دوشنبه 26 شهريور 1403, Monday 16 September 2024, مصادف با 12 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1839
منتشر شده در یکشنبه, 06 ارديبهشت 1394 08:04
تعداد دیدگاه: 0
عضو شورای شهر اصفهان:

همراز:عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان با اشاره به همزماني انتخابات شورا و رياست جمهوري اظهار داشت: هم زماني انتخابات شوراها با انتخابات رئيس جمهوري كاملآ به ضرر شوراها تمام شد چرا كه هم در حوزه اطلاع رساني به مردم و هم در حوزه انتخابات اقدام مؤثري صورت نگرفت. ابوالفضل قرباني در نطق پيش از دستور جلسه...

 

 همراز:عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان با اشاره به همزماني انتخابات شورا و رياست جمهوري اظهار داشت: هم زماني انتخابات شوراها با انتخابات رئيس جمهوري كاملآ به ضرر شوراها تمام شد چرا كه هم در حوزه اطلاع رساني به مردم و هم در حوزه انتخابات اقدام مؤثري صورت نگرفت.

ابوالفضل قرباني در نطق پيش از دستور جلسه علني امروز شوراي اسلامي شهر اصفهان گفت: در مورد اصل مهم مشورت و اهمیت وجایگاه آن سخنان زیادی بیان شده است اما آنچه که کمتر به آن پرداخته شده چگونگی کارآمدی شوراها است.
وي با اشاره به اينكه شور و مشورت یکی از اصول مهم در اسلام است، افزود: اسلام دین مشورت ومشارکت مي باشد، به طوري كه یکی از سوره های قرآن به نام شوری است که در آن خداوند به شور ومشورت به صراحت به آن امر کرده است.
عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان تصريح كرد:یکی از آموزه های مهم دین مبین اسلام این است که گل سرسبد هستی، خاتم الانبیا محمد مصطفی(ص) مرتب ومکرر با اصحاب و یارانش مشورت می کردند.
قرباني با بيان اينكه موارد متعددی از شور ومشورت ائمه اطهار(ص) بیان گردیده است که با مراجعه به زندگانی وسیره عملی آنان قابل مشاهده است ومی تواند چراغ راه ما باشد، خاطرنشان كرد: یکی از نمادهای برجسته دموکراسی وجمهوریت هر نظام وجود تشکلهای برخاسته از بطن مردم ودخالت دادن مردم در تصمیم گیری و انجام امور درابعاد متعدد توسط مردم است.
وي اظهار داشت:از آنجايي كه شالوده نظام ما براساس جمهوری وحکومت مردمی با محوریت اسلام است، درخصوص تشکیل و توسعه وتقویت شوراهای اسلامی قانون اساسی یک فصل با هفت اصل به شوراها اختصاص داده است.
عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان ادامه داد: همانگونه که در قانون اساسی هم ذکر شده فلسفه شوراهای اسلامی تسریع در امور اجتماعی ،بهداشتی ،رفاهی و و غيره است اما چنانچه به هر دلایلی شوراها از اهداف خود باز بمانند ویا به قسمتی از اهداف خود دست نیابند به همان نسبت ناکارآمد هستند و از آن عامل یا عوامل می توان به عنوان آسیب یاد کرد.
قرباني اضافه كرد: اين آسیب ها بايد شناسايي شده و مورد تجزیه وتحلیل قرار گیرند و راهکارهایی برای برون رفت از آسیب ها ارایه شود.
وي با اشاره به اينكه علیرغم مسایل ومشکلاتی که گریبانگیر شوراهای اسلامی بوده خدمات خوبی هم به شهر ارایه شده است،گفت:شناخت آسیب های که شوراها را از مسیر خدمت رسانی خود دور می نماید چه در حوزه وظایف و چه در حوزه حدود انتخابات اعضا لازم و ضروری است.
وي با اشاره به عوامل متعددآسیب پذیری و ناکارآمدی شوراها افزود:از آنجا که هیچ دستگاه دولتی و ارگانی خود را موظف به پاسخگویی در برابر شوراها نمی بیند و وظیفه ای قانونی در برابر شوراها ندارد و عملا کار شورا منوط و مربوط به شهرداری ها می شود لذا شایسته است که نام شوراهای شهر به شوراهای شهرداری و یا ستادهای برنامه ریزی و نظارت بر شهرداری ها تغییر يابد.
عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان تصريح كرد:آنچه از شنیده ها بدست مي آيد این است که مسئولین دولتی و نمایندگان مجلس در صدد کاستن از اختیارات شورا ها می باشند اگر این حرفها جنبه عملی به خود بگیرد معنی آن این است که موضوع شورا هنوز به خوبی شناخته نشده است و ما هنوز با مفاهیم مردم سالاری دینی به خوبی آشنایی نداریم.
قرباني خاطرنشان كرد:اعضاء شورا ها بايد بدانند بخشي از آسيبها از ناحيه رفتار و گفتار هاي خود اعضاء شوراها ايجاد مي گردد كه اگر در اين زمينه دقت لازم بعمل نيايد عامل موثري در ناكار آمدي و همچنين بهانه اي بزرگ براي بي توجهي به شورا ها خواهد بود.
وي با اشاره به اينكه اعضاء شورا ها بايد بدانند شورا محل حل و عقد مشكلات و مسائل مردم بوده است، اظهار داشت:به طور حتم شورا صحنه اي براي منازعات و دعواهاي شخصي و كشمشهاي سياسي نيست شوراها بايد محل مشورت و غلبه عقلانيت بر احساس و هيجانات بوده و تصميمات بايد از بالاترين سطح كارشناسي برخوردار باشد.
عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان ادامه داد:تصميمات شورا بر اساس قانون بوده بنابراين هيچگونه مغايرت قانوني نبايد در آن وجود نداشته باشد چرا كه اين تصميمات مي تواند تأثيرات مستقيم بر زندگي و امورات مردم داشته باشد لذا وجود مغايرت قانوني مردم را دچار سردرگمي و زحمت خواهد كرد.
قرباني اضافه كرد: عدم توجه به كار جمعي و تشكيلاتي و پرهيز از خود محوري و محترم شمردن نظرات يكديگر مي تواند آسيب هاي جبران ناپذيري به شورا ها وارد نمايد.
وي با بيان اينكه عدم شناخت اولويت ها و بي توجهي به موارد با اهميت مي تواند زحمات شورا ها را كم رنگ نمايد، گفت: لذا در اين خصوص بايد از تصميمات صرفآ قشري و منطقه اي پرهيز گرديده و همه مردم را با حقوقي برابر در نظر گرفت.
عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان افزود: همانگونه كه در انتخابات دوره چهارم شوراها مشاهده گرديد هم زماني انتخابات شوراها با انتخابات رئيس جمهوري كاملآ به ضرر شوراها تمام گرديد چرا كه هم در حوزه اطلاع رساني به مردم و هم در حوزه انتخابات اقدام مؤثري صورت نگرفت.
قرباني تصريح كرد: البته به اين نكته توجه نمود كه خدمات شوراها در ۱۶ سال فعاليت نيز كمتر نمي باشد در اين سالها اگر در شهر ها و روستا ها پيشرفت هاي قابل ملاحظه مي بينيم ناشي از فعاليت شوراها و حضور خود مردم در حل مشكلات و مسائل خودشان مي باشد كه به دليل شناخت بهتر و دلسوزي بيشتر حاصل گرديده است.
وي در بخش ديگر سخنان خود با اشاره به پارك دوبله خاطرنشان كرد: پاركهاي دوبله و بيشتر از آن در سطح معابر موجب بروز بي انضباطي و بي نظمي اجتماعي مي شود كه پليس راهور بايد به صورت جدي با متخلفان برخورد كند.
عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان اظهار داشت: در حال حاضر در تمام شهر هاي دنيا پارك حاشيه اي حذف شده، بنابراين بايد در اصفهان پارك دوبله يا بيشتر از آن به يك فرهنگ تبديل شود.

 

منبع: ایمنا

نوشتن دیدگاه