وزیر بهداشت درباره ضرورت اعمال محدودیت های جدید جهت مقابله با کرونا گفت: اجرای محدودیت ها از اول آذرماه، گرچه دیر است، اما مغتنم است که این وضعیت اورژانسی را هرچه زودتر دریابیم. اگر قرار است محدودیت ها درست اجراشود اما با تاخیر، ما ترجیح می دهیم تا اینکه با عجله و شکسته و نیمبند اجرا شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از وبدا، دکتر سعید نمکی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با جمعیت هلال احمر، گفت: ما در یک دوره ای در اسفند و فروردین با تلاش پیگیر و همدلی و وفاق ملی و گرد هم آمدن همه نیروها حول یک محور توانستیم یک رکورد تاریخی در مبارزه با بیماری کرونا در جهان ثبت کنیم.
وی افزود: دیروز جلسه ای در خدمت عزیزان وزارت راه و شهرسازی بودم و یادآور آن شدیم که بعد از رسیدن این طوفان به کشورهای اروپایی، فوج عظیمی از هموطنان ما به دلیل گرفتاری که در کشورهای اروپایی پیش آمد و هنوز مقایسه ای بین آنها و ما پیش نیامده بود، خواستار بازگشت به کشور برای امنیتی که ما در سایه این همدلی در مدیریت کرونا فراهم کرده بودیم، بودند و ما هواپیماهایی می فرستادیم تا این عزیزان را به وطن بازگردانند.
وی گفت: بعد از آن ایام به دلایل متعددی که از مهم ترین آنها، ساده انگاری و رفتار متفاوت ویروس بود، گرفتار امواج دوم و سوم بیماری شدیم. در جلسه ای که در خدمت مقام معظم رهبری بودیم، ایشان تکالیف جدیدی برعهده دستگاه ها گذاشتند که یک سرفصل بسیار مبارک و جدیدی در استمرار مدیریت بیماری بود. یکی از دستورات مهم ایشان، تشکیل یک قرارگاه عملیاتی بود برای اجرای مصوبات ستاد که این خلاء را در طول این مدت احساس می کردیم. خیلی از پیشنهادات ما مصوب می شد، اما این مصوبات اجرا نمی شد.
وی در ادامه تاکید کرد: یک بالی از مدیریت بیماری که در اختیار ما نبود، بال بسته و شکسته ای بود که با تشکیل قرارگاه و حضور وزیر کشور در راس این قرارگاه، عملیات اجرایی سامان جدیدی یافت. تکلیف دومی که مقام معظم رهبری تعیین کردند این بود که بتوانیم به عنوان تعیین مصادیق محدودیت ها در وزارت بهداشت عمل کنیم و این حرکت سبب شد دوستان ما در وزارت بهداشت با هماهنگی همکاران وزارت کشور، یک مجموعه ای از پروتکل های جدید تدوین کنند که دیروز در جلسه ستاد ملی مورد اقبال رییس جمهور و اعضای ستاد قرار گرفت.
اجرای محدودیت های جدید گرچه دیر است، اما مغتنم است
وزیر بهداشت افزود: گرچه ما به دلیل وضعیت بحرانی کرونا در کشور نیازمند تسریع این اعمال محدودیتها بودیم، اما به دلیل پیش نیازها و ضرورت هایی که باید ایجاد می شد، اجرای آن به اول آذرماه موکول شد. گرچه دیر است، اما مغتنم است که این وضعیت اورژانسی را هرچه زودتر دریابیم و ترجیح می دهیم صحیح و با تاخیر اجراشود، تا اینکه با عجله و شکسته و نیم بند اجرا شود.
طرح تشدید غربالگری کرونا
دکتر نمکی ادامه داد: اتفاق دیگری که افتاد و ما معتقدیم اگر این پکیج را با هم اجرا نکنیم با اعمال محدودیتهای صرف نخواهیم توانست بیماری را مدیریت کنیم، بحث طرح تشدید غربالگری و تشدید دنبال کردن موارد مثبت است. در این طرح جدید که استمرار شیوه قبلی مدیریت ما در غربالگری بیماری است مانند زمانی که تستهای تشخیصی روزانه را از ۱۲۰۰ تست در روز به ۲۵ هزار تست رساندیم و همینطور ۷۸ میلیون شهروند را با کمک نیروهای بسیج و سازمان هلال احمر، سازمان های مردم نهاد و سایر دستگاه های اجرایی غربالگری کردیم و این اقدامات توانست بار بیمارستانی را کاهش داد و در کمتر از ۶۰ روز توانستیم میزان اشغال تخت بیمارستان را با بیمار مبتلا به کرونا به ۲۰ درصد و میران مرگ و میر را به کمتر از ۴۰ نفر در روز برسانیم. این رکورد در مدت حداکثر ۵۵ روز، یک رکورد تاریخی و یک افتخار ملی برای جمهوری اسلامی ایران در جهان ثبت کرد. اکنون قرار است همین راه را با همت بیشتر دنبال کنیم.
افزایش تست های کرونا به روزی ۱۰۰هزار تست
وی یکی از محورها را تشدید نظارت ها خواند و اظهار کرد: ما بر اجرای پروتکل ها بیش از پیش نظارت می کنیم و در مرحله دوم به آموزش همگانی می پردازیم که مقام معظم رهبری محوریت را به وزارت بهداشت سپردند و در وهله سوم بیماریابی زودرس و انجام تستهای فراوان است که ما میزان تست ها را از ۲۳ تا ۲۵ هزار تست در روز به حدود روزی ۴۰ هزار رساندیم که همگی با شیوه PCR است و با تولید کیت های داخلی و احتمالا رسیدن کیت های کره ای، ما این اقدام را به روزی ۱۰۰ هزار مورد افزایش خواهیم داد.
دکتر نمکی افزود: تست هایی که به شکل رپید یا سریع هستند، بیش از ۲۰ دقیقه وقت نمی گیرند، تعداد زیادی از گروه هدف را تست می کند و در ظرف ۲۵ دقیقه تکلیف بیمار را چه ورودی به کشور باشد چه گروه های هدف مثل رانندگان ناوگان عمومی، پرسنل دستگاه دولتی و... مشخص می کند. پس از آن بلافاصله تماس های نزدیک فرد بیمار شناسایی می شود و به ازای هر کیس مثبت خود را مکلف می دانیم، ۱۰ کیس دیگر را بررسی کنیم و افرادی که با فرد آلوده تماس داشتند را پیدا کنیم.
استفاده از ظرفیت هتل ها و مسافرخانه ها برای قرنطینه مبتلایان کرونا
وی افزود: مرحله بعد قرنطینه است که قرنطینه این افراد را با کمک وزارت ارتباطات انجام می دهیم و مجهز به سامانه ای هستیم که افرادی که در قرنطینه قرار می گیرند را رصد کنیم تا اگر کسی از قرنطینه خارج شد، او را مجددا به قرنطینه بازگردانیم. همچنین، قرار است با همراهی وزیر گردشگری و صنایع دستی، به شناسایی محل هایی مثل هتل ها، مسافرخانه ها و اقامتگاههایی بپردازیم که در اختیارمان قرار گیرد برای قرنطینه کردن افرادی که امکان قرنطینه در منزل ندارند یا از نظر اقتصادی نیازمند نگهداری در محل عمومی تری با حمایت های دوره ۱۴ روزه قرنطینه هستند، استفاده کنیم.
تلاش برای کاهش مرگ و میرهای کرونایی
وزیر بهداشت تاکید کرد: قرنطینه ما دو گونه است، اول قرنطینه افراد با تست مثبت PCR یا آنتی ژن و دوم قرنطینه معکوس افرادی که ممکن است بیمار نباشند، اما بیماری زمینه ای دارند و یا سن بالای ۶۵ سال دارند که باید در محلی نگهداری شوند و تحت حمایت باشند و نیازمندی آنها را برای خروج از منزل چه برای امور اجرایی و چه برای تهیه مایحتاج، به حداقل برسانیم. این جمعیت حدود ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر هستند که مرگ و میر ۸۸ درصدی در کرونا مربوط به این افراد است و در نهایت با درمان زودرس سرپایی با پروتکل دارویی موثری که در کمیته علمی تدوین شده باید بتوانیم طول دوره درمان را به حداقل برسانیم و ابتلای بیمار را به فاز التهابی هفته دوم بیماری به حداقل برسانیم، از تعداد افراد بستری در بیمارستان ها بکاهیم و در نتیجه بتوانیم در کاهش مرگ و میرها موفق باشیم.
وی با اشاره به شاخص ها و اهدافی که تدوین شده است، تصریح کرد: در این راستا نیازمند کمک سازمان یافته افراد کاردان هستیم، بدون تردید سیاستگذاری و اجرای قسمت های بهداشتی درمانی و نظارت عالیه و سیاستگذاری با وزارت بهداشت است، اما دو دستگاه بسیار مهم نیز در این زمینه کمک حال ما هستند، اول، عزیزان بسیجی هستند، بر اساس طرحی که همکاران تدوین کردند و بر اساس تجربیات بسیار گسترده و قدیمی بنده در ریشه کنی فلجاطفال و طرح ملی کنترل فشار خون و مرحله اول مدیریت کرونا از عزیزان بسیج در قسمت اجرایی، حمایتی و قرنطینه کمک می گیریم و دوم، هلالاحمر است که با امکانات و کادر مناسبی که دارند، به ما کمک خواهند کرد تا از جمعیت یک میلیون و ۱۰۰ هزارنفری و همچنین نیروهای سازمانی این مجموعه در تمام ابعاد به ویژه در بخش نظارت، بیماریابی، تست، درمان سرپایی، اقدامات حمایتی و قرنطینه و همچنین، بحث آموزش استفاده کنیم. چراکه اقناع و آموزش همگانی بسیار مهم بوده و یکی از روش های اصلی موفقیت در همه دستاوردهای بهداشتی جهان است.
وزیر بهداشت در پایان تاکید کرد: این حرکت به شیوه محله محور و خانواده محور و استفاده از ظرفیت هرخانه یک پایگاه سلامت خواهد بود. تردید ندارم با به کارگیری این دوبال پرواز در اوج گیری از ویروس و اجرای قوی پروتکل ها و طراحی همکاران بنده در مدیریت بیماری و بیماریابی زودرس و کاهش موارد بستری و در نهایت کاهش مرگ و میر که در یک ماه آینده با رعایت بیشتر مردم و همکاران من و وفاق ملی بیشتر و میانجی گری سازمانهای مردم نهاد، خواهیم توانست در کاهش موارد بیماری و مرگ و میر به عنوان یکی از کشورهای پیشتاز جهان باشیم.
گفتنی است، در این نشست، توافقنامه همکاری اجرای طرح مدیریت و کنترل اپیدمی کووید19 به شیوه محله و خانواده محور مبتنی بر برنامه "هر خانه یک پایگاه سلامت" به امضای دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت و دکتر کریم همتی رییس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران رسید./