جمعه 2 آذر 1403, Friday 22 November 2024, مصادف با 20 جمادی‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 16091
منتشر شده در یکشنبه, 30 آذر 1399 15:24
تعداد دیدگاه: 0
معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر لزوم پرهیز رسانه‌ها از خام فروشی و تبدیل اطلاعات به فرآورده گفت: در چنین شرایطی است که جذابیت رسانه بالاتر، تقاضا برای آن بیشتر، استمرار تقاضا ممکن و بهره برداری میسر می شود.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خدادی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن اعلام آخرین برنامه‌های این معاونت در حوزه رسانه‌ها و خبرنگاران، از لزوم خارج شدن رسانه‌ها از خام فروشی اطلاعات، تبدیل اطلاعات به فرآورده، ایجاد ارزش افزوده در اطلاعات، کوتاه‌نویسی و ساده‌نویسی، ریاضی کردن اطلاعات، تقویت سوژه‌پردازی و مقدم دانستن صحت به سرعت در انتشار محتوا سخن گفت.

رسانه باید به سمت کوتاه نویسی و ساده نویسی برود

خدادی علاوه بر ضرورت دسته بندی اطلاعات و فراورده سازی در رسانه، کوتاه نویسی و ساده نویسی را مسئله مهمی در بیشتر دیده شدن مطالب می داند و می گوید: امروزه هرچقدر حجم مطلب کمتر باشد، بیشتر دیده می شود. رسانه باید به سمت کوتاه نویسی و ساده نویسی برود. چون به دلیل حجم انبوه اطلاعات، زمانِ محدود و قدرت انتخاب بالا، تمرکز مخاطب بر روی متن بعضا ثانیه ای است و رسانه باید تلاش کند تا مخاطب را در این زمان محدود به سمت خواندن مطلب سوق دهد.

رسانه باید به دنبال یافتن ارزش افزوده اطلاعات باشد نه تکرار

معاون امور مطبوعاتی به اهمیت ارزش افزوده در اخبار منتشر شده از سوی یک رسانه می گوید: وقتی رخدادی مثل ترور در شهری اتفاق می افتد، رسانه باید به بررسی سابقه آن منطقه در وقوع چنین رخدادهایی، مختصات آن منطقه و… بپردازد. به عبارتی رسانه باید به دنبال یافتن ارزش افزوده اطلاعات باشد نه تکرار. یکبار از یک شبکه خارجی خبری خواندم که اصل خبر یک خط بود ولی به دنبال آن ۸ خط ارزش افزوده داشت که برای منِ مخاطب مفید بود.

باید به سمت ریاضی کردن اطلاعات رفت

خدادی با تاکید بر ضرورت توجه رسانه ها به اینفوگرافی می گوید: توصیه می کنم به سمت اینفوگرافی بروید چون اینفوگرافی، خبرِ خلاصه شده، دسته بندی شده و ساده شده است. باید به سمت ریاضی کردن اطلاعات رفت و از تاکید ویژه بر فضای نظری خارج شد. وقتی اطلاعات ریاضی می شوند، امکان مقایسه و مصداق سازی فراهم می شود و کمک کننده است. از طرفی فضای نظری موجب باورپذیری مردم نسبت به اطلاعات نمی شود.

خبرنگار در جریان کار و میدان خبر، خبرنگار می شود

او با اشاره به اهمیت مهارت آموزی خبرنگاران می گوید: وقتی وارد ایرنا شدم حدود یک سال به همراه چند نفر از خبرنگاران سرویس اقتصادی می رفتم و خبر تهیه می کردم. وقتی خبرم را تحویل می دادم، آن را اموزش تلقی کرده، تصحیح می کردند و سپس داخل سطل آشغال می انداختند. می خواهم بگویم صرف داشتن اطلاعات آکادمیک، یک شبه کسی را خبرنگار نمی کند. جریان رسانه یک جریان کاملاً کاربردی و مهارتی است. اگرچه اطلاعات نظری هم کمک کننده است با این حال خبرنگار در جریان کار و میدان خبر، خبرنگار می شود. قدرت اصلی خبرنگار مشاهداتش است.

پیگیر حذف لغو معافیت مالیاتی برای رسانه ها هستیم

خدادی درباره خبر لغو معافیت مالیاتی رسانه ها در پیش نویس جدید قانون معافیت های مالیاتی توضیح می دهد: با توجه به تاثیرات کرونا بر فضای کسب و کار رسانه ها، به احتمال خیلی زیاد معافیت مالیاتی با پیگیری های معاونت مطبوعاتی برای رسانه ها مانند سال گذشته برقرار می شود.

نزدیک کردن دسترسی خبرنگاران به اطلاعات؛ مهم ترین کار معاونت مطبوعاتی

معاون مطبوعاتی درباره اجرای آگهی های مطبوعاتی برای رسانه های برخط توضیح می دهد: سازوکار قانونی و زیرساخت‌هایی آگهی های دولتی، اول در فضای مکتوب بوده است. در دوره ای که من وارد معاونت شدم، تلاش کردم تغییراتی ایجاد کنم. اما در این راه مشکلاتی داریم. ما یک دوره گذار در تقویت رسانه های برخط داریم، مشکل دیگر کمیت رسانه های برخط است. چون هر کسی یک سایتی را ثبت می کند، خود را دارای یک رسانه می داند. خب همه این مسائل نیازمند قانون گذاری های دقیق است. متاسفانه من از زمان ورودم به معاونت مطبوعاتی با بحران های زیادی از جمله کمبود و گران شدن کاغذ تا سایه سنگین کرونا بر روزنامه ها و دیگر رسانه ها روبه رو بودم. بزرگترین کار ما در این مدت، نزدیک کردن دسترسی خبرنگاران به اطلاعات بود.

به انتقادات مدیران مسئول درباره انتخابات هیئت نظارت بر مطبوعات پاسخ دادیم

خدادی درباره انتقادات برخی مدیران مسئول در انتخابات نماینده مدیران مسئول می گوید: قبل از انتخابات، ما جلسه ای با مدیران رسانه ها داشتیم و روز ماقبل انتخابات هم مصاحبه مطبوعاتی برگزار و کلیه موارد را تشریح کردیم و درخواست کردیم تا موارد را منعکس کنند. قطعا، به آن رسیدگی می کنیم و مواردی که کتبا ارسال شد رسیدگی کردیم. به نظرم بیشتر اعتراض هایی که این مدیران داشتند به بیرون از معاونت مربوط می شد. به شخصه به مسائل بیرون از معاونت کاری ندارم و از عهده من خارج بود. ما به عنوان برگزار کننده انتخابات، کارمان را در چارچوب و از طریق نرم افزار مربوطه و طبق قانون انجام دادیم. نرم افزاری هم که بستر رای گیری بود، توسط ناظرانی چون پلیس فتا، وزارت ارتباطات و حراست وزارت خانه اجرا شد. حتی به مدیران رسانه اطلاع دادیم که در روز انتخابات، می توانند حضور داشته باشند. الان هم اگر کسی بخواهد نرم افزار را بررسی کند، در اختیارش می گذاریم.

دنبال کاغذ ارزان قیمت برای مطبوعات هستیم

او درباره برنامه های معاونت در ماه های باقی مانده از دولت دوازدهم ادامه می دهد: ما دو بعد کاری داریم. یک بعد هدایتی و بعد دیگر حمایتی. در بعد حمایتی بیشتر دنبال این هستیم که بتوانیم مقداری ارز بگیریم و مجددا کاغذ ارزان قیمت در اختیار رسانه ها قرار دهیم. اگرچه در سال ۹۷ نزدیک ۵۰ میلیون دلار پول کاغذ شد و در سال ۹۸ کاغذ نبود. ما از اول سال ۹۸ تا الان با ۲۰ میلیون دلار کاغذ را به دست آوردیم. در سال ۹۷ صد میلیارد یارانه توزیع شد و مشکلاتی به وجود آمد. خوشبختانه سال گذشته ۵۰ میلیارد یارانه توزیع شد و علی رغم نصف شدن یارانه اما چون دستورالعمل جدید داشتم به میزان قابل توجهی نکات مورد توجه فعالان رسانه که بحق هم بود محقق شد. همین باعث شد تا مشکلات کمتری به وجود بیاید و اعتراضی نداشته باشیم. چون شیوه نامه را تغییر دادیم.

خدادی توضیح می دهد: دولت قول داده یارانه مطبوعات امسال را کامل تر بدهد. در بعد هدایتی ما تلاش مان بر این بود که دسترسی رسانه را به اطلاعات تسهیل و تسریع کنیم و سعی کردیم که رسانه ها بعد از بروز یک اتفاق، گمراه نشوند. مثلا تشکیل کارگروه هایی در همین ایام کرونا داشتیم که نتایج خوبی داشت. هماوردی رسانه ها در ایام کرونا باعث شد تا جلوی بسیاری از اتفاقات تلخ گرفته شود. این مسأله نشان دهنده آن است که رسانه پیام مورد تقاضای کادر بهداشت و درمان را به مردم رساند و توانست مردم را اقناع کند. کسی منکر نقش رسانه در ایجاد شراکت در ایام کرونا نیست.

رسانه ها صحت را مقدم بر سرعت بگذارند

معاون مطبوعاتی در پایان صحبت های خود به چگونگی اعتماد سازی به رسانه های داخلی می پردازد و تاکید می کند که چقدر ما در انتقال اطلاعات، بر روی باور پذیری مردم کار کردیم که این به مختصات اطلاعات بر می گردد. یعنی یکی از مشکلات ما در تولید اطلاعات، مختصات اطلاعات است، که باورپذیری اطلاعات را زیر سوال می برد.

خدادی به رسانه ها پیشنهاد می کند: مولفه های مهم در اعتماد سازی، ارجحیت صحت بر سرعت است. متاسفانه یکی از موانع اعتماد سازی همین سرعت است که توجهی به محتوای پیام و خبر ندارد. وقتی حادثه ای رخ می دهد، همه علاقه مند هستند که زودتر آن را اعلام کنند، اما اینکه چه چیزی را اعلام کنند، برایشان اهمیتی ندارد و اینجا گلوگاه ما است.

با تشکل ها تعامل خوبی داریم

معاون مطبوعاتی درباره حمایت و تعامل معاونت مطبوعاتی با تشکل ها و انجمن های صنفی می گوید: ما تعامل خوبی با تشکل ها داریم، چرا که هر تعاملی منجر به توسعه و موفقیت می شود. مثلاً در شیوه نامه جدید مطبوعات ما نماینده تشکل ها را دعوت کردیم و شیوه نامه را با حضور نماینده تشکل ها تغییر دادیم.

نوشتن دیدگاه