به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دویست و چهل و...
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دویست و چهل و نهمین جلسه هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و ویدئو کنفرانس به ریاست محمدعلی کینژاد، رئیس هیئت عالی جذب برگزار شد.
بررسی موضوع لزوم شرکت در فراخوان جذب هیئت علمی طرح سربازی، بعد از اتمام خدمت
در پیش از دستور این جلسه در خصوص موضوع "الزام شرکت در فراخوان جذب سرباز هیئت علمی بعد از اتمام طرح" بحث و بررسی شد.
سپس محمدرضا رضوان طلب، رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم به اختصاص طرح تأمین عضو هیئت علمی دانشگاهها برای مناطق محروم اشاره کرد.
در ادامه جلسه مقرر شد جلسهای با هیئت مرکزی جذب به منظور بررسی این موضوع و ارائه راهکار تشکیل شود و ظرف دو هفته آینده نتیجه آن اعلام شود.
همچنین کینژاد ضمن درخواست انطباق طرح آمایش با اعلام نیاز دانشگاهها در شهریور ماه 99 ، به ارائه توضیحاتی درمورد گزارشهای مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم برای طرح آمایش و وارد نشدن در فاز اجرا پرداخت.
29 دانشگاه مستقل و 42 مؤسسه نتیجه اجرایی شدن طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه جلسه حسین رحیمی، مشاور و نماینده ویژه وزیر علوم، در طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی، با اشاره به دستور اول جلسه «انطباق آمایش آموزش عالی در فراخوان شهریور 99» به ارائه گزارشی از عملکرد وزارت علوم در زمینه اجرای طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی پرداخت.
وی به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درمورد آمایش آموزش عالی اشاره کرد و گفت: بر این اساس وزارت علوم به منظور ساماندهی واحدهای آموزش عالی، میتواند مؤسسات آموزش عالی را تجمیع و ادغام کند؛ به نحوی که پاسخگوی نیازهای منطقهای و منجر به کاهش هزینههای سربار و ارتقای کیفی خدمات شود.
مشاور وزیر علوم ادامه داد: ساماندهی رشتهها همزمان با طرح مأموریتگرایی و متناسبسازی رشتهها با نیازها که از ملزومات جذب هیئت علمی است، در فاز بعدی برنامهریزی و اجرایی میشود.
رحیمی با اشاره به مراحل انجام طرح ساماندهی مؤسسات آموزشی گفت: این طرح در سه فاز منع یا محدودسازی گسترش کمی و اهتمام به ارتقای کیفی، ادغام کمی، تجمیع کیفی و تبدیل تخصصی مؤسسات و پیادهسازی طرحهای هشت گانۀ آمایش آموزش عالی قابل انجام و اجرایی خواهد بود.
وی، عدم ضرورت ادامه فعالیت مؤسسه به صورت مستقل، تعدیل شاخص تعداد دانشجو به یکصد هزار جمعیت استانها در سطح کشور، وضعیت جغرافیایی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شهرها و نواحی مختلف استان، واقع بودن در یک استان و... را به عنوان مهمترین عوامل مؤثر در تجمیع و الحاق نام برد.
مشاور وزیر علوم افزود: آمار دانشگاهها و مؤسسات بعد از تجمیع و ادغام، 29 دانشگاه مستقل و 42 مؤسسه است.
وی در پایان ارائه این گزارش گفت: درمورد ساماندهی دانشگاهها تقسیم کار ملی و استانی صورت گرفته که در تعداد کمی از استانها گروههای علمی و رشتههای تحصیلی با مأموریتگرایی ترکیب شده و همچنان باید کار سنگینی در این خصوص انجام شود.
در ادامه جلسه مقرر شد مرکز جذب هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اعضای هیأتهای اجرایی جذب دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی مورد تأیید طرح آمایش آموزش عالی را برای بررسی و تأیید به هیأت عالی جذب معرفی کنند.
محمدی: ضرورت هماهنگی وزارت علوم و دانشگاه آزاد در اجراییسازی آمایش آموزش عالی
همچنین جواد محمدی، دبیر هیئت عالی جذب بر هماهنگی وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی برای اجراییسازی آمایش آموزش عالی تأکید کرد و گفت: ضرورت دارد که دانشگاه آزاد اسلامی گزارش آمایش آموزش عالی این دانشگاه را در حوزه جذب اعضای هیئت علمی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه و در نهایت طرح نهایی به هیئت عالی جذب و یا ستاد نقشه جامع علمی کشور ارسال شود.
بیژن رنجبر قائم مقام آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه طرح ساماندهی و کیفیسازی در دانشگاه آزاد اسلامی اجرا میشود، گفت: در یک سال اخیر عضویت هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی به صورت استانی انجام شده که این موضوع در راستای آمایش آموزش عالی صورت گرفته است.
انتهای پیام/