پنجشنبه 22 آذر 1403, Thursday 12 December 2024, مصادف با 10 جمادی‌الثانی 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 26537
منتشر شده در دوشنبه, 19 آذر 1403 22:25
تعداد دیدگاه: 0

در حالی که برخی رسانه ها به تیتر خبریک خبرگزاری درخصوص "عدم مازوت سوزی در اصفهان" تاختند، برخی معتقدند مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با استفاده از تکنیک جریان سازی به موقع توانست نمایندگان مجلس و مدیران و کارشناسان را مقابل این پدیده بسیج کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، رضا صالحی پژوه، دانش آموخته مطالعات فرهنگی و رسانه و دانشجوی دکتری علوم ارتباطات در قالب یادداشتی به این موضوع پرداخته است.

دقایق ابتدایی بامداد یکشنبه یکی از خبرگزاری های مطرح کشور به نقل از مرجان شاکری، مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان اصفهان خبری را منتشر کرد که حاوی اطلاعات ارزنده ای در خصوص وضعیت آلودگی هوای اصفهان، میزان آلاینده ها، اقدامات انجام گرفته در اینخصوص و مقایسه ضمنی با مدت مشابه در سال گذشته بود، ولی آنچه این خبر را سر زبان ها انداخت و از یک خبر خبرسازی کرد،تیتر جنجالی آن بود که به نقل از مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نقل شده بود "اصفهان تا این لحظه مازوت نسوزانده است".
تیتری که فردای آن روز دستمایه قلم فرسایی عوامل یک روزنامه وابسته به مدیریت شهری اصفهان شد و روزنامه ای که به رغم انتقاد های زیاد شهروندان اعم از کارشناسان و متخصصین تا شهروندان عام به مدیریت شهری در این چند سال، حتی یک تیتر انتقادی از مدیریت شهری از آن در روزنامه وزین کاملا وابسته شهری دیده نمی شد (با این توضیح که این روزنامه از منابع مالی مدیریت شهری که منبع اصلی تامین آن شهروندان هستند ارتزاق می کند) با آب و تاب بسیار از “تائید مازوت سوزی در تهران و تکذیب در اصفهان" خبر داد!
اما با نگاه کارشناسانه به خبر منتشر شده فارغ از این که زمان مصاحبه آن خبرگزاری با مدیرکل حفاظت محیط زیست مربوط به یکی دو روز قبل از انتشار خبر بوده که تا آن موقع در اصفهان مازوت سوزی انجام نشده بود، باید گفت مطالب مورد اشاره این مدیر غیربومی در اصفهان حاوی مطالب کاملا تخصصی و زیرکانه بوده و گفت و گو با شناخت کامل او از سواد رسانه ای و اجزای خبر شکل گرفته است.
چرا که این مدیر زیست محیطی در متن گفت و گو با خبرگزاری به مسائلی پرداخته که کاملا تمایز شرایط استفاده از سوخت ترکیبی (مازوت) را با شرایطی که از این سوخت استفاده نمی شود، تشریح و تبیین کرده است. (48 درصد کاهش تعطیلی روزهای سال به دلیل آلودگی هوا در مقایسه با 8 ماه سال گذشته و 45 درصد کاهش آلاینده های جوی در مقایسه با همین مدت).
او همچنین با تاکید برقید "تاکنون" در اصفهان مازوت سوزی نداشته ایم، افکار عمومی را متوجه این موضوع کرد که شاید از یکی دوساعت آینده از این سوخت استفاده شود که در لفاف این خبر می توان اشاره به فشارهای مقامات پایتخت نشین را هم درک کرد.
فلذا، او توانست با متن خبر توجه نمایندگان مجلس، سازمان های مردم نهاد موثر در حوزه آلودگی های زیست محیطی، کارشناسان ، مدیران استانی و رسانه ها را ظرف مدت کوتاهی به این نکته معطوف دارد که "چه نشسته اید که سنبه پر زورتر از آن است که بتوانیم تنها با چند بازرسی و بازدید ساده جلوی یک فاجعه زیست محیطی را بگیریم".
شاکری حتی توانست حدود 48 ساعت گفتمان آلودگی هوا در اصفهان ایجاد کند و رسانه های بسیاری به این موضوع تاختند بی آنکه پیام پنهان این خبر را ( بر اساس ساعت انتشار و نوع جمله بندی و ساختار بندی کاملا حرفه ای) درک کنند.
با این توضیح و بررسی توانمندی یک مدیر در جریان سازی رسانه ای به منظور همسو سازی نمایندگان، سازمان های مردم نهاد ، مدیریت استان و کارشناسان که به خوبی توانست مطالبه گری عمومی برای جلوگیری از سوخت مازوت در اصفهان ایجاد کند، می توان امیدوار این نوید بود که بالاخره نسلی از مدیران به عرصه مدیریت وارد شده اند که اهمیت رسانه را به خوبی درک کرده و با استفاده از این ابزار ارزشمند تکنیکال در دست مردم، تلاش می کنند اهداف پیدا و پنهان سازمان های خود را به پیش برند.
*دانشجوی دکتری علوم ارتباطات

نوشتن دیدگاه