذیر نمودن شعار و ارزش‌های برند شهری اصفهان، عملیاتی نمودن و نظارت بر استراتژی‌های تبیین شده باید در طی این مسیر انجام شود.
رئیس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان افزود: شورای عالی برند استان، ناظر بر تحقق این گام ها بوده و اتاق بازرگانی صنعت، معادن و کشاورزی، متولی و مدیر برند شهری می باشد.
رجالی تاکید‌کرد: برای آنکه تحقق ایده اصفهان پایتخت گردشگری جهان اسلام تنها در حد ظاهری و یک وعده نماند و دلایل باور ملموس برای آن ایجاد شود، نیاز به همراهی متولیان شهری و مردم شهر دارد.
وی افزود: سند آمایش سرزمین در سال 93 و 94، سند ملی توسعه 1404 استان و سند چشم انداز شهر اصفهان 1400 سه سند بالادستی استان و شهر اصفهان است که این مسیر را تایید و به سازمان‌ها و نهادهای دولتی برنامه‌ای مشخص در طی نمودن این مسیر داده و یا از آنها خواسته برنامه های توسعه ای خود را بر مبنای آن تبیین کنند.
رئیس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان تصریح‌کرد: توسعه گردشگری بر محور فرهنگ، هنر و تمدن، توسعه علم محوری و خردگرایی جهت تبدیل شدن به قطب علمی از مزیت‌هایی هستند که شهر باید بر آن تکیه کند.
رجالی بیان‌کرد: اجرای برنامه‌های پیش بینی شده جهت تحقق این دو مزیت زمینه ساز تحقق ایده اصفهان پایتخت گردشگری جهان اسلام را فراهم خواهد آورد.
وی به چالش‌های فعلی اصفهان و نقش برند شهری در حل آن اشاره کرد و گفت: بدون شک اصفهان نگین هنر و فرهنگ تمدن ایران اسلامی است، به لحاظ مجموع داشته های تاریخی، جغرافیایی، هنری، سیاسی، فرهنگی و تمدنی شهری مشابه اصفهان را در ایران نمی‌توان یافت.
رئیس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان تاکیدکرد: بی دلیل نیست که بر اصفهان نام‌هایی چون "اصفهان، نصف جهان"، "اصفهان، پایتخت فرهنگ تمدن ایران"را گذرانده‌اند.
رجالی با اشاره به اینکه اصفهان فی ذاته یک برند یا روایتی منحصربه فرد از میراث بشریت است، گفت: اما در دهه 70 و 80 گرد و غباری گوهر ماهیتی آن را از چشم ها پنهان کرده است، گردو غباری که باعث شده، کمتر به حوزه های توسعه گردشگری، فرهنگی، هنری و علمی، شهر پرداخت شود به بیشتر محور توسعه، به سمت اصفهان صنعتی سوق پیدا کند.
وی افزود: آنچه در این فرایند آسیب‌دیده و برآن غبار نشسته اصفهان بودن اصفهان است؛ در حقیقت اصفهانگی اصفهان، نمود شکوه فرهنگ، تمدن، هنرو خرد ایرانی است.
رئیس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان تصریح‌کرد: مسیر استراتژیک پیش‌بینی شده در برند شهری با محوریت اصفهان قطب گردشگری جهان اسلام 2017، تلاشی برای بازگشت به شکوه دوباره اصفهان در قالب شهر فرهنگ، تمدن، هنر و خرد ایرانی به روایت عصر جدید است.
رجالی با اشاره به اینکه برند ارگانیگ شهر و برند راهبردی یا استراتژیک شهر دو رویکرد متفاوت در تدوین استراتژی‌های برند شهری در جهان است، خاطرنشان‌کرد: برند ارگانیک شهربدین معنی است که شهرها به طور تاریخی همواره نوعی برند، نشانه، نماد یا المان شهری یا نوعی تصویر شهر یا در واقع چیزی که بتواند چنین تصویری را شکل دهد و بیان کند داشته اند یا خلق کرده اند و بر این اساس در این نوع رویکرد مدیران برند شهری به دنبال شناسایی و مدیریت هویت رقابتی آتی ایجاد شده از قدیم تاکنون شهر می باشند.
وی اظهارکرد: برند راهبردی یا استراتژیک شهر نیز بدین معنی است که برند شهری نباید بر مبنای روایت‌های قدیم و ایجاد شده شهر شکل گیرد، بلکه سیاست‌گذاری‌های آتی، خط مشی و راهبردهای پیش روی شهر، همانند روایت‌های موجود می تواند بر هویت بخشی بر شهر تاثیر بگذارد.
رئیس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: در این رویکرد چه بسا که نیاز باشد هویت رقابتی قدیم شهر را تغییر داد و یا کمک برند شهری ارزش های رقابتی جدید ایجاد نمود، بر این اساس در این نوع رویکرد، مدیران برند شهری ضمن توجه به گذشته و حال شهر به دنبال شناسایی و مدیریت هویت رقابتی آتی و پیش بینی شده برای شهر می باشند.
رجالی تاکیدکرد: رویکرد اتخاذ شده برای برند شهری اصفهان از نوع برند سازی استراتژیک است.

نوشتن دیدگاه