يكشنبه 18 شهريور 1403, Sunday 8 September 2024, مصادف با 4 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2055
منتشر شده در سه شنبه, 30 تیر 1394 13:06
تعداد دیدگاه: 0
زاینده رود با باران افطار کرد؛

حتی آن هایی هم که سن و سالی ازشان گذشته و نقل از بارش های هفت شبانه روزی اصفهان در سال ها دور می کنند، باور نمی کردند بارش ها در تیرماه اصفهان اینچنین طراوت بهاری به شهر ببخشد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز ، شب گذشته اصفهان ساعاتی را دل به بارش هایی سپرد که هرچند در بخش هایی از این شهر دردسر...



حتی آن هایی هم که سن و سالی ازشان گذشته و نقل از بارش های هفت شبانه روزی اصفهان در سال ها دور می کنند، باور نمی کردند بارش ها در تیرماه اصفهان اینچنین طراوت بهاری به شهر ببخشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، شب گذشته اصفهان ساعاتی را دل به بارش هایی سپرد که هرچند در بخش هایی از این شهر دردسر ساز شد ، اما به جرات می توان گفت بیش از آنچه دردسر ایجاد کند، در دل شهروندان امید ایجاد کرد و این امید همراه با نشاط و شادمانی بود.
کمتر شهروندی را می شد دید که از بارش باران برسر و صورتش نگران و ناراحت بوده و جملگی آن هایی که قطرات باشکوه باران را از بالا تا روی زمین با چشم دنبال می کردند، کلامشان "الحمدلله" و"شکر خدا" بود.
اما در این میان یک پدیده دیگر شهر نیز به شدت از بارش قطرات آسمانی متنعم شد و آن هم زاینده رودی بود که هرچند به تعبیر استاندار اصفهان یک آب باریکه ای در آن جریان داشت، اما این باران توانستن تنها دو روز پس از عید سعید فطر آن را نیز شادمانه سازد.
زاینده رود شب گذشته به لطف خشکسالی های متعدد سالیان گذشته هرچند نتوانست یک دل سیر از عزا در آورد، اما توانست لبی به برکت الهی تر کند و این امیدواری را در دل خود تقویت نماید که سال آبی خوبی را پیش رو داشته باشد.
سالی که نوید بارش های موثر آن هم اکنون و در دل تیرماهی که به گرمترین ماه سال معروف است رسیده و امید آن می رود بتواند خط پایانی بر خشکسالی های متناوب این سال های اخیر باشد.
اما این بارش ها هر چند شادمانی مردم را به دنبال داشت، اما در بسیاری از نقاط شهر نیز برای شهروندان مزاحمت هایی ایجاد کرد.
آب گرفتگی معابر ، ترافیک شدید، بعضا تخریب برخی از تاسیسات شهری و ... بخشی از خسارات این بارش های غیر منتظره بود، اما هرچند نمی توان به مجموعه فعالیت های رفع بحران در این روز پربارش نمره بیست داد، اما نمره غیر قابل قبولی نیز نمی توان برای آن در نظر گرفت.

  • 100 اکیپ رفع بحران سیل در اصفهان

در اولین ساعات آغاز بارندگی ها ستاد سیل اصفهان تشکیل و با احتمال و پیش بینی آبگرفتگی در برخی معابر اصلی شهر، شهردار اصفهان فرمان آماده باش صد در صدی برای رفع آبگرفتگی را به حدود یکصد اکیپ ویژه رفع آبگرفتگی و سیلاب صادر کرد.
بر اساس رصد هایی که صورت گرفت، آبگرفتگی در اتوبان های آقابابایی و صیاد شیرازی بیش از پیش بود و برخی از منازل مناطق 14 و 5 نیز دچار آبگرفتگی شدید شدند، از این رو با دستور معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان، تیم های تخصصی جهت رفع این معضل در این مناطق مستقر گردیدند.در این میان می توان به محک بزرگ معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز اشاره نمود.
احمد رضا مصور تنها یک هفته پس از انتصاب به عنوان معان خدمات شهری شهرداری اصفهان با پدیده ای نادر به عنوان بارندگی در تیرماه و پی آمدی متداول به نام آبگرفتگی معابر مواجه شد که می تواند سنگ محک بزرگی بر عیار کاری وی باشد.

  • بارندگی ها در بالا آمدن سطح آب های زیر زمینی موثر بود

از سوی دیگر بارش های بیش از 12 میلیمتری شهر اصفهان برای کشاورزی اصفهان تاثیر چندانی نداشت، بر اساس نظر کارشناسان توانست سطح سفره های آب زیرزمینی را تا حدی بالا بکشد.
محمد رضا نظرخواه ، کارشناس کشاورزی در این زمینه به خبرنگار ما گفت: عمده محصولات کشاورزی در این فصل سیفی جات و محصولات باغی هستند که در این شرایط به آب کمتری نیاز دارند، اما در بخش هایی از کشاورزی شهر اصفهان شاهد کشت گوجه فرنگی و بادمجان هستیم که سطح کمی از زمین های قابل کشت را به خود اختصاص داده اند و این باران تنها می تواند برای آن زمین ها موثر باشد.
وی ادامه داد: بارش های روز گذشته خیلی در کشاورزی موثر نیست، اما در بالا بردن سطح آب های زیرزمینی موثر است.

  • بارش ها امروز هم تداوم می باید

هرچند صبح روز سه شنبه شهروندان اصفهانی با هوایی آفتابی و آسمانی صاف روبرو بودند، اما کار شناسان هواشناسی پیش بینی کرده اند که عصر روز سه شنبه نیز دوباره آسمان اصفهان شاهد افزایش ابر ، بارش باران همراه با رعد و برق خواهد بود.
کارشناس پیش‌بینی هوا‌شناسی استان اصفهان با تاکید بر اینکه از بعد از ظهر امروز با افزایش ابر و رگبار و رعد و برق در مناطق جنوبی و غربی استان مواجه می‌شویم، گفت: همچنین در بعد از ظهر امروز رعد و برق و رگبار پراکنده را در مرکز استان داریم.
حجت اله علی عسگریان اظهار کرد: حداکثر دمای هوای شهر اصفهان به 30 درجه سانتی‌گراد و حداقل دما نیز به 16 درجه سانتی‌گراد رسیده است.
بر اساس این گزارش ، میزان بارندگی های شب گذشته در اصفهان 12 و نیم میلیمتر و بیشترین بارش استان در مورچه خورت با 35 میلیمتر و کمترین نیز در نایین با یک و سه دهم میلیمتر گزارش شده است.
------------------
گزارش از رضا صالحی پژوه
------------------

نوشتن دیدگاه