جمعه 2 آذر 1403, Friday 22 November 2024, مصادف با 20 جمادی‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24717
منتشر شده در دوشنبه, 24 مهر 1402 13:37
تعداد دیدگاه: 0
رییس مجلس شورای اسلامی:

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصمیم‌گیری پیرامون کشنده و اتوبوس‌های فرسوده یک تصمیم ملی است، گفت: رفع مشکلات ترانزیت، حمل و نقل، درآمد، صرفه‌جویی در انرژی و ایمنی جاده‌ها و همه این حرف‌هایی که می‌زنیم در گرو اسقاط کشنده و اتوبوس‌های فرسوده و واردات این خودروها است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بند الحاقی (1) ماده 59 لایحه برنامه هفتم توسعه درخصوص ضرورت واردات کشنده و اتوبوس، گفت: قانون خودرو اخیرا تصویب و ابلاغ شده است اما این موضوع با آن قانون دو فرق دارد و باید دوستان به آن توجه کنند چرا که در اینجا به ازای اسقاط هر دستگاه گفتیم که مجوز واردات صادر شود، در شرایطی که ما در قانون ساماندهی خودرو گفته بودیم باید خودرو را اسقاط کنند اما الزام نکردیم و گفتیم اگر اسقاط نبود می‌توانند به میزانی وجه را بپردازند.به نظر من از جهت مصرف سوخت، اقتصاد و محیط زیست این تصمیم خوبی نبود ولی به هرحال در مجلس تصمیم‌گیری شد و الان قانون است و باید به آن توجه کنیم.

وی افزود: اما در اینجا گفتیم الان ماشین‌هایی داریم که مربوط به دهه 60 و 70 میلادی بوده و عمری حدود 60 – 70 سال دارد و هنوز در همین شهر تهران مصالح ساختمانی جابه‌جا می‌کنند و در جاده‌ها حرکت می‌کنند که خلاف قانون است و این مشکلات هم در رابطه با اتوبوس‌ها و هم کامیون‌ها وجود دارد، منتها بر اساس بررسی‌هایی که انجام دادیم در حوزه کشنده‌ها و ماشین‌های سنگین نقطه مناسب برای زمان و قیمت باید شناسایی شود، زیرا وقتی بخواهیم وارد کنیم باید بحث ارز را هم ببینیم که چه حجمی ارز از کشور خارج می‌شود.

قالیباف تصریح کرد: وقتی ما برای واردات کشنده سن زیر 10 سال (بین 5 تا 10 سال) را می‌گذاریم قیمت‌ها به شدت پایین می‌آید، یعنی این راهکار ارزبری کمتری دارد و داخل هم اگر به آنها معافیت می‌دهیم چون ماشین را اسقاط می‌کنند، از طرفی این مسئله در صرفه‌جویی سوخت بسیار اهمیت دارد، به ویژه آنکه در حوزه ترانزیت نیز کشنده ها می توانند حمل به خارج از کشور را انجام دهند.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: ما الان بیش از 70 – 80 درصد خودروهایمان امکان اینکه از کشور خارج شوند و بار ببرند را ندارند، به خاطر اینکه استانداردهای لازم را ندارند.

وی تأکید کرد: موضوع اسقاط کشنده های فرسوده نیز باید در آیین‌نامه اجرایی آن دیده شود البته که گفته شد که در موضوع اسقاط هم باید موتور، رادیات و استارت ماشین را تحویل دهند و بقیه بدنه آهنی را در اختیار راننده ماشین قرار دهند و اینها جزئیاتی است که طبیعتاً دولت در آیین‌نامه اجرایی پیش‌بینی خواهد کرد و اگر پیشنهادی شود در خدمتشان هستیم.

قالیباف افزود: اینجا دو راه وجود دارد؛ ما می‌توانیم این 10 سال را برای کشنده‌ها بگذاریم و اینجا رأی‌گیری کنیم و بقیه آن را ارجاع دهیم به همان قانون قبلی که نظر دولت است. پیشنهاد دیگر این بوده است که همین را با این وضع تصویب کنیم اگر دولت موافق است چون اسقاط کردن آنها مهم است، اگر کشنده وارد کنیم اما اسقاط نکنیم و از این تعرفه استفاده کند به گازوئیل و محیط زیست ظلم کردیم، این موضوع برای صرفه‌جویی انرژی، ایمنی جاده‌ها و ترانزیت اهمیت دارد، زیرا دیروز هم می‌خواستیم در جدول مذکور، میزان حمل جاده ای را از 10 میلیون تن به 50 میلیون تن افزایش دهیم که برای تحقق این موضوع باید شبکه حمل و نقل را اصلاح کنیم وگرنه امکان جابه‌جایی بار و ترانزیت وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این موضوعی ملی است و باور کنید یکی از موضوعات برجسته‌ای است که ترانزیت، حمل و نقل، درآمد، صرفه‌جویی در انرژی و ایمنی جاده‌ها و همه این حرف‌هایی که می‌زنیم را در بر می گیرد. الان 70 درصد راننده‌های کشنده، خود مالک هستند که باید اولویت را برای آنها بگذاریم و این معافیت گمرکی را به آنها بدهیم که ماشین کهنه‌اش را نو کند که هم درآمد خانوار بالا می‌رود و هم از آن طرف می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند بنابراین این یک موضوع ملی است که خودروهای فرسوده باید از چرخه خارج شوند./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه