شنبه 3 آذر 1403, Saturday 23 November 2024, مصادف با 21 جمادی‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 16012
منتشر شده در سه شنبه, 25 آذر 1399 11:33
تعداد دیدگاه: 0
معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه:

مدتی است شائبه‌های بسیاری در خصوص فروش محصولات فولاد مبارکه از طریق سامانه مچینگ مطرح است. گفته می‌شود این کار برخلاف قانون است؛ این در حالی است که بر اساس آخرین مصوبه اعلام‌شده از سوی ستاد تنظیم بازار، میزان فروش محصولات فولاد مبارکه در بورس و مچینگ مشخص‌ شده و تا ابلاغ شیوه‌نامۀ جدید دولت نیز از...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، معاون فروش و بازاریابی این شرکت با بیان این مطلب اظهار کرد: فولاد مبارکه همواره خود را مجری مصوبات دولت و ستاد تنظیم بازار دانسته و مصوبات این ستاد را نیز 100 درصد اجرا کرده است؛ چراکه بر اساس این مصوبات، فولاد مبارکه توزیع خود را بر اساس سیستم عرضۀ مستقیم در بورس و مچینگ تنظیم و اجرایی کرده است.
طهمورث جوانبخت در ادامه به آخرین مصوبۀ تنظیم بازار برای فروش محصولات فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین مصوبۀ تنظیم بازار که در اسفند سال ۹۸ اعلام شده، فولاد مبارکه باید 40 درصد محصولات گرم خود را در تالار بورس عرضه کند و ۶۰ درصد باقیمانده را از طریق سیستم مچینگ به فروش برساند؛ همچنین در خصوص محصولات سرد نیز ۲۰ درصد در تالار بورس عرضۀ مستقیم و ۸۰ درصد نیز به‌صورت مچینگ به خریداران فروخته شود.
وی افزود: فروش در سامانۀ مچینگ به این شکل است که ابتدا فولاد مبارکه به‌صورت عرضۀ مستقیم در تالار بورس، محصولات موردنظر را کشف قیمت کند و در عرضۀ هفتگی براساس همان قیمت کشف‌شده در بورس، محصول را در مچینگ یا همان عرضه اختصاصی به فروش برساند. در واقع بورس کالا محلی برای کشف قیمت است، اما نمی‌تواند محل مناسبی برای توزیع باشد و آن را به‌خوبی انجام دهد؛ بنابراین فولاد مبارکه از قانون تخطی نکرده و بر اساس آخرین مصوبۀ ستاد تنظیم بازار عمل کرده است.
وی ادامه داد: سیستم مچینگ فولاد مبارکه به این شکل است که با عرضۀ محصول در تالار بورس، در ادامۀ مسیر فروش، درصد مشخص‌شده از محصولاتی که قرار است در مچینگ عرضه شود با همان قیمت کشف‌شده در بورس به فروش می‌رسد و این فروش اختصاصی در مچینگ در بورس ثبت می‌گردد. به این ترتیب ۱۰۰ درصد محصولات فولاد مبارکه در بورس عرضه و ثبت می‌شود.
جوانبخت افزود: البته مصوبات دولت هیچ‌وقت ما را به ثبت فروش اختصاصی (مچینگ) در بورس ملزم نکرده بود؛ اما با توجه به شیوه‌نامه، اگر قرار باشد همۀ محصولات در بورس عرضه شود، حتما این کار انجام خواهد شد.
معاون فروش و ارزیابی فولاد مبارکه ادامه داد: شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا و لوازم‌خانگی که خریداران محصولات خاص فولاد مبارکه هستند و نیازشان را از طریق سامانۀ مچینگ تهیه می‌کنند، در سامانۀ بهین یاب عضو نبودند. حال اگر فولاد مبارکه از طریق سیستم مچینگ محصولاتش را عرضه نمی‌کرد، این شرکت‌ها برای تأمین نیاز خود دچار مشکل می‌شدند. این در حالی است که از تیرماه امسال این شرکت‌ها ملزم شده‌اند که در سامانه بهین‌یاب عضو شوند، اما تا به امروز این کار را انجام نداده‌اند.
به گفتۀ جوانبخت، حدود ۵۰ درصد شرکت‌ها در صنایع پایین‌دستی فولاد کد بهین‌یاب نداشتند که از تیرماه امسال معاونت امور صنایع وزارت صمت آن‌ها را ملزم کرده عضو بهین یاب شوند؛ آخرین مهلت برای این شرکت‌ها به‌ویژه خودروسازان تا پایان آذرماه است تا در این سامانه ثبت‌نام کنند.
وی با اشاره به شیوه‌نامۀ ابلاغی دولت که به عرضۀ همۀ محصولات در بورس کالا تأکید دارد نیز گفت: شیوه‌نامۀ دولت به‌دلیل اعمال تغییرات و اعتراضاتی که صورت گرفته هنوز به ابلاغ رسمی نرسیده است که بخواهیم تمام محصولات خود را در بورس عرضه کنیم. البته همان‌گونه که اشاره شد تمامی محصولات عرضه‌شده در مچینگ در بورس ثبت می‌شود. از طرف دیگر، در هیچ جایی از قوانین ستاد تنظیم بازار و مصوبات مربوط به صنایع وزارت صمت نیامده است که فولاد مبارکه عرضۀ خود را از طریق سیستم مچینگ انجام ندهد.
جوانبخت ادامه داد: اگر شیوه‌نامه به همین شکل فعلی ابلاغ شود فولاد مبارکه نیز ملزم است که محصولات استاندارد خود را در بورس عرضه کند.

نوشتن دیدگاه