جمعه 30 شهريور 1403, Friday 20 September 2024, مصادف با 16 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2518
منتشر شده در دوشنبه, 12 بهمن 1394 13:21
تعداد دیدگاه: 0
با حضور معصومه ابتکار؛

مجتمع بنزین سازی شرکت پالایش و نفت اصفهان با فردا با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست افتتاح و به بهرداری می رسد. به گزارش پایگاه خیری تحلیلی همراز ، همزمان با دهه فجر فردا سه شنبه 13 بهمن ماه در حضور معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان محيط زيست كشور، معاون وزيرنفت، استاندار، شهردار،...

مجتمع بنزین سازی شرکت پالایش و نفت اصفهان با فردا با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست افتتاح و به بهرداری می رسد.

به گزارش پایگاه خیری تحلیلی همراز، همزمان با دهه فجر فردا سه شنبه 13 بهمن ماه در حضور معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان محيط زيست كشور، معاون وزيرنفت، استاندار، شهردار، مديركل سازمان محيط زيست استان و تني چند از مسئولان استاني، مجتمع بنزين سازي شركت پالايش نفت اصفهان پس از سپري شدن زمان كاركرد آزمايشي به صورت رسمي افتتاح مي شود.
اين مجتمع داراي واحد هاي تصفيه هیدروژنی نفتا(NHT) ، ایزومریزاسیون (ISO) ، تبدیل کاتالیستی با احیای مداوم (اکتانایزر یا CCR) و واحدهاي جانبي است و با رويكرد ارتقاي الزامات زيست محيطي و با هدف افزایش درجه آرام سوزی (عدداکتان) بنزین از عدد87 به 91 و 95، قطع وابستگی به مواد اکتان افزا به میزان 3 میلیون لیتر در روز، راه اندازي می شود.
افزایش ظرفیت بنزین تولیدی پالایشگاه از10 به 12میلیون لیتر در روز، افزايش کیفیت روزانه 8.5 میلیون لیتر بنزین معمولی طبق استاندارد یورو 4 و بومی سازی کاتالیست مصرفی واحد ایزومریزاسیون برای نخستین بار در کشور از ديگر نتايج پروژه بنزين سازي است.
واحد تصفيه نفتا (NHT)
اين واحد به منظور تصفيه 10 ميليون ليتر در روز نفتاي سبك و سنگين (خوراك واحد هاي ايزومريزاسيون و اكتانايزر) طراحي شده است. این واحد در ارديبهشت 1392 با تلاش كاركنان شركت پالايش نفت اصفهان در سرويس قرار گرفت.
واحد اكتانايزر (CCR)
مبناي كار واحد CCR به عنوان يكي از به روزترين واحد هاي توليد بنزين در جهان، تبديل مولكول هاي پارافيني (عدد اكتان پايين) به آروماتيكي (عدد اكتان بالا) است. اين واحد با احياء مداوم كاتاليست هاي خود همواره در بالاترين راندمان كاري بوده و عدد اكتان را از 48 به 100 افزايش مي دهد. اين واحد كه به همت متخصصان داخلي نصب و در مهر ماه 1392 به بهره برداري رسيد، براي افزايش اكتان 4.750 ميليون ليتر در روز نفتا طراحي شده كه با تلاش كاركنان پالايشگاه در حال حاضر با 10 درصد افزايش ظرفيت، روزانه 5.250 ميليون ليتر نفتاي سنگين با اكتان 99 توليد مي کند.
واحد ايزومريزاسيون (ISO)
واحد ايزومريزاسيون شركت پالايش نفت اصفهان با هدف ارتقاي اكتان 4.290 ميليون ليتر در روز نفتاي سبك واحد NHT از 67 به 88، طراحي و ساخته شده كه راه اندازي آن در زمان تحريم ها و به علت عدم امكان خريداري كاتاليست، دو سال به تعويق افتاد. در طول اين دو سال و طي يك پروژه عظيم ملي با همكاري شركت پالايش نفت اصفهان و بخش خصوصي، كاتاليست اين واحد به عنوان يكي از پيشرفته ترين كاتاليست هاي صنعت پالايش، با حمايت اين شركت، در داخل كشور و كاملا با اتكاء به توان جوانان اين مزر و بوم طراحي و ساخته شد. به منظور پايش و ارتقاء خواص، ابتدا كاتاليست ساخته شده در راكتور آزمايشگاهي در مدت زمان 6 ماه، در شرايط عملياتي مختلف مورد ارزيابي قرار گرفت و پس از اطمينان از عملكرد آن، در نهايت در اولين راكتور واحد ISO بارگيري شد. با فراهم شدن كاتاليست يكي از دو راكتور اين واحد، پالايشگاه توانست واحد ايزومريزاسيون را بدون كمک كشور هاي خارجي در مهر ماه 1394 راه اندازي کند. در حال حاضر و با توجه به عملكرد قابل قبول كاتاليست مورد استفاده، 4.290 ميليون ليتر در روز نفتاي سبك با اكتان 82 در اين واحد توليد مي شود. اميد است با راه اندازي راكتور دوم، اكتان خروجي اين واحد به عدد طراحي رسيده و قسمت عمده بنزين توليدي پالايشگاه مطابق استاندارد یورو 4 شود.
گفتنی است؛ هزينه پروژه بنزين سازي شركت پالابش نفت اصفهان شامل طراحی تفضیلی، فعالیت های مهندسی، مدیریت اجرایی، تأمین کالا و اجرا 520 میلیارد تومان اعلام شده است./

نوشتن دیدگاه