معاون پارلمانی رئیسجمهور گفت: به تجربه ثابت شده قوانینی که منشاء آنها لایحه و از طریق دولت ارائه...
معاون پارلمانی رئیسجمهور گفت: به تجربه ثابت شده قوانینی که منشاء آنها لایحه و از طریق دولت ارائه می شوند، ایرادات کمتر و قابلیت اجرایی بیشتری دارند و مطابق با نیازهای جامعه هستند.
به گزارش خبرنگار مهر، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیسجمهور ظهر امروز(چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا لوایح ارسالی دولت به مجلس در دستور کار بررسی قرار خواهد گرفت؟، اظهار کرد: قبلا گفته بودم که دولت بیش از 67 لایحه به مجلس تقدیم کرده است. ما از مجلس یازدهم درخواست کردیم کلیه لوایح تقدیمی مجلس دهم را مورد بررسی و رسیدگی قرار بدهد.
امیری گفت: امروز بعد از چند ماهی که از تشکیل مجلس یازدهم میگذرد با ریاست مجلس و هیئت رئیسه مکاتبه کردیم و خواستیم که هرچه زودتر لوایح دولت را در دستور رسیدگی قرار بدهند.
وی افزود: در این مدت یکی از لوایح دو فوریتی که راجع به موضوع بورس بود، مورد رسیدگی مجلس قرار گرفت که ما از این بابت تشکر میکنیم. از منظر قانون اساسی، قانون از دو طریق امکان پیدا میکند یعنی مصوبات از دو طریق تبدیل به قانون میشود. یک طریق بوسیله لایحه است که لوایح را دولت ها تنظیم میکنند. درحقوق بحث برتری لایحه بر طرح یکی از موارد مورد قبول است.
معاون پارلمانی رئیسجمهور گفت: روش دیگری که یک قانون تولید میشود، از طریق طرحی است که نمایندگان مجلس تهیه میکنند. به تجربه ثابت شده قوانینی که منشاء آنها لایحه و از طریق دولت ارائه می شوند، ایرادات کمتر و قابلیت اجرایی بیشتری دارند و مطابق با نیازهای جامعه هستند.
امیری گفت: از جهت قانونی نمایندگان مجلس حق دارند که طرح تهیه کنند و ما در این مساله تردیدی نداریم اما طرحها معمولا در یک زمان کوتاهی تهیه میشوند و مجلس شورای اسلامی هم امکانات دولت را ندارد. بازوی پژوهشی و کارشناسی مجلس فقط مرکز پژوهشهای مجلس است. البته در حوزههای قابل توجهی میبینیم گزارشات مرکز پژوهشها گزارشات کارشناسی خوبی است اما چون طرحها در زمان کوتاهی تهیه و تبدیل به قانون میشوند، بنابراین خیلی از مسائل ریز قانونی و نیازمندیهای تقنینی در آنها معفول واقع میشود.
ادامه دارد ...